ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ "Οι στόχοι και οι άμαχοι" Μάριου Πλωρίτη Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Γ΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Δευτέρα, 18 Απρίλιος 2016 17:32

Οι στόχοι και οι άμαχοι  Μάριου Πλωρίτη

1. Οι άμαχοι δεν είναι πια τα τυχαία θύματα, οι «παράπλευρες απώλειες» τυφλών επιθέσεων, αλλά οι σκόπιμοι στόχοι των κάθε φυράματος φανατικών. Που δεν «πολεμούν» εναντίον οργανωμένων εχθρικών στρατευμάτων αλλά εναντίον του ανώνυμου περιστασιακού πλήθους άφταιγων περαστικών. H οδυνηρότατη πείρα των τελευταίων χρόνων (και όχι μόνο) καταδείχνει τους λόγους που κινούν αυτές τις εσκεμμένες επιθέσεις των αόρατων δημίων κατά των αθώων.

2. Στη «λογική» των φανατικών, οι αθώοι δεν είναι αθώοι, οι άμαχοι δεν είναι άμαχοι. Δεν είναι αθώοι, επειδή είναι «άπιστοι» ?και κάθε άπιστος είναι εξ ορισμού ένοχος, αφού δεν συμμερίζεται τις θρησκευτικές, εθνικές, ιδεολογικές και άλλες πίστεις των δραστών. Δεν είναι αθώοι, επειδή αποτελούν τμήμα ενός έθνους και ενός κράτους που χρόνια και χρόνια, έχει ταπεινώσει, καταπιέσει, εκμεταλλευτεί, απομυζήσει τον τόπο και τον λαό των δραστών, και που χρωστάει ένα μέρος της ευμάρειας και της δύναμής του σ? αυτή την καταδυνάστευση και αφαίμαξη. Δεν είναι αθώοι, επειδή, σαν σύνολο, ανέχονται, ψηφίζουν, επιδοκιμάζουν τους πολιτικούς ηγέτες αυτής της τυραννίας και της καπηλείας των απόκληρων λαών.

3. Επιπλέον, οι άμαχοι αποτελούν ιδανικό στόχο επειδή είναι ανυποψίαστοι, άοπλοι, ανυπεράσπιστοι, άπειροι (ανίδεοι άμυνας σε τέτοιες επιθέσεις) και άπειροι (σε αριθμό). Και όσο περισσότερα είναι τα σφάγια, τόσο μεγαλύτερη είναι η διεθνής προβολή των σφαγέων. Το αίμα των πολυάριθμων ανίσχυρων αποτελεί το ηχηρότερο προπαγανδιστικό μεγάφωνο των ευάριθμων ισχυρών.

4. Ο απώτερος στόχος αυτών των μαζικών αδιάκριτων δολοφονιών είναι επίσης σαφέστατος: να τσακίσουν το ηθικό των «εχθρών», απλώνοντας τον φόνο, τον τρόμο, τον πανικό όχι σε πολεμικά μέτωπα αλλά στην καθημερινή νυχτοήμερη ζωή επώνυμων και ανώνυμων πολιτών, στρατευμένων και αστράτευτων?να παραλύσουν τις δομές των κρατών τους και τη λειτουργία των κοινωνιών τους, να τα διαλύσουν και να τα καταλύσουν «από μέσα»? Και να υψώσουν στη θέση τους τη δική τους εξουσία, όπου δεν θα υπάρχει παρά μόνο μία πίστη, ένας ηγέτης (επίγειος και υπέργειος), μια φωνή, και δεν θα επιτρέπεται η παραμικρή αμφισβήτηση και αντίρρηση.

5. Όλα τα εγκλήματα για τα οποία κατηγορούν τους αντιμάχούς τους τα διαπράττουν κατά συρροήν και κατ? εξακολούθησιν οι ίδιοι: από την ξενοφοβία και τον ρατσισμό, ως τα ολοκαυτώματα, τις γενοκτονίες, τις εθνοκαθάρσεις? και ως το τελικό όραμα της παγκόσμιας μονοκρατορίας, απολυταρχίας, καταδυνάστευσης και εξολοθρεμού των πάντων.

