Φιλοσοφία Τάξη Β' "«H θάλασσα μέσα μου» Αλεξάντρο Αμενάμπ" Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Θεωρητικές-Κοινωνικές-Οικονομικές επιστήμες (Β΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Πέμπτη, 19 Μάρτιος 2015 09:06

«H θάλασσα μέσα μου»  Αλεξάντρο  Αμενάμπ

Με αφορμή την ενότητα του βιβλίου μας Πρακτικές εφαρμογές του ηθικού προβληματισμού, είδαμε και συζητήσαμε την ταινία « Η θάλασσα μέσα μου»,  που βασίστηκε  στο  βιβλίο  του    Ισπανού  συγγραφέα Ραμόν  Σαμπέρδο  Γράμματα  από την  κόλαση (1996).  Πρόκειται  για  αληθινή  ιστορία  του  ίδιου  του  συγγραφέα   ο  οποίος, κλινήρης  επί  30  χρόνια, διεκδίκησε  νομικά  το  δικαίωμα της  ευθανασίας. Στην προσπάθειά του αυτή θα του συμπαρασταθεί μια επώνυμη δικηγόρος, αντίθετα με τη Ρόζα, μια απλή χωριατοπούλα, που θα προσπαθήσει να τον πείσει ότι η ζωή αξίζει όποιο κι αν είναι το τίμημα.  Παρόλο    που  δεν  κατόρθωσε  να  πείσει  το  κράτος  να  περάσει  ένα  νόμο  για  την  ευθανασία,   κατάφερε  να δώσει  τέρμα  στη  ζωή  του, οργανώνοντας  έτσι  το  θάνατό του  ώστε  να  μην  κατηγορηθεί κανένας    νομικά.

Το φύλλο εργασίας που ακολουθεί, βασίστηκε στην προσέγγιση από το τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών και απλώς διευρύνθηκε με επιμέρους θέματα που θίγονται στην ταινία.

thalas  


Φύλλο εργασίας

Εφόσον έχουμε παρακολουθήσει όλοι την ταινία, να δικαιολογήσετε τον τίτλο της και το ρόλο της θάλασσας στη ζωή του Ραμόν.

Να συνδέσετε την ταινία, που  είναι ισπανική παραγωγή, με την πορεία του Καθολικισμού στη χώρα αυτή, ξεκινώντας από τον Μεσαίωνα. 

Πως αντιμετωπίζει τη ζωή και το θάνατο ο Ραμόν; Τι σας φαίνεται να κυριαρχεί; Η λογική ή το συναίσθημα;

Σε ποια φράση συνοψίζεται η άποψή του για τη ζωή που αξίζει να ζήσει ο άνθρωπος;

Διακρίνετε στον ήρωα ηττοπάθεια ή μεμψιμοιρία; Πως είναι η σχέση του με τους οικείους του; Πως οικονομεί τις καθημερινές του ανάγκες;

Γιατί οι δικοί του δεν θέλουν να πεθάνει; Να διερευνήσετε τα κίνητρα (λογικά και συναισθηματικά) του καθενός. Σκεφτείτε και αναζητήστε  τα κίνητρα και στην  αντίθετη περίπτωση.

Τι ενώνει τον ήρωα με την δικηγόρο που ανέλαβε να υπερασπίσει και να διεκδικήσει το αίτημά του στο θάνατο;

Τι είναι εκείνο που του δίνει ζωή στα όνειρά του, φτερά στα πόδια του, που νοηματοδοτεί τη ζωή κάθε ανθρώπου;

Πιστεύετε πως αν είχε ένα διαφορετικό παρελθόν πριν το ατύχημα, θα αντιμετώπιζε διαφορετικά τη ζωή και το θάνατο;

Ο Ραμόν, μετά το ατύχημα, έδιωξε από κοντά του το κορίτσι με το οποίο συνδεόταν. Τι διακρίνετε στην πράξη αυτή; Ποια θα μπορούσαν να είναι τα κίνητρα μιας τέτοιας ενέργειας;

Το γεγονός ότι ο Ραμόν ήταν και ποιητής, έπαιξε κάποιο ρόλο στις αναζητήσεις και στην τελική του απόφαση;

Πως αντιμετωπίζει ο Ραμόν τον επίσης τετραπληγικό ιερωμένο που τον επισκέπτεται;

 Να ερμηνεύσετε τη στάση του και να αξιολογήσετε και σεις τη στάση του ιερωμένου. Να διαγνώσετε με ποια διάθεση τον επισκέπτεται και να τη συνδέσετε με τα αποτελέσματα της επίσκεψης.

Ποια κουβέντα που ειπώθηκε στη διάρκεια αυτής της επίσκεψης και από ποιο πρόσωπο, θεωρείτε πιο αιχμηρή;

Ο Ραμόν, αποκρινόμενος στα επιχειρήματα του ιερωμένου λέει πως ο φόβος σκοτώνει την ελευθερία της απόφασης.

