Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
30-06-2021 10:29

   

    ? Το Σχολείο:  timoni

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

ossf


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ "Όταν η φύση σωπαίνει ? The Guardian" Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Γ΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Τρίτη, 18 Νοέμβριος 2014 15:07

Όταν η φύση σωπαίνει ? The Guardian

 

1. Ούτε κελάιδισμα ούτε τιτίβισμα ούτε κρώξιμο. Η θλιβερή σιωπή της άνοιξης χωρίς τα πουλιά της ήταν η κεντρική εικόνα στο φημισμένο βιβλίο της Ρέιτσελ Κάρσον «Silent Spring». Από τη δημοσίευσή του, 50 χρόνια πριν, η ανθρωπότητα εξακολουθεί να φιμώνει τις φωνές της φύσης, με τα εντομοκτόνα που εξέτασε η Κάρσον, την καταστροφή των βιότοπων, τη ρύπανση, την υπεραλίευση, την κλιματική αλλαγή, μειώνοντας δραματικά τους πληθυσμούς και οδηγώντας πολλά είδη στην εξαφάνιση.

2. Οι απώλειες που υφίσταται ο φυσικός κόσμος είναι δικές μας απώλειες, η σιωπή της φύσης φιμώνει κάτι μέσα στον ανθρώπινο νου. Η ανθρώπινη γλώσσα είναι γεμάτη αναφορές στα άλλα ζωικά είδη ? τρέχουμε σαν λαγοί, βγάζουμε τα κάστανα απ? τη φωτιά και το φίδι απ? την τρύπα, είμαστε «αλεπούδες», «μπούφοι», «γουρούνια», «αετοί». Όταν όμως η εμπειρία μας από τον φυσικό κόσμο συρρικνώνεται, δεν νιώθουμε πια το βάθος των ίδιων μας των λέξεων: η γλώσσα χάνει τη λάμψη και τη ζωντάνια της.

3. Ο ανθρώπινος νους έχει ανάγκη τη φύση για να σκεφτεί βαθύτερα. Παριστάνοντας πως είναι άλλα πλάσματα, τα παιδιά εξασκούνται στην αλληγορία και στην ενσυναίσθηση ταυτόχρονα. Οι πολιτισμοί έχουν από τα πανάρχαια χρόνια αφηγηθεί και διδάξει σε μη ανθρώπινες φωνές. Ο Απόλλων, ο θεός της μουσικής, της ιατρικής και της γνώσης, έπαιρνε συχνά τη μορφή δελφινιού. Τα δελφίνια όμως που γεμίζουν τους ωκεανούς με τις φωνές τους και οι φάλαινες που τραγουδούν σε ρυθμούς θαλασσινής τζαζ -αληθινή γαλάζια ραψωδία- καταδιώκονται ως την άκρη της σιωπής.

4. Κατά τη σουμεριανή περίοδο, σύμφωνα με τον θρύλο, αγγελιαφόροι των θεών με τη μορφή ψαριού περνούσαν τις νύχτες τους μέσα στη θάλασσα και την ημέρα δίδασκαν στους ανθρώπους τον ηθικό κώδικα και τις τέχνες. Μετά τον κατακλυσμό, δεν επέστρεψαν, κι έτσι οι σοφοί μεταξύ των ανθρώπων ντύνονταν με μανδύες ψαριού, με λέπια και ουρές, για να διδάξουν τους άλλους.

5. Η ηλιθιότητα της υπεραλίευσης θα προκαλούσε σοκ στην Κάρσον, η οποία ήταν θαλάσσια βιολόγος. Από τη δεκαετία του 1950, όταν δημοσίευσε την τριλογία της «The Sea», τα δύο τρίτα των ψαριών που αλιεύουμε έχουν υποστεί δραματική μείωση. Μηχανότρατες αφανίζουν τον γόνο, λιπάσματα προκαλούν φονική αύξηση του πλαγκτόν και η κλιματική αλλαγή απειλεί δραματικά τη θαλάσσια ζωή.

