30-06-2021 10:29
Μαζί μας είναι...
Πρόσφατες δημοσιεύσεις
Designed by: |
kou_vas under danemm ordering |
ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΕΡEΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ (PROJECTS) & ΑΛΛΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ | |||||||||||
Συντάχθηκε απο τον/την Οι μαθητές του Α5 (2012-2013) | |||||||||||
Τρίτη, 16 Απρίλιος 2013 06:57 | |||||||||||
ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣΕργασία μαθητών Α5: Μαρίας Νικήτα, Χριστίνας Παπαθεμιστοκλέους, Κωνσταντίνας Τζίμου, Μιρέλας Τσερπίσταλη, Δωροθέας Τσουρού και Βενετίας Χοροζίδου.Ο υπερρεαλισμός ή σουρεαλισμός είναι φιλολογική, ποιητική και καλλιτεχνική κίνηση που είχε σκοπό την υπέρβαση του πραγματικού κόσμου με την καταγραφή (στην ποίηση) ή την παράσταση (στην τέχνη) των υποσυνείδητων ενεργειών της ψυχής και των ονειρικών της εντυπώσεων, χωρίς την επέμβαση της λογικής. Ο σουρεαλισμός παροτρύνει τους καλλιτέχνες ν?αντλήσουν τις εμπνεύσεις τους από τη μυστική πηγή της ζωής, το υποσυνείδητο/ ασυνείδητο, και προβάλλει μια άλλη ονειρική πραγματικότητα. Δεν πρόκειται όμως μόνο για την εντυπωσιακή εικόνα, την παράλογη φράση, την ονειρώδη υφή. Ενδιαφέρεται για την απελευθέρωση της φαντασίας και για τη διεύρυνση του ορισμού της πραγματικότητας.Παράλληλα, ο υπερρεαλισμός απέβλεπε και στην ανανέωση των ηθικών αξιών, της φιλοσοφίας και της επιστήμης. Ιδρυτής του υπήρξε ο Αντρέ Μπρετόν, που ήταν γιατρός και ασχολήθηκε με την ψυχανάλυση, γι? αυτό το κίνημα σχετίζεται και με τον φροϋδισμό. Η επίδρασή του ήταν κυρίως αισθητή στην ποίηση, τη ζωγραφική, τη γλυπτική, τον κινηματογράφο, καθώς και στην τέχνη της διακόσμησης και της διαφήμισης. Μόνο η μουσική και ο χορός δεν επηρεάστηκαν από τον υπερρεαλισμό.Έργο Σαλβαδόρ ΝταλίΤο κίνημα αυτό εμφανίστηκε το 1924 στο Παρίσι με το Μανιφέστο του Σουρεαλισμού του Αντρέ Μπρετόν. Στόχο είχε να δώσει έκφραση στην « πραγματική λειτουργία της σκέψης» διαμέσου του καθαρού ψυχικού αυτοματισμού ?με τη βοήθεια του γραπτού ή του προφορικού λόγου ή οποιουδήποτε άλλου διαθέσιμου τρόπου. Ο ίδιος ο Μπρετόν προσδιορίζει τους σκοπούς του κινήματος: «Καθαρός ψυχικός αυτοματισμός με τον οποίο προσπαθούμε να εκφράσουμε είτε γραπτά είτε προφορικά είτε με κάθε άλλο τρόπο την πραγματική λειτουργία του στοχασμού-μακριά από κάθε έλεγχο του Λόγου και από κάθε προκατάληψη αισθητική ή ηθική.Φασματικές στάσεις Αντρέ Μπρετόν Δεν δίνω καμιά σημασία στη ζωή.
