Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
30-06-2021 10:29

   

    ? Το Σχολείο:  timoni

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

ossf


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

Ελληνική Γλώσσα: ΕΙΔΙΚΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Α΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Τετάρτη, 12 Δεκέμβριος 2012 20:54

ΕΙΔΙΚΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ

Οι ειδικές γλώσσες διαμορφώνονται στο πλαίσιο της εθνικής γλώσσας, εντάσσονται στις κοινωνικές ποικιλίες της, συνδέονται με την κοινωνική/επαγγελματική δραστηριότητα των ατόμων και χαρακτηρίζονται κυρίως από λεξιλογικές διαφορές που οφείλονται είτε στη χρήση ειδικών όρων είτε στη χρήση καθημερινών λέξεων, που φορτίζονται κατά περίπτωση με ιδιαίτερο σημασιολογικό φορτίο.

«Στις ειδικές γλώσσες ανήκει και η γλώσσα της επιστήμης. Όταν αυτή λειτουργεί σωστά, διαθέτει αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά κι ένα ευδιάκριτο ήθος. Είναι λιτή, έχει ακρίβεια στην έκφραση και εσωτερική λογική και, στις καλύτερες στιγμές της, διαθέτει μία απεριόριστη σεμνότητα. Ένας από τους τυχερούς που συμμετείχαν ως παρατηρητές σ? ένα από τα συγκλονιστικότερα στην ιστορία της επιστήμης, αλλά και του ανθρώπινου πολιτισμού γεγονότα, τη μεγαλειώδη έκρηξη ενός υπερκαινοφανούς στον Αστερισμό του Μαγγελάνου, περιγράφει ως εξής την ανακάλυψη:

Ο Ίαν ήρθε στο δωμάτιο ελέγχου και με ρώτησε με τι μέγεθος ένας καινοφανής (nova) θα έλαμπε στο Νεφέλωμα του Μαγγελάνου. Καταλήξαμε περίπου όγδοο. Ο Ίαν ρώτησε τότε για την ταυτότητα ενός αντικειμένου με φαινόμενο μέγεθος 5, που σύμφωνα με τη φωτογραφική πλάκα είχε την προηγούμενη νύχτα, μέγεθος =12 ή και ασθενέστερο. Ο Μπάρυ απάντησε ότι πρέπει να είναι ένας υπερκαινοφανής. Εκείνη τη στιγμή Όσκαρ μπήκε μέσα και διαβεβαίωσε ότι είχε εντοπίσει οπτικά το αντικείμενο, νωρίτερα εκείνο το βράδυ. Βγήκαμε τότε όλοι από το δωμάτιο για να δούμε με τα ίδια μας τα μάτια. Η νύχτα ήταν ασυνήθιστα καθαρή και το νέο μας αστέρι ήταν εύκολα ορατό.

1

Το νεφέλωμα του Μαγγελάνου

Η σύγχυση ή το δυσνόητο, που απαντιέται συχνά στον επιστημονικό λόγο δεν αποτελεί ίδιον της επιστημονικής γλώσσας αλλά του λειτουργού της. Όπως  και παντού αλλού, το ύφος είναι ο άνθρωπος. Και δεν είναι περίεργο ότι, στην αντίπερα όχθη του επιστημονικού λόγου, βρίσκεται ο πολιτικός λόγος. Η γλώσσα της πολιτικής τείνει συχνά προς την υπερβολή, τη λογική αυθαιρεσία, την άρνηση της μνήμης.

Αν μπορούσε να κάνει κανείς μια ευχή, εκ των προτέρων μάταιη, είναι ότι χρειαζόμαστε περισσότερη πολιτική διάσταση στην επιστήμη και περισσότερη επιστημονική διάσταση  στην πολιτική».

                   Γ. Γραμματικάκη «Μια πολυεπιστημονική θεώρηση της γλώσσας».

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Α. Στις  προτάσεις που σας δίνονται, να εντάξετε τους υπογραμμισμένους τύπους στην ειδική  γλώσσα που ανήκουν και να τους χρησιμοποιήσετε σε δικές σας προτάσεις με άλλη σημασία:

1. Ατομικότητα ενός στοιχείου είναι ο αριθμός των ατόμων του στοιχείου που ενώνονται για να σχηματίσουν ένα μόριο.

2.  Ο πυρήνας του ατόμου αποτελείται από πρωτόνια και νετρόνια.

3. Οι τεχνητοί δορυφόροι είναι διαστημόπλοια που φέρουν όργανα και συσκευές μέσα ή επάνω σ? ένα όχημα.