6. Οι μάγοι γιατροί της Αμαζονίας λένε ότι κάθε φυτό έχει το δικό του «τραγούδι» και ότι για να καταλάβεις πώς πρέπει να το χρησιμοποιήσεις, πρέπει να ακούσεις τη φωνή του. Το σιωπητήριο που επιβάλλεται στα τροπικά δάση είναι διπλή καταστροφή, όχι μόνο των δέντρων αλλά και της θεραπευτικής γνώσης. Οι γιατροί στις φυλές των τροπικών δασών χρησιμοποιούν φάρμακα που θα ήταν πολύτιμα για τον δυτικό κόσμο. Εκείνοι όμως που αδιαφορούν για τη φύση θέλουν να επιβάλουν σιωπή στους υπερασπιστές της. Η Ρέιτσελ Κάρσον είχε αντιμετωπίσει ψευδείς κατηγορίες ότι η επιρροή της στον περιορισμό των ψεκασμών με DDT προκάλεσε πλήθος θανάτους από ελονοσία. Και στην Αμαζονία, οι γιατροί της ζούγκλας δέχονται επιθέσεις από «ιεραποστόλους» ενώ τα δέντρα καταστρέφονται για να επωφεληθούν έμποροι ξυλείας και κτηνοτρόφοι. Παίρνουμε τα πιο πολύτιμα φάρμακα που μας δίνει το δάσος για να τα μετατρέψουμε σε χάμπουργκερ.

7. Στα σιωπηλά δάση, στις σιωπηλές θάλασσες, ο ανθρώπινος νους χάνει τα μονοπάτια της σκέψης και τις αντηχήσεις της γλώσσας του, τοποθετώντας τη σημασία της άγριας φύσης στη λίστα των υπό εξαφάνιση ιδεών. Το δίκτυο της ζωής είναι επίσης δίκτυο σκέψης και ο νους μας έχει τη φωλιά του στην γη που ξέρει να μιλάει και να τραγουδάει.

 547 λέξεις

Σημ. Η Ρέιτσελ Λουίζ Κάρσον (1907 - 1964) ήταν Αμερικανή θαλάσσια βιολόγος και περιβαλλοντολόγος της οποία το βιβλίο Σιωπηλή Άνοιξη και άλλα κείμενα θεωρούνται ότι ώθησαν την ανάπτυξη του παγκόσμιου περιβαλλοντικού κινήματος.                                                                                                                  

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_1_11/11/2012_501142


1

Ασκήσεις


1. Να διαβάσετε προσεκτικά το άρθρο και κατόπιν να οργανώσετε το διάγραμμά του.

Η βαθύτερη κατανόηση ενός κειμένου  προϋποθέτει την παρακολούθηση της συλλογιστικής πορείας του αρθρογράφου και την επισήμανση των κύριων σημείων της. Για να κατορθωθούν όμως αυτά, είναι αναγκαίο να απεικονίσουμε το κείμενο μ? ένα    (σχε)διάγραμμα. Το διάγραμμα αυτό ουσιαστικά οργανώνει  και ταξινομεί τις θέσεις του αρθρογράφου με τέτοιο τρόπο, ώστε να μη διασπάται η ενότητα του κειμένου και να αποδίδεται αυτό, συνοπτικά μεν, αλλά ολοκληρωμένα και με σαφήνεια.

Για να απεικονίσουμε διαγραμματικά ένα κείμενο, είναι ανάγκη να το διαβάσουμε με πολλή προσοχή, χωρίς να κάνουμε καμία υπογράμμιση κατά την πρώτη ανάγνωση. Σε μια δεύτερη - επίσης προσεκτική ανάγνωση-υπογραμμίζουμε τις κύριες ιδέες των παραγράφων, αυτές που αποτελούν τα θεματικά τους κέντρα, και τις διακρίνουμε από τις δευτερεύουσες ιδέες. Το ξαναδιαβάζουμε κατόπιν, για να ελέγξουμε αν οι επιλογές μας είναι σωστές.

