30-06-2021 10:29
Μαζί μας είναι...
Πρόσφατες δημοσιεύσεις
Designed by: |
kou_vas under danemm ordering |
Θρησκευτικά, η ώρα του παιδιού(;) |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - Άρθρα Εκπαιδευτικών | |||
Συντάχθηκε απο τον/την Αποστολίδης Πρόδρομος | |||
Τρίτη, 26 Μάρτιος 2013 15:09 | |||
Θρησκευτικά, η ώρα του παιδιού(;) Εισήγηση στην ημερίδα θεολόγων στις 20/03 2013 στο ΠΕΚ Καβάλας του Πρόδρομου Αποστολίδη, Υποδιευθυντή του 6ου ΓΕΛ καβάλας Αγαπητοί συνάδελφοι, Όλοι μας λίγο πολύ έχουμε ακούσει να χαρακτηρίζουν το μάθημά μας ως «η ώρα του παιδιού». Ο χαρακτηρισμός αυτός χρησιμοποιείται υποτιμητικά για να μειώσει την αξία και την σπουδαιότητα του μαθήματος. Δεν μπορούμε όμως, να παραβλέψουμε και την ευθύνη κάποιων μελών του κλάδου μας, που το περιεχόμενο και ο τρόπος της διδασκαλίας τους υποτιμά το μάθημα και δίνει αφορμές για αρνητικά σχόλια και γενικεύσεις. Κι όμως, το μάθημά μας ξεχωρίζει από τα άλλα μαθήματα. Και ξεχωρίζει, όχι γιατί είναι το πρώτο μάθημα στις καρτέλες των μαθητών και στους ελέγχους, ούτε γιατί στη λίστα των ειδικοτήτων κατέχουμε την πρώτη θέση ως ΠΕ01! Ξεχωρίζει γιατί, η διδασκαλία μας και όχι μόνο η διδασκαλία μας αλλά και η συμπεριφορά μας και η εν γένει ζωή μας επηρεάζονται από την πίστη μας. Το μάθημά μας οφείλει να ξεχωρίζει και να είναι πραγματικά και ουσιαστικά η ώρα του παιδιού. Γιατί
Ήδη θα σκέφτεστε, και με το δίκιο σας, ότι πολύ ρόδινα ακούγονται όλα αυτά, ότι όσο εύκολο είναι να τα λες τόσο δύσκολο ή και ακατόρθωτο είναι να γίνονται πράξη. Τα προβλήματα είναι πολλά. Υπάρχουν μαθητές που διαρκώς μιλάνε, υπάρχουν μαθητές πολύ ζωηροί, που κάνουν φασαρία, που φέρνουν διαρκώς αντιρρήσεις, που μας αντιμιλάνε. Κάποιοι άλλοι, πάλι, είναι κλεισμένοι στον εαυτό τους, σαν ανύπαρκτοι. Άλλοι έχουν ντύσιμο ή χτένισμα και γενικότερη εμφάνιση ιδιαίτερα προκλητική και κάποιες φορές αποκρουστική. Και πέφτουμε στην παγίδα της εύκολης λύσης: κάνουμε μάθημα με τους λίγους καλούς μαθητές. Τους άλλους, τους αδιάφορους, τους αφήνουμε στην ησυχία τους. Τους ζωηρούς, πάλι, που μας σπάνε τα νεύρα, τους πετάμε έξω ή τους μαλώνουμε νευριασμένα, χρησιμοποιώντας κάποια φορά υποτιμητικές ή και προσβλητικές εκφράσεις. Εδώ χρειάζεται να δράσουμε θεολογικά και παιδαγωγικά. Ο Χριστός είπε: «ουκ ήλθον καλέσαι δικαίους, αλλά αμαρτωλούς εις μετάνοιαν». Είπε ότι ο ποιμήν ο καλός αφήνει τα 99 πρόβατα και ψάχνει για το ένα. Είπε ακόμη πως δεν έχουν ανάγκη οι υγιείς από γιατρό αλλά οι ασθενείς. Αυτά, αν τα ερμηνεύσουμε παιδαγωγικά, σημαίνουν πως αγαπάμε και ενδιαφερόμαστε για όλους τους μαθητές μας. Κάποιοι, όμως, έχουν περισσότερη ανάγκη της αγάπης μας. Γιατί πίσω από την αδιαφορία των μαθητών μας, πίσω από την όποια αντιδραστική συμπεριφορά και αμφίεση, υπάρχουν οπωσδήποτε πολλοί και σημαντικοί λόγοι.