 Είναι υπαρκτός ο φόβος του θανάτου στον σημερινό άνθρωπο; Πόσο είναι εξοικειωμένος με αυτήν τη βέβαιη πραγματικότητα της ζωής μας; Από τι εξαρτάται η στάση μας απέναντι του; (Εδώ βέβαια αναφερόμαστε στο φυσικό θάνατο που έρχεται ανεξάρτητα από τη θέληση του ανθρώπου).

Διαβάστε τι έχει να μας πει ένας Έλληνας φιλόσοφος:

Ο θάνατος είναι που δίνει επισημότητα στη ζωή μας? την κάνει ένα λειτούργημα, όχι ένα απλό δεδομένο. Ο θάνατος την κάνει υπεύθυνη. Την κάνει κάτι που, όταν δεν είναι σύμφωνο με ορισμένες αρχές, χάνεται για πάντα.

Ο θάνατος αρτιώνει  τη ζωή μας, γιατί δίνοντάς της όρια, της δίνει μορφή. Δεν είναι η ζωή μας κάτι που οπωσδήποτε είναι, αλλά μια εξαίρεση του θανάτου? όπως το φως μια εξαίρεση από το  παγκόσμιο σκότος?

Η ζωή χωρίς το θάνατο θα έχανε τη σοβαρότητά της. Η πρόοψη του τέλους είναι η μόνη δύναμη, που μας κάνει κάπως να σοβαρευόμαστε και να μη σπαταλούμε τον εαυτό μας ακόμη περισσότερο από ό,τι το κάνουμε δυστυχώς και τώρα

              Αφορισμοί και διαλογισμοί   Κων. Τσάτσου  Βιβλιοπωλείον της Εστίας 1970 

Γιατί ο Ραμόν δεν θέλει να κυκλοφορεί με το αναπηρικό του αμαξίδιο; Τι σημαίνει γι?αυτόν αυτή του η επιλογή;

Πως αντιμετωπίζει το δικαστήριο το αίτημα του Ραμόν για την ευθανασία; Ποια ήταν τα επιχειρήματα του δικηγόρου του;

Γιατί επιδιώκει να εμφανιστεί ο ίδιος στο δικαστήριο;

Ποιο είναι για σας το πιο τραγικό πρόσωπο από την οικογένεια του Ραμόν;

Στην αρχή της ταινίας παρακολουθούμε μία ρήξη του παππού (πατέρα του Ραμόν) με τον εγγονό του Χαβιέ (ανιψιό του Ραμόν). Πότε, με ποια αφορμή αποκαθίσταται αυτό το χάσμα;

Να σχολιάσετε τη στάση του και τη σχέση του με τη χωριατοπούλα Ρόζα και τη Χούλια, τη δικηγόρο του, λαμβάνοντας υπόψη την καντιανή προτροπή: «πρέπει κάθε υποκείμενο να πράττει έτσι, ώστε να μεταχειρίζεται όλους τους άλλους ανθρώπους ? όπως και τον εαυτό του- ως σκοπούς και όχι μόνο ως μέσα των πράξεών του».

Δέχτηκε τελικά  η οικογένειά του την αμετάκλητη απόφασή του για το θάνατο; Τι σημαίνει η μετακόμισή του στο Βόιρο;

Γιατί ο Ραμόν επιλέγει να πεθάνει δημόσια;  

Αν αξιολογούσατε την πράξη του Ραμόν σύμφωνα με τη θεωρία του ωφελιμισμού, με την κατηγορική προσταγή του Καντ και τη χριστιανική πίστη, σε ποια συμπεράσματα θα καταλήγατε;

Πως σας φάνηκε τέλος της ταινίας; Τι  γεύση σας άφησε; Θα θέλατε να της δώσετε μια άλλη κατάληξη;

Θεωρείτε ότι το ζήτημα αυτό απαιτεί μόνο μια καθαρά νομική  προσέγγιση και ρύθμιση;

Ποιοι παράγοντες καθορίζουν τη στάση κάθε κοινωνίας απέναντι στο ζήτημα της ευθανασίας;

Θεωρείτε εύκολο να περιθάλπει κανείς έναν κατάκοιτο, ανιάτως πάσχοντα ασθενή; Τι χρειάζεται να διαθέτει, κατά τη γνώμη σας, για να τον φροντίσει χωρίς γογγυσμό και αγανάκτηση (όσο είναι δυνατόν);

Παίζει ρόλο για σας ο προσανατολισμός της κοινωνίας στη διάθεση προσφοράς ή και θυσίας για τον άλλο; Για παράδειγμα, να συγκρίνετε τις διαθέσεις των ανθρώπων σε μια κοινωνία της ευμάρειας και σε μια πιο στερημένη, παραδοσιακή κοινωνία.

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 19 Μάρτιος 2015 09:12
 


Writing