Η πιο συνηθισμένη μορφή διαγράμματος βρίσκεται στο σχολικό σας βιβλίο, στη σελ.266.


2. Να   ενημερώσετε τους συμμαθητές σας για το περιεχόμενο του άρθρου σε μία περίληψη  100-120 λέξεων.

Περίληψη είναι η συνοπτική  και περιεκτική απόδοση σε συνεχή λόγο, ενός κειμένου. Είναι ένα νέο κείμενο, που, χωρίς να προδίδει το αρχικό, περιλαμβάνει τα σημαντικότερα σημεία του, κατάλληλα συνδεδεμένα.

Εφόσον έχουμε  εντοπίσει τα θεματικά κέντρα του κειμένου, τους νοηματικούς άξονες πάνω στους οποίους κινείται ο αρθρογράφος και τις μεταξύ τους σχέσεις, γράφουμε την περίληψή μας, την οποία διαβάζουμε  στο τέλος, για να ελέγξουμε αν αποδίδει τις σημαντικές πληροφορίες του άρθρου και δηλώνει ξεκάθαρα την πρόθεση του συντάκτη του. Πιο αναλυτικά μπορείτε να διαβάσετε οδηγίες για τη σύνταξη της περίληψης, εδώ: http://users.otenet.gr/~aker/Perilipsi.htm


3. Να αποδείξετε σε μία παράγραφο  100-120 λέξεων  το περιεχόμενο του αποσπάσματος που ακολουθεί, χρησιμοποιώντας το -αν θέλετε-ως ΘΠ: Οι απώλειες που υφίσταται ο φυσικός κόσμος είναι δικές μας απώλειες.


4. Ο αρθρογράφος υποστηρίζει στο κείμενό του ότι ο άνθρωπος έχει ανάγκη τη φύση για να σκεφτεί βαθύτερα. Να αποδείξετε τη θέση αυτή σε μία παράγραφο 100-120 λέξεων, χρησιμοποιώντας την ως ΘΠ.

Στην 3η και 4η  άσκηση, καλείσθε να γράψετε μία δική σας παράγραφο, με δεδομένες τις θεματικές περιόδους. Χρειάζεται λοιπόν να τις δείτε με πολλή προσοχή γιατί αυτές (οι ΘΠ) σας προαναγγέλλουν  το θέμα των παραγράφων σας και σας προσανατολίζουν στη σωστή κατεύθυνση. Πρώτη σας δουλειά επομένως, να εντοπίσετε στην καθεμιά την κεντρική  ιδέα και την κατευθυντήρια, τη γνώμη δηλαδή που διατυπώνει ο αρθρογράφος για την πρώτη. Αυτό θα σας βοηθήσει να μην ξεφύγετε από το θέμα.

Δοκιμάστε, αν θέλετε, να αλλάξετε την κατευθυντήρια ιδέα και διατυπώστε μιαν άλλη θεματική περίοδο. Θα πρέπει τότε να γράψετε μιαν άλλη παράγραφο.


5. Ποιο είναι το νόημα του σουμεριανού θρύλου, στην 4η παράγραφο του κειμένου;

