Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
30-06-2021 10:29

   

    ? Το Σχολείο:  timoni

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

ossf


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ «H κλέφτρα των βιβλίων» Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Γ΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Τετάρτη, 10 Φεβρουάριος 2016 17:00

H κλέφτρα των βιβλίων

Μια διδακτική πρόταση

http://www.psichogios.gr/site/Books/show/22347/h-kleftra-twn-bibliwn

Διαβάστε εδώ μία κριτική για την ταινία: http://www.clickatlife.gr/cinema/story/24560

Η ταινία H κλέφτρα των βιβλίων σε σκηνοθεσία Μπράιαν Πέρσιβαλ βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο του Μάρκους Ζούσακ  και μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄Λυκείου. Πιο συγκεκριμένα μπορεί να συνδεθεί με την ενότητα «Η πειθώ στον πολιτικό λόγο» (αποσπάσματα από τον «Ρινόκερο» του Ιονέσκο, τον «Αγώνα» του Χίτλερ) αλλά και την ενότητα  «Δίκαιος και άδικος Λόγος» (αποσπάσματα από τα αναγνωστικά της μεταξικής περιόδου στην Ελλάδα και της περιόδου του Ενβέρ Χότζια στην Αλβανία),  στο βιβλίο της Έκφρασης-Έκθεσης.

1

  • Ποιος είναι ο αφηγητής στην ταινία; Συμμετέχει και ως δρων πρόσωπο;
  • Πώς γεννιέται η σχέση της Λίζελ με τα βιβλία;
  • Γιατί η Λίζελ δίνεται από τη μητέρα της για υιοθεσία σε μια ανάδοχη οικογένεια;
  • Το καινούριο σπίτι της ηρωίδας βρίσκεται στην οδό Παραδείσου. Γίνεται τελικά παράδεισος γι? αυτό, το στερημένο από τη μητρική αγκαλιά, παιδί;
  • Πώς γίνεται αποδεκτή στο νέο σχολικό περιβάλλον της;
  • Πώς προσφωνείται η Λίζελ από τους θετούς της γονείς, τον Ρούντυ και τους συμμαθητές της; Εκφράζουν οι προσφωνήσεις αυτές σε κάθε περίπτωση τα αληθινά αισθήματα των ανθρώπων αυτών;
  • Ποιο είναι το πρώτο της βιβλίο και ταυτόχρονα εργαλείο, για να μάθει ανάγνωση; Σχετίζεται ο τίτλος του με κάποιο τρόπο με την ταινία; 
  • Να σκιαγραφήσετε τους χαρακτήρες των θετών γονιών της. Πως εξελίσσεται η μεταξύ τους σχέση τους;
  • Ποια μέσα προπαγάνδας χρησιμοποιεί το ναζιστικό καθεστώς στην ταινία; Τι αντίκτυπο έχουν στην τοπική κοινωνία; Να τον εξετάσετε συγκρίνοντάς τον με τη στάση των πολιτών στο απόσπασμα από τον Ρινόκερο του Ιονέσκο, στο σχολικό μας  βιβλίο.
  • Πώς προσλαμβάνουν τα παιδιά στη ναζιστική Γερμανία όλο αυτό το παραλήλημα του αρρωστημένου εθνικισμού;
  • Πώς χρησιμοποιούνται  από το καθεστώς ακόμη και οι μαθητικές αθλητικές διοργανώσεις; Να συγκρίνετε τις τακτικές του ναζιστικού καθεστώτος με αυτές που διαφαίνονται στα αποσπάσματα από τα αναγνωστικά της μεταξικής περιόδου και αυτής του Ενβέρ Χότζια, στο σχολικό μας  βιβλίο.
  • Πως εκμεταλλεύτηκε  η Γερμανία τη διοργάνωση των θερινών  Ολυμπιακών Αγώνων του 1936 στο Βερολίνο; Γιατί ο Φρανς αποκαλεί  τον Ρούντυ «Τζέσε Όουενς»;
  • Τι σας θυμίζει το κάψιμο των βιβλίων στην τελετή των γενεθλίων του Φύρερ από την Ιστορία του Μεσαιωνικού Κόσμου; Τι μαρτυρεί για τις πρακτικές του καθεστώτος;
2