Σας θυμίζουν κάτι ή μάλλον κάποιους αυτά; Σύμφωνα με τους ειδικούς ένα ποσοστό πάνω από 7% των μαθητών παρουσιάζει ΔΕΠΥ. Η ΔΕΠΥ με νόμο χαρακτηρίζεται ως μαθησιακή δυσκολία. Πόσοι μαθητές στο σχολείο σας έχουν φέρει διάγνωση για ΔΕΠΥ; Στο σχολείο μου στους 360 μαθητές αντιστοιχούν 20 με 30. Ξέρετε πόσες διαγνώσεις έχουμε; ούτε μια! Όπως, είμαι σίγουρος και στα δικά σας σχολεία. Οι περισσότεροι, λοιπόν, από αυτούς είναι χωρίς διάγνωση. Ή μάλλον, έχουν διαγνωσθεί από τους περισσότερους συναδέλφους, ως τεμπέληδες, ανυπάκουοι, πεισματάρικοι, απρόσεχτοι, ζωηροί, αντιδραστικοί κλπ. Όλα αυτά τα παραπάνω είναι αιτίες που αναστατώνουν τις ψυχές των μαθητών. Και δυστυχώς, χωρίς να φταίνε οι ίδιοι το πληρώνουν κάποιες φορές πολύ ακριβά. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι εξετασιοκεντρικό και ακολουθεί τη μέθοδο του Προκρούστη. Η προκρούστια, όμως, αντιμετώπιση είναι αντιπαιδαγωγική, αντιχριστιανική και απάνθρωπη. Η Ορθόδοξη ηθική και παιδαγωγική, οφείλει να είναι ανθρωποκεντρική και Θεανθρωποκεντρική. Η κάθε περίπτωση μαθητή είναι ξεχωριστή. Δεν μπορούμε να έχουμε τις ίδιες απαιτήσεις από όλους. Δεν έχουν όλοι τις ίδιες προϋποθέσεις και δυνατότητες. Και ευτυχώς, το μάθημά μας δεν περιλαμβάνεται στις πανελλήνιες εξετάσεις και μας δίνεται η δυνατότητα να αντιμετωπίζουμε τους μαθητές μας πιο ανθρώπινα. Όταν αντιμετωπίζουμε τις δύσκολες περιπτώσεις των μαθητών μας με νεύρα και θυμό, όταν με αφορμή κάποια αρνητική συμπεριφορά τους, τους χαρακτηρίζουμε και τους μειώνουμε ως πρόσωπα, τότε μας αποκαλύπτεται η σκοτεινή πλευρά τους. Τότε σπέρνουμε θύελλες και θερίζουμε καταιγίδες. Και το αποτέλεσμα είναι ένα αδιέξοδο στο οποίο βασανιζόμαστε και βασανίζουμε. Αν όμως αντιμετωπίσουμε και πλησιάσουμε αυτές τις περιπτώσεις με ευαισθησία, διάκριση και αγάπη, μάς αποκαλύπτεται μπροστά μας ένας μοναδικός θησαυρός! Γιατί πάντα πίσω από τα αγκάθια κρύβεται ένα τριαντάφυλλο. Πάντα στις ψυχές των παιδιών υπάρχει κρυμμένη ομορφιά και καλοσύνη. Και κάτι τελευταίο αλλά πολύ σημαντικό. Αν εφαρμόσουμε όλα τα παραπάνω και δεν έχουμε αποτελέσματα, είναι γιατί δεν χρησιμοποιήσαμε το μεγάλο μας μέσο. Γιατί δεν ζητήσαμε βοήθεια από τον Μόνο που μπορεί πραγματικά και ουσιαστικά να μας βοηθήσει. Τον Θεό. Μιλάμε ίσως, πάρα πολύ για τον Θεό στους μαθητές μας. Ας μιλήσουμε και στον Θεό για τους μαθητές μας. Ας τους βοηθήσουμε να μιλήσουν και οι ίδιοι στο Θεό. Να προσευχόμαστε καθημερινά γι? αυτούς. Να δώσουμε τα ονόματά τους στον ιερέα να τα μνημονεύει στην προσκομιδή. «Εαυτούς και αλλήλους και πάσαν την ζωήν ημών Χριστώ τω Θεώ παραθώμεθα». Ας Του αναθέσουμε να καθαρίσει Αυτός για μας με τις δύσκολες περιπτώσεις. Και είναι σίγουρο πως θα το κάνει με τον καλύτερο τρόπο! Έτσι αναπαύεται η ψυχή μας και αναπαύουμε και τις ψυχούλες των μαθητών μας. Έτσι το μάθημα των θρησκευτικών γίνεται η ώρα του παιδιού!
|
|||
Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 26 Μάρτιος 2013 15:18 |
?? Επιστροφή