Εδώ έχουμε ένα θρύλο από την παράδοση ενός λαού, των Σουμμερίων. Σύμφωνα με τον καθηγητή Δημ.Λουκάτο: Παραδόσεις ή θρύλοι λέγονται οι φανταστικές διηγήσεις που πλάθει ο λαός με βάση τις δοξασίες για ορισμένους τόπους και όντα, και που τις πιστεύει για αληθινές. Στο θρύλο μπορεί να υπάρχει ένα πραγματικό υπόβαθρο, που έχει όμως παραποιηθεί. Κατά τον καθηγητή κλασσικής φιλολογίας Φάνη Κακριδή ο θρύλος αντιδιαστέλλεται από τον μύθο, που συνιστά συνήθως μια σύντομη αφήγηση γεγονότων, με πρωταγωνιστές πολλές φορές ζώα ή άψυχα όντα που έχουν επινοηθεί για να δώσουν μια ηθική εντολή ή μια σοφή πρακτική συμβουλή. Η λέξη θρύλος μπορεί να αναφέρεται σε υπαρκτά εξαιρετικά  πρόσωπα, πράγματα ή γεγονότα.


6. Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη, τον τρόπο ανάπτυξης και τους  τρόπους πειθούς της  3ης παρ.

Όπως ξέρετε, η παράγραφος αποτελεί τη μικρογραφία ενός κειμένου και το χαρακτηριστικό της είναι η αυτονομία, αφού σ? αυτήν,  αναπτύσσεται με κάποια πληρότητα μια ιδέα (γνώμη, αντίληψη) ή η πλευρά ενός θέματος, αλλά ταυτόχρονα συνδέεται με την επόμενη παράγραφο και όλες μαζί διαμορφώνουν ένα κείμενο. Κάθε παράγραφος αποτελείται συνήθως από τρία μέρη: τη θεματική περίοδο ή πρόταση (τον πρόλογο της παραγράφου, που περιέχει το προς προσέγγιση θέμα), τις λεπτομέρειες ή σχόλια  (το κύριο θέμα, τα στοιχεία ανάπτυξης της παραγράφου) και κατακλείδα (συμπέρασμα), που μπορεί να παραλείπεται.

Στην άσκηση, σας ζητείται και ο τρόπος ανάπτυξης της παραγράφου, ο τρόπος δηλαδή, που ο αρθρογράφος αναπτύσσει, εξηγεί ή υποστηρίζει τη θέση του (αυτήν που διατυπώνεται με την κατευθυντήρια ιδέα). Αυτό βέβαια, γίνεται κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα με τις επιδιώξεις του γράφοντος. Με αυτές του τις επιδιώξεις, σχετίζονται και οι τρόποι πειθούς. Εκείνα τα μέσα, δηλαδή, που χρησιμοποιεί για να πείσει τους αναγνώστες για την ορθότητα των θέσεων του.   Ξαναδιαβάστε λοιπόν τους τρόπους ανάπτυξης και τους τρόπους πειθούς από το  βιβλίο της Έκφρασης Έκθεσης και απαντήστε.


7. Να χαρακτηρίσετε τη γλώσσα και το ύφος του κειμένου και να τα συσχετίσετε με την πρόθεση του αρθρογράφου.

Η γλώσσα και το ύφος δυο στοιχεία αλληλένδετα που μαρτυρούν σε κάποιο βαθμό την οπτική και το ποιόν του κάθε συγγραφέα. Είναι θα λέγαμε, το πνευματικό του αποτύπωμα, η σφραγίδα του πνεύματός του. Σοφά έχουν δοθεί διάφοροι ορισμοί για το ύφος, όπως:

«Το ύφος είναι ο ίδιος ο άνθρωπος» Μπυφόν

«Το ύφος είναι για το συγγραφέα, όπως το χρώμα για το ζωγράφο, όχι θέμα τεχνικής αλλά τρόπος να βλέπει τα πράγματα» Προυστ

«Ύφος λέγεται η γλώσσα που χρησιμοποιείται ως τέχνη» Σπίτζερ

Στη γλώσσα εξετάζουμε τις γλωσσικές επιλογές του συντάκτη, τον ατομικό του λόγο, που αποκαλύπτει την ικανότητά του  να ζωντανεύει την κοινή γλωσσική εμπειρία με τους δικούς του εκφραστικούς τρόπους.