6. Η τραγική ειρωνεία ?πασίγνωστη, επίσης? είναι πως οι μεν δουλεύουν για τους δε, οι βομβο-προφήτες για τους οραματιστές της παγκόσμιας πολιτικο-οικονομικής κυριαρχίας. Και τον διπλό λογαριασμό τον πληρώνουν, όπως πάντα, οι αθώοι και άμαχοι: ο τρόμος για τη δράση των φανατικών δίνει το πράσινο φως στους αντίπαλους ηγέτες να επιβάλουν στους λαούς τους τη δική τους αυταρχία, την περιστολή των πολιτικών δικαιωμάτων, τη φίμωση λόγων και πράξεων. Προσπαθούν να πολεμήσουν το σκότος «άλλων» με το σκότος των «δικών» τους. Πριν τρισήμιση αιώνες, ο ονομαστός άγγλος στοχαστής Thomas Hobbes έγραφε: «Το βασίλειο του σκότους? δεν είναι παρά ένας συνασπισμός λαοπλάνων που, για ν? αποκτήσουν κυριαρχία πάνω στους ανθρώπους αυτού του κόσμου, προσπαθούν, με ζοφερά και σφαλερά δόγματα, να σβήσουν το μέσα τους φως».

7.Αυτή είναι η Εδέμ που μας τάζουν; Ή, ακόμα πιο εωσφορικά, οι επιθέσεις των μεν με πυρηνικά όπλα, η ανάλογη πυρηνική απάντηση των δε, και η μετατροπή του «ωραίου, γενναίου κόσμου» μας σε οικουμενικό νεκροταφείο για αυτόχειρες;

                                                                                                              513 λέξεις

http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=157919

Πηγή διασκευής: http://arisgiavris.gr/e-keimena/archives/1022

 

Ο Μάριος Πλωρίτης (1919-2006) ήταν πτυχιούχος της Νομικής και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών, δημοσιογράφος, κριτικός, μεταφραστής, λογοτέχνης και θεατρικός σκηνοθέτης.

 Ο Τόμας Χομπς (Hobbes Thomas, 1588-1679) που μνημονεύεται στο άρθρο ήταν  Άγγλος πολιτικός φιλόσοφος. Κυριότερο έργο του ο Λεβιάθαν (μτφρ. Γ. Πασχαλίδης, Αιμ. Μεταξόπουλος, εκδ. Γνώση, Αθήνα 1989). Υποστήριξε πως ο άνθρωπος είναι από τη φύση του "λύκος" για τον άλλον άνθρωπο και γι' αυτό είμαστε αναγκασμένοι να αναθέσουμε τη διακυβέρνησή μας σε έναν ηγεμόνα, ο οποίος επιβάλλει συγκεντρωτική διαχείριση της εξουσίας.

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B102/132/965,3476/


1123
Πίνακας Βίλελμ Χάινριχ Όττο Ντιξ

Ασκήσεις

1. Να συντάξετε την περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις.

2. Το κείμενο που διαβάσατε είναι επιφυλλίδα. Να δώσετε τα βασικά χαρακτηριστικά αυτού του κειμενικού είδους.

Στη διεύθυνση αυτή μπορείτε να βρείτε επιφυλλίδες του Μάριου Πλωρίτη:

http://tovivlio.net/%CE%B5%CF%80%CE%B9%CF%86%CF%85%CE%BB%CE%BB%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%82-%CE%BC%CE%AC%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CF%80%CE%BB%CF%89%CF%81%CE%AF%CF%84%CE%B7%CF%82/

3. Να διακρίνετε την ορθότητα ή μη των παρακάτω προτάσεων σημειώνοντας Σ ή Λ και να αιτιολογήσετε την επιλογή σας, παραθέτοντας το χωρίο του κειμένου στο οποίο στηριχτήκατε.

α. Οι επιθέσεις των φανατικών οπαδών των ακραίων ιδεολογιών γίνονται τυχαία  και απροσχεδίαστα.

β. Ο συντάκτης της επιφυλλίδας αποδέχεται τη λογική των τυφλών χτυπημάτων με την αιτιολογία που προβάλλουν οι δράστες.

γ. Οι υπηρέτες του φανατισμού ενδιαφέρονται μόνο να σπείρουν τον όλεθρο και από κει και πέρα δεν έχουν βλέψεις για την επικράτησή τους στην παγκόσμια κοινότητα.

