ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ: «Αντιγόνη» Σοφοκλέους Α΄ Επεισόδιο στ.223-279 (Από μετάφραση) Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Β΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Τετάρτη, 10 Φεβρουάριος 2016 17:09

«Αντιγόνη»  Σοφοκλέους Α΄ Επεισόδιο στ.223-279 (Από μετάφραση)

1. Να συμπληρώσετε τα κενά δηλώνοντας το περιεχόμενο των ενοτήτων και να δώσετε έναν γενικό τίτλο στην ενότητα:

στ. 223-248  Εμφάνιση φύλακα- Αποκάλυψη ???????????????

 στ.  249-277  Περιγραφή εξωσκηνικών γεγονότων ?????????????

στ. 278- 279  Παρέμβαση Χορού????????????????????..

2. Από πού εισέρχεται στη σκηνή ο φύλακας και τι φορά; Να τον αναπλάσετε με τη φαντασία σας και να δώσετε τα παραγλωσσικά και τα εξωγλωσσικά στοιχεία που θεωρείτε πως συνοδεύουν το λόγο του.

3. Ποια συναισθήματα γεννά στον Κρέοντα και στους θεατές η καθυστέρηση του φύλακα να μπει στο θέμα;

4. Ο Σοφοκλής παρουσιάζει τους ήρωες του «κατά το εικός και το αναγκαίον». Πως παρουσιάζει σύμφωνα με αυτήν την αρχή τον φύλακα και τους ομοίους του; Να χαρακτηρίσετε τον πρώτο.

5. Ποιους σκοπούς εξυπηρετεί η τόσο σχοινοτενής αφήγηση των εξωσκηνικών γεγονότων από τον φύλακα;

6. Να εντοπίσετε εκείνα τα σημεία στην αφήγηση  του φύλακα που εμμέσως πλην σαφώς αποτελούν κατηγορία κατά του Κρέοντος και  υπονοούν  την ύβρη του.

7. Ποιες λεκτικές επιλογές του Κρέοντα μαρτυρούν το αυταρχικό του ήθος;

8. Ποια είναι η ψυχική κατάσταση του Κρέοντα και του φύλακα στη σκηνή; Ειδικότερα, ποια αισθήματα προκαλεί η είδηση της ταφής του Πολυνείκη στον Κρέοντα και γιατί; Με ποιους λεκτικούς τρόπους δηλώνεται;

9. Η Αντιγόνη δεν θάβει κανονικά τον Κρέοντα. Να υποθέσετε το λόγο και να αναφερθείτε στη σημασία  της συμβολικής ταφής. Να τη συσχετίσετε κατόπιν με τον αεροβαπτισμό των νηπίων.

10. Να περιγράψετε τη διαδικασία και τη σκοπιμότητα του εθίμου της θεοδικίας και της κλήρωσης, να εξετάσετε τη σκοπιμότητά τους και να ερευνήσετε την επιβίωσή τους σήμερα.

11. Να δικαιολογήσετε την άποψη ότι στην ενότητά μας είναι έντονο το στοιχείο της περιπέτειας και της εσωτερικής δράσης.

12.Τι μαρτυρεί η τελευταία παρέμβαση του Χορού μετά το τέλος της αφήγησης; Τι είδους ερμηνεία δίνει για το γεγονός της συμβολικής ταφής;

13. Σε ποια σημεία της σκηνής απαντάμε τραγική ειρωνεία και γιατί;

14. Ο φύλακας είναι ένας άγγελος κατά την θεατρική ορολογία, μεταφέρει δηλ. ειδήσεις για όσα συνέβησαν μακριά από τη σκηνή και συντελεί έτσι στην ενότητα της υπόθεσης. (βλ. Λεξικό βασικών θεατρικών όρων).Πώς συμβάλλει η αγγελική του ρήση στην προώθηση του μύθου; Να ανατρέξετε στο Λεξικό Θεατρικών Όρων του βιβλίου μας και να εντοπίσετε τη διαφορά μεταξύ του άγγελου και του εξάγγελου.

15. Η είσοδος και η ρήση του φύλακα συνιστούν  ένα δραματικό απρόοπτο στην τραγωδία. Ποια είναι η σημασία τους για το κύρος του Κρέοντα τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή;

16. Στις σημειώσεις του βιβλίου μας και στο εισαγωγικό σημείωμα της ενότητας, επισημαίνεται ότι ο φύλακας με την παραστατική του αφήγηση μετατρέπει το τραγικό σε κωμικό. Να υποστηρίξετε αυτήν την άποψη αναφερόμενοι και στη σκοπιμότητα αυτής  της μετατροπής. Πόσο αναγκαία, δηλαδή, είναι εδώ και γιατί;

17. Να εξετάσετε την αλήθεια ή μη των παρακάτω προτάσεων και να διορθώσετε τα εσφαλμένα.

α. Ο λόγος του φύλακα είναι ενδεικτικός του ήθους του.

β. Η αφήγηση των εξωσκηνικών γεγονότων  είναι μόνο μια τεχνική του Σοφοκλή, που με την επιβράδυνση θέλει να παρατείνει την αγωνία μας.

γ. Η Αντιγόνη έθαψε κανονικά με κάθε τιμή τον νεκρό Πολυνείκη.

δ. Η ευθύνη των φυλάκων ήταν δεδομένη είτε οι σκοπιές μπήκαν αποβραδίς είτε τοποθετήθηκαν το πρωί.

ε. Ο φύλακας ανέλαβε μόνος να μεταφέρει την κακή είδηση στον Κρέοντα.

στ. Ο Χορός συντάσσεται αμέριστα στο πλευρό του Κρέοντα στο τέλος της ενότητας.

18. Να εντοπίσετε ιδιωματισμούς και ιδιωτισμούς  της ΝΕΓ στο μεταφρασμένο απόσπασμά  μας.

 

5

Η Αντιγόνη εμπρός στο νεκρό Πολυνείκη. Λάδι σε καμβά, 100 εκ. x 157 εκ. Εθνική Πινακοθήκη, Νικηφόρος Λύτρας (1865)

 

scroll back to top
 


Writing