Για τις λειτουργίες της γλώσσας και το σκοπό τους έχουμε μιλήσει τα προηγούμενα χρόνια και ο χαρακτηρισμός του ύφους σας είναι γνωστός από τη λογοτεχνία, οπότε μπορείτε να απαντήσετε και σ?αυτά τα ζητούμενα.

Και μια ενδιαφέρουσα πρόταση:

http://www.biblionet.gr/ 

 

8. Να εντοπίσετε τρεις μεταφορικές εκφράσεις στο κείμενο.

Η άσκηση αυτή δεν θα σας δυσκολέψει, αφού στο κείμενο κυριαρχεί ο μεταφορικός λόγος και είμαστε όλοι εξοικειωμένοι με τη μεταφορά, που την έχουμε κάθε στιγμή στο στόμα μας και στη ζωή μας. Για να βοηθηθείτε, διαβάστε όσα έγραψε γι?αυτήν, ένας ιδιαίτερα αισθαντικός άνθρωπος, ο δοκιμιογράφος Κωστής Παπαγιώργης, στο βιβλίο του «Λάδια ξίδια»: «Όλα δείχνουν ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ένα γλωσσικό φαινόμενο που τελείται σε δύο ξεχωριστές κινήσεις. Κατά την πρώτη κίνηση η ζωή δίνει το υλικό, στήνει το σκηνικό, προσφέρει την πρώτη αφήγηση, ενώ κατά τη δεύτερη κίνηση ?ήτοι τη μεταφορά- όλα τα δεδομένα αναχωνεύονται, αναπλάθονται, επανεγγράφονται με τρόπο πιο ακέραιο. Για όσους αγαπούν τη συμμετρία, το φαινόμενο συνοψίζεται εύκολα: η ζωή λέει και ο άνθρωπος ξαναλέει, η εμπειρία ηχεί και η ψυχή αντηχεί, η ζωή γράφει και ο άνθρωπος ξαναγράφει. Ωστόσο δεν πρόκειται για μια επαναληπτική κίνηση. Τη δεύτερη φορά η μεταφορά βελτιώνει, αλλάζει, ανατρέπει το πρώτο δεδομένο».


9. Να γράψετε τι δηλώνουν τα αποσιωπητικά στον τίτλο του άρθρου.

Όπως στον προφορικό μας λόγο, τα παραγλωσσικά στοιχεία δίνουν χρώμα στη φωνή μας και φανερώνουν τα συναισθήματά μας, έτσι και τα σημεία στίξης χρωματίζουν το γραπτό  μας λόγο και φανερώνουν το ύφος και τις προθέσεις μας. Γι?αυτό πρέπει να τα σημειώνουμε προσεκτικά, ώστε να αποδίδεται με σαφήνεια το νόημα του κειμένου  και να μη γίνονται παρανοήσεις

Τα σημεία στίξης χωρίζονται σε παυστικά (ή συντακτικά) και σε σχολιαστικά (ή κειμενικά). Παυστικά είναι αυτά που οριοθετούν λέξεις, φράσεις, προτάσεις ή περιόδους, ενώ σχολιαστικά είναι αυτά που λειτουργούν ως σχόλιο, που σχολιάζουν δηλαδή λέξεις, φράσεις, προτάσεις ή περιόδους. Κάποια, βέβαια, σημεία στίξης μπορούν να λειτουργήσουν και ως παυστικά  και ως σχολιαστικά. Ειδικά τα αποσιωπητικά, είναι ένα σχολιαστικό σημείο στίξης που έχουν να μας πουν πολλά, αλλά ... πρέπει να τα πείτε εσείς!


10. Να αιτιολογήσετε τη χρήση των εισαγωγικών στη 2η  και 6η παράγραφο και της διπλής παύλας στην 3η.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω να απαντήσετε και σ?αυτά τα ζητούμενα.


11. ...όχι μόνο των δέντρων αλλά και της θεραπευτικής γνώσης (6η παρ.): Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνδεσης και να αναφερθείτε στη λειτουργία του.

