ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Β' ΛΥΚΕΙΟΥ:«Αντιγόνη» Σοφοκλέους Πάροδος στ.100-161 Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Β΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Πέμπτη, 17 Δεκέμβριος 2015 11:53

«Αντιγόνη» Σοφοκλέους Πάροδος στ.100-161

Φύλλο εργασίας

1. Σε ποιο από τα δομικά μέρη της τραγωδίας ανήκει η πάροδος;  Έχει επικό ή λυρικό χαρακτήρα;

2. Να δώσετε τον ορισμό της Παρόδου  και να παρουσιάσετε τη δομή της.

3. Ο Χορός της Αντιγόνης αποτελείται από 15 γέροντες Θηβαίους, οι οποίοι έχουν προσκληθεί από τον Κρέοντα. Γνωρίζοντας λοιπόν τη μορφή  του πολιτεύματος της Θήβας, σε ποια κοινωνική τάξη θα εντάσσατε τους γέροντες; Αποτελούν για σας εκπροσώπους του λαού και εκφραστές της κοινής γνώμης;

4. Το πρώτο τραγούδι του Χορού εκφράζει:

α. την ανησυχία  των πρώτων της πόλης για το διάταγμα του Κρέοντα

β. την ευφρόσυνη διάθεση των πολιτών μετά τη νίκη

γ. την απέχθειά του για τον Πολυνείκη

5. Με ποια εκφραστικά μέσα αισθητοποιείται η περιγραφή της μάχης;

6.Ζεύς μεγάλης γλώσσης κόμπους ?περεχθαίρει: Σε ποια κεντρική έννοια της τραγωδίας αναφέρεται η φράση και με ποια αφορμή;

7. Ποια και πόσο ξεκάθαρη  είναι η στάση του Χορού απέναντι στον Πολυνείκη;

8. Ο αλληλοσκοτωμός των δύο αδελφών και το διάταγμα του Κρέοντα αποτελούν ένα μείζον ηθικό -θρησκευτικό ζήτημα που δε φαίνεται να απασχολεί την πόλη. Γιατί πιστεύετε ότι το αντιπαρέρχεται; Παίζει ρόλο η ιδιότητα των ανδρών του Χορού; Θεωρείτε ότι η Πάροδος θα είχε το ίδιο περιεχόμενο αν ο Χορός αποτελούνταν από γυναίκες της Θήβας;

 

5
Ετεοκλής και Πολυνείκης
Τζιοβάνι Σιλβάνι

 

9.Ο Γερμανός φιλόσοφος Νίτσε στο έργο του «Η γέννηση της τραγωδίας από το πνεύμα της μουσικής» 1871, υποστηρίζει πως αυτή γεννήθηκε από τη σύζευξη του απολλώνιου με το διονυσιακό στοιχείο, από τη σύζευξη των αντίθετων δυνάμεων, του φωτός, του Λόγου, της αλήθειας με τον οίστρο, τη μανία, το σκοτεινό  πάθος. Να εξετάσετε κατά πόσο επαληθεύεται μια τέτοια άποψη στην Πάροδο, εστιάζοντας αρχικά  στην εκπληκτικής ομορφιάς ποιητική  εικόνα με την οποία ξεκινά ο Σοφοκλής, και κατόπιν στην περιγραφή της μάχης και τα λόγια του κορυφαίου.

10.Ποια και τι είδους είναι  η σχέση της Παρόδου με τον Πρόλογο της τραγωδίας; Πάνω σε ποιες αντιθέσεις δομείται;

11. Έχοντας κατά νου τους ορισμούς που σας δίνονται, να εντοπίσετε ποια από τις δύο αφηγηματικές τεχνικές απαντάται στα λόγια του κορυφαίου, στους στ.155-161 και να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

Προϊδεασμός είναι ένας προσανατολισμός, μία γενική ιδέα που δίνεται στον αναγνώστη τόσο για το σύνολο του κειμένου όσο και για κά­ποια μορφή εξέλιξης. Στον προϊδεασμό δηλαδή  ο αφηγητής μας δίνει μια γενική ιδέα, κάπως αόριστη βέβαια, για κάτι που πρόκειται να συμβεί μετά.

Η λέξη «προοικονομία» δηλώνει ότι ένα γεγονός, μια συμπεριφορά προσώπων, μια σκηνή, μια απόφαση προοργανώνεται, προρρυθμίζεται, έτσι ώστε να προετοιμάσει κάποιο πρόσωπο του μυθοπλαστικού κόσμου ή ακόμη και τον αναγνώστη να δεχτεί, να ερμηνεύσει, να κατανοήσει κάτι μεταγενέστερο ως φυσικό και λογικό επακόλουθο. Η προοικονομία δηλαδή, σχετίζεται περισσότερο με την πλοκή του μύθου και των γεγονότων

12. Η αναγγελία του ερχομού του Κρέοντα από τον προεξάρχοντα είναι μια είδηση που συνοδεύεται από σχόλια. Ποια είναι αυτά  και τι υποδηλώνουν;

scroll back to top
 


Writing