Όταν ο υπερρεαλιστής ποιητής γράφει, αφήνει το μηχανισμό της τύχης να προσδιορίσει τη μορφή του έργου του. Το ποίημα δηλαδή γράφεται χωρίς προκαθορισμένο στόχο κάτω από την επίδραση του υποσυνειδήτου και δημιουργεί ζωηρές λεκτικές εντυπώσεις συνδυαζόμενες μεταξύ τους, χωρίς να υπακούουν σε ορθολογικούς νόμους.Στα αρνητικά του κινήματος θα μπορούσε να προσμετρήσει κανείς την αναγωγή των αυθαιρεσιών του υποκειμενικού στοχασμού σε δόγμα και την κατάλυση όλων των περιορισμών που επιβάλλονται εσωτερικά ή εξωτερικά από το Λόγο. Προχώρησε ωστόσο συμφιλιώνοντας το όνειρο με την πραγματικότητα, το υποσυνείδητο με τον έλεγχο της λογικής, την ελευθερία τη φαντασίας με την καλλιτεχνική οργάνωσηΟ υπερρεαλισμός θεωρείται το σημαντικότερο κίνημα του Μεσοπολέμου. Από τη γενιά του ?30 υπερρεαλιστές είναι ο Ανδρέας Εμπειρίκος και ο Νίκος Εγγονόπουλος. Πολύ επίσης, επηρεάστηκε από τον υπερρεαλισμό ο Οδυσσέας Ελύτης. Πρώτο δείγμα στην Ελλάδα απετέλεσε η «Υψικάμινος» 1935 του Ανδρέα Εμπειρίκου, που χαρακτηρίστηκε αρχικά «σκανδαλώδες έργο ενός παράφρονα».
|
Στροφές Στροφάλων | Εμπειρίκος Aνδρέας |
Μπολιβάρ Νίκου Εγγονόπουλου
Μπολιβάρ Μέρος Α' | Εγγονόπουλος Nίκος |
Μπολιβάρ Μέρος Β' | Εγγονόπουλος Nίκος |
Μπολιβάρ Μέρος Γ' | Εγγονόπουλος Nίκος |
Έργο Νίκου Εγγονόπουλου
Ο υπερρεαλισμός στη ζωγραφική
Η εικόνα είναι μια ακουαρέλα του 1940, η οποία απεικονίζει τη «Μεταθανάτια προσωπογραφία του Ποιητή». Πατώντας πάνω σ' ένα αμφίσημης λειτουργίας «σκαμνί» που μοιάζει και με φέρετρο, ο Εγγονόπουλος-φάσμα ατενίζει με την πλάτη γυρισμένη στον θεατή (όπως ο μοναχικός στοχαστής του ρομαντικού καλλιτέχνη Gaspar David Friedrich) ένα αποκαλυπτικό θαλασσινό τοπίο. Γύρω του στημένο ένα υπαίθριο σκηνικό με τραβηγμένη βυζαντινή αυλαία, σκόρπια θραύσματα αρχαίων ναών, πεσμένες προτομές, αστερίες της θάλασσας, παλιά βιβλία και μια περικεφαλαία με τρύπα στο λοφίο, από την οποία κρέμεται ο αριθμός 28. Ο «μεταθανάτιος» Εγγονόπουλος ατενίζει το πέλαγος (μέσα στο οποίο μοιάζει να ταξιδεύει) ως γνήσιος ρομαντικός αλλά και ως Έλλην υπερρεαλιστής: είναι ντυμένος με το «κλασικό» ένδυμα των φασμάτων, αλλά στο κεφάλι του είναι στηριγμένο ένα μικρό, γυρτό καπελάκι, ενώ στα χέρια του κρατά τα σύνεργα της αγαπημένης του τέχνης, της ζωγραφικής. Το φάσμα του καλλιτέχνη-ποιητή ενδεχομένως εμπλέκεται με χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του ήρωα Μπολιβάρ, αφού στα ακάλυπτα από το σεντόνι πόδια του φοράει μπότες με σπιρούνια ενώ από το πλευρό του κρέμεται ένα σπαθί...
Φωτόδεντρο (http://fotodendro.blogspot.gr/2012/04/blog-post.html)
Βιβλιογραφία:
← Περιγραφή έργου τέχνης | Θεατρική παράσταση του Σχολείου μας (VIDEO) → |
---|
?? Επιστροφή