Με ποια αφορμή η Λίζελ αναπτύσσει μια ιδιαίτερη φιλία με τη γυναίκα του δημάρχου; Τι τις ενώνει;

Η θετή οικογένεια της Λίζελ κρύβει έναν νεαρό Εβραίο, τον Μαξ. Τι συνδέει το νεαρό Εβραίο με αυτήν τη γερμανική οικογένεια; Πόσο εύκολο ήταν αυτό στη δίνη του πολέμου; Πως καταφέρνει- ιδιαίτερα η Λίζελ- να τον κρατήσει ζωντανό;

3
  • Ο Μαξ συνομιλώντας με τη Λίζελ της μεταφέρει μια φράση του Αριστοτέλη: «Η μνήμη είναι ο γραφιάς της ψυχής». Να αναπτύξετε το νόημα αυτής της φράσης. Πως την καταλαβαίνετε;
  • Σ? ένα άλλο σημείο, ο Μαξ  λέει στη Λίζελ πως υπάρχει μια μυστική λέξη που κρατά ζωντανό το κάθε πλάσμα και καταλήγει πως η λέξη είναι ζωή. Συμφωνείτε με την άποψή του; Ποιες είναι οι δικές σας «μυστικές» λέξεις, αυτές που σας ζωογονούν;
  • Πώς του ζωντανεύει και του μεταφέρει τον έξω κόσμο μέσα στο υπόγειο του σπιτιού τους; Ποια χαρακτηριστικά  του μεταφορικού λόγου εντοπίσατε στην περιγραφή της;
  • Φαντάζεστε γιατί η νύχτα της 9ης προς 10η Νοεμβρίου 1938, κατά την οποία εξαπολύθηκε ένα  μαζικό πογκρόμ κατά των Εβραίων, ονομάστηκε  «Νύχτα των Κρυστάλλων»;
  • Με ποιους άλλους τρόπους ο Χανς Χούμπερμαν διασώζει την ανθρωπιά του και συμπαραστέκεται στους συνανθρώπους του;
  • Πώς τιμωρείται ο Χανς για την ανθρωπιά του, όταν τολμά να υπερασπιστεί έναν συντοπίτη του που συλλαμβάνεται; 
  • Η Λίζελ είναι ένα ιδιαίτερα αισθαντικό παιδί που παρατηρεί τι συμβαίνει γύρω του, ωριμάζει πρόωρα και επιδρά ευεργετικά στο περιβάλλον της. Πού φαίνεται αυτό και με ποιο συγκεκριμένο τρόπο καθησυχάζει όσους  έχουν μαζευτεί στο καταφύγιο την ώρα του βομβαρδισμού;
4
  • Πως διαγράφεται η σχέση της Λίζελ με τον Ρούντυ Στάινερ; Τι κοινό έχουν τα δυο παιδιά;
  • Θα θέλατε να δώσετε ένα άλλο τέλος στην ταινία; Ή μάλλον θα μπορούσε να έχει άλλη κατάληξη ο παραλογισμός του ναζιστικού καθεστώτος;
  • «Πάντα φανταζόμουνα ότι ο Παράδεισος θα είναι ένα είδος βιβλιοθήκης», θα μας πει ο Χορχέ Λούις Μπόρχες. Ποιο ρόλο έπαιξε το βιβλίο στη διάρκεια του πολέμου αλλά και σ? όλη τη ζωή της Λίζελ;
  • Τελικά, τι πιστεύετε; Πως πιάνει κανείς το νόημα της ζωής και μαθαίνει να αγαπά τους ανθρώπους; Ζώντας ή διαβάζοντας; Μήπως και με τα δύο; Σε ποιο βαθμό το καθένα;
  • Ποιος νομίζετε πως είναι ο νικητής στην ταινία αυτή; Ο θάνατος που ισοπεδώνει τα πάντα ή η ανθρωπιά που σώζεται θησαυρισμένη στην καρδιά και στη μνήμη των ανθρώπων; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 12 Φεβρουάριος 2016 18:27
 
?? Επιστροφή


Writing