δ. Όλοι οι φανατικοί που επιδίδονται σε τυφλά χτυπήματα κατά της ανθρωπότητας, στην πραγματικότητα εξυπηρετούν τα συμφέροντα μιας πολιτικο-οικονομικής ολιγαρχίας, εναντίον της οποίας, υποτίθεται ότι στρέφονται. 

ε. Οι επιθέσεις των φανατικών, τα τυφλά τρομοκρατικά χτυπήματα αντιμετωπίζονται με σύνεση και νηφαλιότητα από την παγκόσμια πολιτική ιεραρχία, με στόχο την ειρήνευση της παγκόσμιας κοινότητας και τη διάσωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

4. Να δώσετε τα δομικά μέρη και να χαρακτηρίσετε αναλυτικά τον τρόπο ανάπτυξης της 2ης παραγράφου.

5. Να εντοπίσετε μία φράση που λειτουργεί ως επαναληπτικός δείκτης συνοχής στη 2η παρ. και να εξηγήσετε τι επιδιώκει μ? αυτήν την επανάληψη ο συντάκτης.

6. Να παραθέσετε τους τρόπους και τα μέσα πειθούς στην 6η παράγραφο του κειμένου.

7. Να αναφερθείτε στη λειτουργία των σημείων στίξης στα παραδείγματα: «λογική» 2η παρ., και αστράτευτων? (4η παρ.),(επίγειος και υπέργειος)(4η παρ.), βομβο-προφήτες (6η παρ.)

8. Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνδεσης και  των προτάσεων και να δηλώσετε τον τρόπο εισαγωγής τους, όπου χρειάζεται, στις περιόδους: Και όσο περισσότερα είναι τα σφάγια, τόσο μεγαλύτερη είναι η διεθνής προβολή των σφαγέων. (3η παρ.), Αυτή είναι η Εδέμ που μας τάζουν; (7η παρ.)

9. Να δώσετε τα συνθετικά μέρη των λέξεων καταδείχνει (1η παρ.), υπέργειος (4η παρ.), περιστολή (6η παρ.) και να δώσετε δύο παράγωγες  της ΝΕΓ από το β΄συνθετικό της καθεμιάς.

10. Να αντικαταστήσετε με πιο απλές, λαϊκές λέξεις τις κάπως λόγιες λέξεις του κειμένου: φυράματος (1η παρ.), απομυζήσει (2η παρ.), των ευάριθμων (3η παρ.), καταδυνάστευσης (5η παρ.), ζοφερά (6η παρ.).

11. Να κάνετε και το αντίστροφο με τις λέξεις που είναι απλές και έχουν λαϊκό ύφος, μετατρέποντάς τες σε λόγιες με πιο επίσημο ύφος: καταδείχνει (1η παρ.), ανίδεοι (3η παρ.), να τσακίσουν (4η παρ.), εξολοθρεμού (5η παρ.), μας τάζουν(7η παρ.)

12. Ποιος είναι το είδος και  ο ρόλος των ερωτημάτων στο τέλος του κειμένου; Γιατί ο επιφυλλιδογράφος επιλέγει να κλείσει μ? αυτά;


Παραγωγή λόγου

1. Είστε μάρτυρας μιας συμπλοκής φανατικών οπαδών μιας πολιτικής νεολαίας  με μια άλλη ομάδα διαφωνούντων. Με αφορμή αυτό το περιστατικό, σε μια ομιλία σας 500-600 λέξεων  στη Βουλή των Εφήβων, να  καταθέσετε τις σκέψεις σας για α) τις όψεις (εκδηλώσεις) του φανατισμού στην πατρίδα μας β) τις συνέπειες στον κοινωνικό μας βίο και γ) τους τρόπους που μπορεί να περιοριστεί και τελικά να εξαλειφθεί αυτή η κοινωνική πληγή.

2. Διαπιστώνετε καθημερινά  πως, εξαιτίας των συχνών, τυφλών τρομοκρατικών χτυπημάτων ανά τον κόσμο, ο φόβος και η ανασφάλεια αλώνουν τις ζωές μας. Γράψτε ένα δοκιμιακό κείμενο 500-600 λέξεων, στο οποίο α) να  ανιχνεύσετε  τις αιτίες που γέννησαν αυτές τις ολέθριες πρακτικές  του φανατισμού σε παγκόσμια κλίμακα και β) να καταθέσετε τις προτάσεις σας για την άρση του.

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 18 Απρίλιος 2016 17:41
 


Writing