Στην άσκηση αυτή, χρειάζεται να ανατρέξετε στο Συντακτικό σας και να διαβάσετε τα είδη της αντιθετικής σύνδεσης και τους τρόπους που εκφέρονται. Στη συγκεκριμένη φράση να προσέξετε τους όρους με τα έντονα γράμματα.


12. Να χαρακτηρίσετε τη νοηματική σχέση που εκφράζουν οι διαρθρωτικές λέξεις:

όμως 3η παρ.

επίσης 7 παρ.

Όπως στις οικοδομές χρησιμοποιούνται διάφορα κονιάματα  για τη σύνδεση των οικοδομικών υλικών, έτσι και στο λόγο χρησιμοποιούμε λέξεις ή εκφράσεις που εξασφαλίζουν το δέσιμο των νοημάτων μας, τη νοηματική τους αλληλουχία, αυτό που λέμε συνοχή και συνεκτικότητα του κειμένου. Τις λέξεις αυτές τις χαρακτηρίζουμε διαρθρωτικές και λειτουργούν σαν αρμοί, που φανερώνουν τις νοηματικές σχέσεις μεταξύ των περιόδων και των παραγράφων, συμβάλλοντας στην αποτελεσματικότητα του κειμένου. Η κατανόηση αυτών των σχέσεων είναι επίσης σημαντική για τη συγγραφή της περίληψης, διαφορετικά θα κάνουμε απλώς μια συρραφή των ιδεών του κειμένου.

Δείτε λοιπόν τις λέξεις μέσα στο γλωσσικό πλαίσιο που εντάσσονται, για να καταλάβετε τις σχέσεις που δηλώνουν.


13. Στην 6η παράγραφο ο αρθρογράφος χρησιμοποιεί κυρίως το γ΄ πρόσωπο, πλην της τελευταίας περιόδου που χρησιμοποιεί το α΄ πληθ. Να αιτιολογήσετε αυτήν την επιλογή του.

Εδώ χρειάζεται να σκεφτούμε ποια είναι η πρόθεση του αρθρογράφου, τι κλίμα θέλει να δημιουργήσει, για να απαντήσουμε. Μην αγνοήσετε και την επιδίωξή του να κρατήσει με το ύφος του, αμείωτο το ενδιαφέρον των αναγνωστών.


14. Να δώσετε τα συνθετικά μέρη των λέξεων που ακολουθούν, ονομάζοντας τα μέρη του λόγου από τα οποία συντίθενται: αναφορές, ενσυναίσθηση, αλληγορία.

Όταν μας ζητούνται τα συνθετικά μέρη κάποιων λέξεων, χρειάζεται να δούμε προσεκτικά τη λέξη, να δούμε σε ποιο μέρος του λόγου ανήκει και μετά να τη «σπάσουμε» στα συνθετικά της μέρη, που μπορεί να μην είναι μόνο δύο. Καλό είναι να τα χαρακτηρίζουμε  (πρόθεση, σύνδεσμος, επίθετο...) και να βρίσκουμε την πρωτότυπη λέξη.


15. Να  δώσετε ένα συνώνυμο  για καθεμιά από τις λέξεις με τα έντονα γράμματα, προσέχοντας να αποδίδει το νόημα της φράσης που εντάσσεται.

Συνώνυμες χαρακτηρίζονται οι λέξεις ή οι φράσεις που έχουν την ίδια ή παρόμοια σημασία. Επειδή όμως η γλώσσα είναι μια στέρνα γεμάτη λέξεις, χρειάζεται κάθε φορά να επιλέγουμε με πολλή προσοχή τη συνώνυμη που αναζητούμε, φροντίζοντας η λέξη που βρίσκουμε να ταιριάζει, να αντικαθιστά επιτυχώς την υπάρχουσα στο συγκεκριμένο γλωσσικό περιβάλλον. Επιλέγοντας μια όχι τόσο κοντινή  στη σημασία λέξη είναι σα να  προσπερνάμε τ?αδέλφια μας και πάμε στα τρίτα ξαδέλφια.


