Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
30-06-2021 10:29

   

    ? Το Σχολείο:  timoni

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

ossf


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ Ξενοφώντος «Ελληνικά» Βιβλίο 2. Κεφ. 1. § 27 Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Α΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Πέμπτη, 07 Νοέμβριος 2013 22:54

Ξενοφώντος «Ελληνικά»

Βιβλίο 2. Κεφ. 1. § 27

Το στρατήγημα του Λυσάνδρου

Διδακτικοί στόχοι

Να εκτιμήσουμε τη στρατηγική του Λυσάνδρου και να αντιληφθούμε τα λάθη από την πλευρά των Αθηναίων.

Λεξιλόγιο Γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις

κατίδωσιν: γ΄πληθ. Αορ. β΄Υποτ. του ρ. καθορ?

?σκεδασμένους: Μτχ. Πρκ. Μέσης φωνής, αιτ. πληθ. αρσεν. γέν. του ρ. διασκεδάννυμαι διεσκεδαννύμην, διασκεδασθήσομαι, διεσκεδασάμην & διεσκεδάσθην, διεσκέδασμαι, διεσκεδάσμην Σημ. διασκορπίζομαι, διαχέομαι

?περ: αιτ. εν. αρ., ουδ. γέν. της αναφορικής αντων. ?σπερ-?περ- ?περ=(αυτός ακριβώς που?) Κλίνεται όπως η αναφορ. αντωνυμία ?ς ? ? με την προσθήκη του άκλιτου μορίου περ.

?κάστην: αιτ. εν. αριθ., θηλ.γέν. του επιθέτου ?καστος-?κάστη-?καστον, που λαμβάνεται ως αόριστη επιμεριστική αντωνυμία (=καθένας)

?νούμενοι:μτχ. Ενεστ. αρσεν. γέν., Ονομ. πληθ. αριθ. του ρ. ?νο?μαι, ?ωνούμην, ?νήσομαι & ?νηθήσομαι, ?πριάμην & ?ωνήθην, ?ώνημαι, ?ωνήμην

?μπαλιν:σύνθετο επίρρημα ?ν+πάλιν=αντίθετα, αντίστροφα

?ραι: απαρ. Αορ. του ρ.α?ρω, ?ρον, ?ρ?, ?ρα, ?ρκα, ?ρκειν (=ανυψώνω, σηκώνω)

?σπίδα: αιτ. εν. του θηλ. ουσ. της γ΄κλ. ? ?σπίς τ?ς ?σπίδος

τόν πλο?ν: αιτ. εν. του αρσεν. συνηρημένου ουσ. ? πλο?ς, το? πλο?

1

 

Ερμηνευτική προσέγγιση

Στην & 27 πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ο Λύσανδρος, που προχωρεί με συνετά και αργά βήματα, βάσει ενός μεθοδικού σχεδίου δράσης. Η αποστολή των ταχύπλοων σκαφών  στέφθηκε με επιτυχία, αφού επί τέσσερις μέρες παρακολούθησαν τις σταθερά επαναλαμβανόμενες κινήσεις των Αθηναίων, που πρόδιδαν επιπολαιότητα και ολιγωρία από μέρους τους. Η εντολή του Λυσάνδρου είναι ρητή και κατηγορηματική: το σύνθημα της επίθεσης  θα δοθεί την ώρα της πλήρους αποδιοργάνωσης των Αθηναίων, όταν αυτοί θα είναι διασκορπισμένοι  και χωρίς καμιά συγκρότηση προς αναζήτηση προμηθειών. Η αντανάκλαση της μεταλλικής επιφάνειας της ασπίδας εξαιτίας της ηλιακής ακτινοβολίας θα είναι το σύνθημα της έναρξης. Τα πράγματα έγιναν έτσι όπως τα είχε σχεδιάσει ο Λύσανδρος χωρίς την παραμικρή παρέκκλιση και ο καθένας αντιλαμβάνεται το μέγεθος του αιφνιδιασμού και  το ακαριαίο της επίθεσης που δέχτηκαν οι Αθηναίοι  καθώς και το αναμενόμενο αποτέλεσμα.

2
Ο Ήφαιστος φιλοτεχνεί την ασπίδα του Αχιλλέα, παρουσία της Θέτιδας

 


Ερωτήσεις κατανόησης

1. Ποιος είναι ο αδιαφιλονίκητος πρωταγωνιστής στην ενότητά μας; Ποιοι ρηματικοί τύποι μαρτυρούν το κύρος του;

2. Πόσες μέρες παρακολούθησαν οι Σπαρτιάτες τους Αθηναίους με την εντολή του Λυσάνδρου; Ήταν αποτελεσματική η κατασκοπία τους;

3. Σε ποια αντικειμενικά δεδομένα στήριξε ο Λύσανδρος την απόφαση για έναρξη της επίθεσης και που αποσκοπούσε; Να προσέξετε τη χρονική στιγμή που δόθηκε το σύνθημα για την έναρξη της επίθεσης.

