Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
30-06-2021 10:29

   

    ? Το Σχολείο:  timoni

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

ossf


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

Μνήμη Αλώσεως Τρίτη 29 Μαΐου 1453 Εκτύπωση
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - Άρθρα Εκπαιδευτικών
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Παρασκευή, 29 Μάιος 2015 04:34

Μνήμη Αλώσεως

Τρίτη 29 Μαΐου 1453

Καθώς ξημερώνει η 29η Μαΐου και είχαμε την τιμή και τη χαρά να απολαύσουμε στις  27-05-2015, την κα Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ στην πόλη μας, σε μια μεστή διάλεξη με θέμα Βυζάντιο και Ισλάμ, ας θυμόμαστε την απάντηση του τελευταίου αυτοκράτορα  Κωνσταντίνου Παλαιολόγου στην πρόταση του Μωάμεθ του Πορθητή να του παραδώσει την Πόλη, απάντηση ? μνημείο πολιτικού και συλλογικού  ήθους:

 «Τό δέ τήν πόλιν σοί δο?ναι ο?τ??μόν ο?τ? ?λλου τινος τ?ν ο?κούντων ?ν α?τ?. Κοιν? γάρ γνώμ? πάντες α?τοπροαιρέτως ?ποθανο?μεν καί ο? φεισόμεθα τ?ς ζω?ς ?μ?ν».

ALOSI
Η πολιορκία της Πόλης
  Τοιχογραφία στη Μονή Μολντοβίτα Ρουμανίας

Αυτή η στάση δεν απαλλάσσει βέβαια κανέναν από τις ευθύνες του, αφού ξέρουμε πως πρωτίστως από τα εσωτερικά προβλήματα της αυτοκρατορίας, τις έριδες σε όλα τα επίπεδα (πολιτικό, εκκλησιαστικό, στρατιωτικό) και την οικονομική κατάρρευση φτάσαμε στην Άλωση, συνηγορούντων και άλλων λόγων, όπως η διπλωματική απομόνωση της Ρωμανίας, η αδιαφορία της Δύσης αλλά και η εδραίωση της δύναμης των Οθωμανών Τούρκων.

Μακριά λοιπόν από αλυτρωτισμούς και ιδεοληψίες, σε μια περίοδο αναζήτησης της ευρωπαϊκής μας ταυτότητας, ας έχουμε κατά νου τα γραφόμενα της κ. Αρβελέρ: 

Διοίκηση ρωμαϊκής έμπνευσης, θρησκεία και εκκλησία χριστιανική, και ελληνόφωνη, ελληνοπρεπής πνευματική κίνηση και διανόηση είναι τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά του Βυζαντίου· και αυτό ήδη από την αυγή της ύπαρξής του. Από αυτήν την άποψη το Βυζάντιο είναι, όχι μόνο μια βέβαιη ευρωπαϊκή πολιτική ενότητα, αλλά σίγουρα η πρώτη ιστορικά ευρωπαϊκή αυτοκρατορία, σύμφωνα αυτό με τον πάντα επίκαιρο ορισμό του Ρaul Val?ry για τον Ευρωπαίο. Τον μεταφέρω συνοπτικά εδώ: Είναι λοιπόν Ευρωπαίος, κατά τον Val?ry, αυτός που υπέστη την επίδραση της ελληνικής ορθολογικής σκέψης, που γνώρισε την εμβέλεια των ρωμαϊκών διοικητικών θεσμών και που ζει σύμφωνα με την ιουδαϊκοχριστιανική πνευματικότητα. Κατά τον Val?ry, Ευρώπη είναι εκεί όπου τα ονόματα του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη, του Κικέρωνα, του Μωϋσή και του Παύλου έχουν σημασία και βαρύτητα. Αυτά σε κείμενο γραμμένο το 1922, πολύ δηλαδή προτού γίνει λόγος για Ευρωπαϊκή Κοινότητα και Ευρωπαϊκή Ένωση, θεσμοί που έχουν κάποτε την ανιστόρητη τάση να θεωρήσουν αρχή της Ευρώπης την καρλομαγνική πολιτεία της Δύσης. Και αυτό γιατί ξέχασαν οι Δυτικοευρωπαίοι ότι το πνεύμα ταξιδεύει και μεταλαμπαδεύει το ζωογόνο μήνυμά του. Η Κωνσταντινούπολη είναι ο μακροχρόνιος σταθμός του, μετά την Αλεξάνδρεια και πριν τη Βενετία. Χάρη στις διάφορες αναγεννήσεις που γνώρισε το χιλιόχρονο Βυζάντιο (του Φώτιου και των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Παλαιολόγων) διέσωσε τα κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας που οι διανοούμενοί του διέδωσαν στη Δύση. Στα κείμενα αυτά στηρίχθηκε το πνευματικό ξύπνημα της Ευρώπης· άσχετο τώρα αν για λόγους ξένους από την ιστορική αλήθεια, το κατόρθωμα αυτό το καρπούνται οι Άραβες κυρίως της Ισπανίας. Άλλη μια απόδειξη αυτό της παρεξήγησης που βαρύνει το Βυζάντιο, με επακόλουθο την αθέμιτη, αλλά επίμονη προσπάθεια για εξοβελισμό του από την ιστορία της Ευρώπης. Η περιπέτεια του υπό ίδρυση Μουσείου της Ευρώπης μαρτυρεί την αλήθεια των λεγομένων του. Καθήκον των μελετητών της πρώτης ευρωπαϊκής αυτοκρατορίας να αποκαταστήσουν την αξία των βυζαντινών κατορθωμάτων, πολιτικών και πολιτισμικών, στη θέση που τους ανήκει και τους πρέπει. Αυτό και μόνο αποτελεί απλή απόδοσηιστορικής δικαιοσύνης.

Γιατί το Βυζάντιο   Ελένη Γλύκατζη ?Αρβελέρ Εκδ. Ελληνικά Γράμματα,σ.272-273

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 29 Μάιος 2015 04:53
 
?? Επιστροφή


Writing