16. Να εντάξετε σε  δικές σας προτάσεις τα υπογραμμισμένα ονοματικά σύνολα.

Στην άσκηση, αυτή έχετε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε μέσα στις δικές σας προτάσεις τα ονοματικά σύνολα που σας δίνονται, σε οποιαδήποτε πτώση. Μπορείτε βέβαια και σε όποιον αριθμό θέλετε, αφού εξετάσετε αν αυτό ευσταθεί σε όλες τις περιπτώσεις. Οι προτάσεις σας δε χρειάζεται να είναι ιδιαίτερα εξεζητημένες, γιατί στην προσπάθεια να γράψουμε μια τέτοια πρόταση μπορεί να πέσουμε σε εκφραστικά σφάλματα που αλλοιώνουν το νόημα, αλλά ούτε και πολύ απλές, με τους απαραίτητους μόνο όρους. Καλό είναι να ανταποκρίνονται στο γλωσσικό επίπεδο ενός δεκαοκτάχρονου παιδιού, που έχει τα μάτια ανοιχτά και παρακολουθεί τι γίνεται γύρω του.


17. Μηχανότρατες αφανίζουν τον γόνο, λιπάσματα προκαλούν φονική αύξηση του πλαγκτόν και η κλιματική αλλαγή απειλεί δραματικά τη θαλάσσια ζωή. Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνταξης στην περίοδο, δικαιολογώντας την επιλογή του αρθρογράφου και να τη μετατρέψετε στην αντίθετή της.

Αρκεί να διαβάσουμε από το σχολικό μας συντακτικό τη σχετική ενότητα, για να χαρακτηρίσουμε τη σύνταξη εδώ και να τη μετατρέψουμε στην αντίθετή της, κατανοώντας παράλληλα για ποιο λόγο επιλέγεται  το συγκεκριμένο είδος? τι είναι εκείνο που θέλει να τονίσει ο αρθρογράφος.


18. Οι γιατροί στις φυλές των τροπικών δασών χρησιμοποιούν φάρμακα που θα ήταν πολύτιμα για τον δυτικό κόσμο. Εκείνοι όμως που αδιαφορούν για τη φύση θέλουν να επιβάλουν σιωπή στους υπερασπιστές της. Με βάση το απόσπασμα και όσα έχετε ακούσει για το ρόλο των φαρμακευτικών εταιρειών στο δυτικό κόσμο, να καταθέσετε νηφάλια και αντικειμενικά την άποψή σας για το θέμα που θίγεται σ? αυτό.

Εδώ ζητείται κάτι, που πιθανόν δεν σας έχει απασχολήσει μέχρι σήμερα και λόγω του νεαρού της ηλικίας και ? μακάρι- της καλής σας υγείας. Ωστόσο η χρήση των φαρμάκων είναι ένα θέμα με ηθικές, κοινωνικές και οικονομικές προεκτάσεις που πρέπει να σας προβληματίσει.


19. Να διαβάσετε από το βιβλίο των Θεματικών κύκλων για το Λύκειο (σελ.13-14) το κείμενο του Χρίστου Τσολάκη «Το χάσμα γέμισε άνθη» να εξετάσετε τον τρόπο που προσεγγίζουν τη γλώσσα οι δύο αρθρογράφοι  σε σχέση με τη φύση και τον πολιτισμό. Να σχολιάσετε επίσης και τους τίτλους των άρθρων.

http://www.onlineclass.gr/books/Thematikoi_Kykloi.pdf


20. Σε πολλά δημοτικά μας τραγούδια και κυρίως δίστιχα της αγάπης απαντάμε μεταφορικές εκφράσεις παρμένες από τη φύση, που αποδίδονται ως χαρακτηρισμοί σε αγαπημένα πρόσωπα. Πχ. 