4. Ποιο ήταν το σύνθημα,  για να ξεκινήσει η επίθεση; Να αναζητήσετε και άλλους τρόπους έναρξης των συγκρούσεων στη στεριά και στη θάλασσα. Πως κηρύσσονται οι εχθροπραξίες στα νεότερα χρόνια;

5. Πως ερμήνευσαν οι Αθηναίοι στρατηγοί την απραξία του Λυσάνδρου; Γιατί, κατά τη γνώμη σας, δεν αντιλαμβάνονται ότι ακολουθούν μια ολέθρια τακτική; Να συνδέσετε την απάντησή σας με όσα ξέρετε για την έννοια της ύβρεως  στην αρχαιότητα και με τη βιβλική φράση: Μωραίνει Κύριος ?ν βούλεται ?πολέσαι.

6. Τι γνωρίζετε για την τακτική του αιφνιδιασμού; Θυμάστε ποιοι τη εφάρμοζαν στα χρόνια της Τουρκοκρατίας;



Ασκήσεις Γραμματικής


1. Να αναγνωρίσετε τα πάθη των φθόγγων στους προσδιορισμούς:παρ?α?το?, το?μπαλιν.


2. Να δώσετε τις πλάγιες πτώσεις των ουσιαστικών: ?μέρα και ?σπίδα.


3. Να συμπληρώσετε τα κενά με τους τύπους των μετοχών που ζητούνται:

Μτχ. Ενεστώτα

Μτχ. Μέλλοντα

Μτχ. Αορίστου

Μτχ. Παρακειμένου

?κβεβηκότας

?πιπλέουσι

καταφρονο?ντες


4. Να δώσετε όλους τους τύπους των αριθμητικών για το τακτικό αριθμητικό πέμπτη.



Ασκήσεις Συντακτικού


1. Να δικαιολογήσετε τους συντακτικούς χαρακτηρισμούς που αποδίδονται στους όρους:

?κβεβηκότας καί ?σκεδασμένους: Είναι κατηγορηματικές μετοχές γιατί εξαρτώνται από ρήμα  ?????..

?περ: Είναι σύστοιχο αντικείμενο στο ρ. ?ποίουν γιατί   ??????????????????????????????????

πόρρωθεν: Είναι επιρρηματικός προσδιορισμός της  από τόπον κίνησης, όπως μαρτυρεί η κατάληξη  ??.

το? Λυσάνδρου: Είναι αντικείμενο στη μετοχή καταφρονο?ντες, γιατί τα ρήματα που δηλώνουν  ????.. , παίρνουν αντικείμενο σε γενική πτώση.


2. Να χαρακτηρίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις της ενότητά μας, δηλώνοντας ταυτόχρονα τον τρόπο εισαγωγής και εκφοράς τους.



Λεξιλογικές ασκήσεις


1. Να σχηματίσετε σύνθετα ουσιαστικά θηλ. γένους, με α΄συνθετικό τις προθέσεις που σας δίνονται  και β΄ το ρ. ποι? και κατόπιν να δώσετε τη σημασία τους.

?ντί +ποιο?μαι?

?κ +ποι??

μετά +ποι??

παρά+ποι??

περί +ποιο?μαι?


2. Το ουδέτερο ουσιαστικό β?μα προέρχεται από το ρ. βαίνω της ΑΕΓ, που τύπους του απαντάμε στην ενότητά μας. Να εξετάσετε τις σημασίες που παίρνει στις φράσεις που ακολουθούν:

α. Η συμβολή του οικογενειακού μας περιβάλλοντος είναι καθοριστική στα πρώτα βήματα της ζωής μας.

β. Στο βήμα της αθηναϊκής Εκκλησίας του Δήμου, ανέβαιναν συχνά φαύλοι και δημαγωγοί.

γ. Ο  ομηριστής φιλόλογος και πανεπιστημιακός δάσκαλος Δ.Ν.Μαρωνίτης αρθρογραφεί τακτικά στο Βήμα.

δ. Βήμα βήμα, θα φτάσουμε κάποτε στο στόχο μας.

ε. Ο τραυματισμένος στρατιώτης έκανε μερικά βήματα και έπεσε νεκρός.

στ. Στο Βήμα του Αποστόλου Παύλου, στη Βέροια, τελείται κάθε χρόνο πανηγυρικός εσπερινός.

ζ. Οι Αθηναίοι ακολούθησαν κατά βήμα τους Σπαρτιάτες.

η. Η αγία Τράπεζα βρίσκεται μέσα στο άγιο Βήμα.

θ. Το βήμα του είναι αργό και νωχελικό.

ι. Οι Αρχαίοι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν για να μετρήσουν αποστάσεις, το  βήμα και το πόδι. Ένα βήμα  είναι ίσο με το1,6 μ. ,περίπου2 πόδια. Τα χίλια βήματα τα ονόμαζαν μίλια.

 

3. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της A΄ στήλης με τις ομόρριζές τους στη ΝΕΓ, που βρίσκονται στη Β΄ στήλη:

                                        A                                     Β

                                       ?μέρα                          διασκέδαση

                                       ?νούμενοι                  πλοηγός

                                       ?σκεδασμένους           ?χέφρων

                                       κατίδωσιν                    βάθρο

                                       ?πιπλέουσι                   ημερομίσθιο

                                       σιτία                            ψώνια

                                       καταφρονο?ντες        αγωγιάτης

                                       ?κβεβηκότας               ιδέα

                                       ?νταν?γεν                  άρση

                                       ?ραι                             υποσιτισμός

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 07 Νοέμβριος 2013 23:11
 
?? Επιστροφή


Writing