4. Ο εγκέφαλος είναι η διογκωμένη και άκρως διαφοροποιημένη μάζα νευρικού ιστού που σχηματίζει το πάνω άκρο του Κεντρικού νευρικού Συστήματος των σπονδυλωτών.

5. Οι κλέφτες ήταν άτακτα σώματα Ελλήνων που δεν ανέχονταν την τυραννία.

6. Ο δεσμός ανάμεσα στο Η και CL είναι πολωμένος, εξαιτίας της διαφορετικής  ηλεκτραρνητικότητας των δύο στοιχείων.

7.Ο Νικόλαος Λούρος υπήρξε  επιφανής καθηγητής της μαιευτικής.

 8.Οι κατακόρυφες βολές είναι κινήσεις ευθύγραμμες στην κατακόρυφη διεύθυνση.

9. Ο μοριακός τύπος μιας ένωσης φανερώνει την ποσοτική και ποιοτική της σύσταση.

 10. Ο Θερμαϊκός κόλπος έχει μολυνθεί επικίνδυνα.

Β. Διαβάστε  προσεκτικά  τις παρακάτω προτάσεις. Στη συνέχεια να αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις ή φράσεις με άλλες λέξεις ή φράσεις που δανειζόμαστε από επιστημονικά ιδιώματα, αξιοποιώντας το λεξιλόγιο που σας δίνεται.: ( φυλλοροώ, οξυγόνο, ώσμωση,  απολιθώματα, γαλβανίζω, σύμπηξη, φασματική, άδυτο, καρκίνωμα, πολιτικός μιθριδατισμός, μήτρα  δεσμοί).

  Η εμφάνιση του προφορικού λόγου συμπίπτει με τη συγκρότηση των πρώτων  πραγματικά ανθρώπινων  κοινωνιών.

  Η απάθεια για τα κοινά αποτελεί μείζονα κίνδυνο για τη δημοκρατία.

  Ένας εμπνευσμένος δάσκαλος ενθουσιάζει τους μαθητές του.

2

Χρίστος Τσολάκης (1935-2012)

Ο «δάσκαλος της καρδιάς» και ιδρυτής του Μουσείου  Εκπαίδευσης και Παιδείας στη Βέροια

  Οι σχέσεις των μελών της οικογένειας έχουν επικίνδυνα χαλαρώσει.

  Η αρχαιοελληνική πόλις αποτέλεσε τον κατάλληλο χώρο, όπου άκμασε η άμεση δημοκρατία.

  Η αλληλεπίδραση τύπου και πολιτικής ευθύνεται για το φαινόμενο της παραπληροφόρησης.

  Η γραφειοκρατία αποτελεί ανίατο κακό της διοικητικής οργάνωσης.

  Στη γλώσσα μας επιβιώνουν γλωσσικά κατάλοιπα του παρελθόντος, όπως η φράση «κακήν κακώς».

  Η ελευθερία είναι βασική προϋπόθεση για κάθε πνευματικό δημιουργό.

  Δεν είναι εύκολο να διεισδύσει κανείς στα άβατα μέρη της πολιτικής εξουσίας.

  Οι ελπίδες του έχουν πια καταρρεύσει.

  Χιμαιρική πάει να γίνει η έννοια της ελευθερίας για πολλούς ανθρώπους.

Γ. Να βρείτε με ποια επαγγέλματα συνδέονται οι λέξεις που σας δίνονται και να τις κατατάξετε στην αντίστοιχη στήλη: νιτσεράδα, κατάθεση, μυστρί, παλέτα, μασουρίστρα, εναγόμενος, μπετονιέρα, βίρα μάινα, πηλοφόρι , φρέσκο, έφεση, τρύπωμα, όρτσα, θαλασσογραφία, μεζούρα, προσφυγή, αλφάδι, ρέλι, αυγοτέμπερα, σαλπάρισμα.

Ζωγράφος

Δικηγόρος

Ναυτικός

Μοδίστρα

Οικοδόμος

 

 

 

 

 

 

 

 

Να θυμάστε ότι στόχος των ειδικών γλωσσών είναι η εξυπηρέτηση επαγγελματικών αναγκών, η επικοινωνία στα πλαίσια της επαγγελματικής επαφής ή συνύπαρξης ανθρώπων με κοινά αλλά περιορισμένου ενδιαφέροντος θέματα.

Ο λόγος οργανώνεται στις ειδικές γλώσσες με βάση το θέμα και το σκοπό του κειμένου.

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 02 Ιανουάριος 2013 18:43
 
?? Επιστροφή


Writing