Σγουρέ βασιλικέ μου και  ματζουράνα μου
εσύ θα με χωρίσεις από  τη μάνα μου.

Κυπαρισσάκι μου ψηλό, ποια βρύση σε ποτίζει,
που στέκεις πάντα δροσερό, κι ανθείς και λουλουδίζεις.

Εδώ σ' αυτή την γειτονιά στην παρακάτω ρούγα
τη φωλιά της έχτισε μια πέρδικα μικρούλα...

Μαρτυρούν  κάτι οι αναφορές αυτές, για την επίδραση του φυσικού περιβάλλοντος  στις σχέσεις των ανθρώπων; Εκφράζεται σήμερα στον ίδιο βαθμό και με τον ίδιο τρόπο ο έρωτας ανάμεσα σε δύο  νέους; Να αναζητήσετε  παρόμοια σημερινά τραγούδια.

Στα ερωτήματα αυτά καλείσθε να απαντήσετε από την προσωπική σας εμπειρία, γιατί δε σχετίζονται με τις γνώσεις που σας δίνει το σχολείο και άλλοι ίσως φορείς, αλλά κυρίως με τα δικά σας βιώματα.


21. Έχει ειπωθεί από τον συγγραφέα Χρόνη Μίσσιο πως  σε μερικά χρόνια ακόμη (αν δεν είναι ήδη γεγονός) τα παιδιά δεν θα μπορούν να κατανοήσουν τους στίχους του Μάρκου Βαμβακάρη: Τα ματόκλαδά σου λάμπουν, σαν τα λούλουδα του κάμπου? Θεωρείτε υπερβολική την τοποθέτησή του; Σε ποιους λόγους μπορεί να οφείλεται μια τέτοια αδυναμία; 

2

22. Στο αρχαιολογικό Μουσείο της Ελευσίνας, ανάμεσα στα άλλα εκθέματα βρίσκεται και η «Φεύγουσα Κόρη», γλυπτό των αρχών του 5ου αι., που εικονίζει την Περσεφόνη καθώς φεύγει από τον επάνω Κόσμο για το βασίλειο του Άδη, σύμφωνα με το γνωστό μύθο. Για ποιους λόγους θα έφευγε σήμερα η Περσεφόνη από τη γη;

3
Η φεύγουσα κόρη



Παραγωγή  Λόγου


1. Η «πολιτισμένη» Δύση επιδεικνύει μία αλαζονική συμπεριφορά,  σε όλα τα επίπεδα, απέναντι σε λαούς που εξακολουθούν να ζουν με πρωτόγονο τρόπο. Να καταγράψετε τις αιτίες, τους  τρόπους που  εκδηλώνεται και τα προβλήματα που γεννά αυτή στην ανθρωπότητα. Να παραθέσετε τις απόψεις σας σ? ένα άρθρο 500-600 λέξεων, που πρόκειται να δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας.

2. Αν δεχτούμε  πως  ένα  ποιοτικό περιβάλλον συμβάλλει στη διατήρηση της σωματικής και ψυχικής  μας υγείας, να καταθέσετε σε μία εισήγηση 500-600 λέξεων, κατά την τρίωρη συνέλευση του σχολείου μας, τις προτάσεις σας για μια αισθητική  αναβάθμιση του σχολικού χώρου.

3.Αν πιστεύετε πως η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος  φτωχαίνει τη ζωή μας, να αναζητήσετε σ?ένα κείμενο ελεύθερου στοχασμού (400-500 λέξεις) τις συνέπειές της στην καθημερινή μας ζωή, στη λογοτεχνική και στην καλλιτεχνική δημιουργία.

Ακούστε κι ένα τραγούδι για να ξεκουραστείτε:

 

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 18 Μάρτιος 2015 21:48
 
?? Επιστροφή


Writing