Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
30-06-2021 10:29

   

    ? Το Σχολείο:  timoni

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

ossf


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ: Θουκυδίδου Ιστορίαι Βιβλίο 3. Κεφ. 73 Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Α΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Τετάρτη, 26 Μάρτιος 2014 09:48

Θουκυδίδου Ιστορίαι Βιβλίο 3. Κεφ. 73 

Οργάνωση των δύο πλευρών και αναζήτηση συμμάχων

Διδακτικοί στόχοι

Να αντιληφθούμε το διχαστικό χαρακτήρα των συνεπειών που είχαν οι ενέργειες Αθηναίων και Λακεδαιμονίων    για τους κατοίκους  της Κέρκυρας.

Να δούμε τις προσπάθειες που καταβάλλουν οι δύο πλευρές, για να ενισχύσουν τις δυνάμεις τους με δούλους ή επίκουρους.

douloi
Δούλοι που εργάζονται σε μεταλλείο, από πλάκα του 5ου  αι. π.Χ. αιώνα. Βρέθηκε στο Πεντασκούφι  της Κορίνθου.

 

Λεξιλόγιο Γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις

τ? δ ? ?στεραί?: δοτ. εν. θηλ. γέν. του επιθ. ?στερα?ος,α,ον, που δηλώνει χρόνο και παράγεται από το συγκρτικό βαθμό ?στερος, που δεν έχει θετικό. ? ?στεραία είναι η επόμενη ημέρα.

?κροβολίσαντο:γ΄πληθ. Αορ. Οριστ. του ρ. ?κροβολίζομαι (=κάνω μικροεπιθέσεις, μάχομαι από μακριά), ?κροβολιζόμην, ?κροβολισάμην Το ρήμα είναι παρασύνθετο από το επίθ. ?κροβόλος (?κρος+βάλλω)

περιέπεμπον: γ΄πληθ. Πρτ. του ρ. περιπέμπω

?μφότεροι: ονομ. πληθ., αρσεν. γέν. της αόριστης επιμεριστικής αντωνυμίας ?μφότεροι -αι ?α (και οι δύο μαζί)

?πισχνούμενοι:μτχ. Ενεστ., αρσεν. γέν., ονομ. πληθ.του ρ. ?πισχνέομαι ?ο?μαι (υπόσχομαι, διαβεβαιώνω), ?πισχνούμην, ?ποσχήσομαι, ?πεσχόμην, ?πέσχημαι, ?πεσχήμην

τ?ν ο?κετ?ν: γεν. πληθ. ,αρσεν. γέν. του ουσ. της α΄κλ. ? ο?κέτης ?ου =ο οικιακός δούλος

παρεγένετο: γ΄εν. Αορ. β΄Οριστ. του ρ. παραγίγνομαι=φτάνω, βοηθώ, συμπαρίσταμαι

?πίκουροι: (τα μισθοφορικά στρατεύματα) ονομ. πληθ. αρσεν. γέν. του τριγενούς και δικατάληκτου επιθέτου της β΄κλ. ?, ? ?πίκουρος, τό ?πίκουρον (?πί+κο?ρος)

 

Λίγα πρόσθετα σχόλια στα σχόλια του βιβλίου

Στο κεφ. 73 γίνεται αναφορά στην προσέγγιση των δούλων και από τις δύο παρατάξεις των Κερκυραίων, γεγονός που μαρτυρεί την όξυνση των πολιτικών παθών και την απεγνωσμένη προσπάθεια επικράτησης των αντιπάλων. Όπως και στις άλλες πόλεις έτσι και στην Κέρκυρα υπήρχε μεγάλος αριθμός δούλων. Σύμφωνα με τις πηγές, από το σύνολο των 70000 κατοίκων, οι 40000 ήταν δούλοι. Αυτοί απασχολούνταν στις αγροτικές εργασίες αλλά και στα κερκυραϊκά πλοία ως κωπηλάτες. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι, όσο κι αν δε συνηθιζόταν να προστρέχουν σ?αυτούς, αποτελούσαν μια υπολογίσιμη δύναμη που κανείς δε μπορούσε να αγνοήσει.

Η ολιγαρχική παράταξη έχει την οικονομική  δυνατότητα να προσλάβει μισθοφόρους ώστε να εξισωθούν οι δυνάμεις των αντιπάλων, χρειάζεται όμως εδώ να εξετάσει κανείς τα κίνητρα  τέτοιων στρατευμάτων.


Ερωτήσεις κατανόησης

1. Τι σημαίνει η φράση: ?κροβολίσαντό τε ?λίγα και ποια είναι τα υποκείμενά της;

2. ?ς το?ς ?γρο?ς περι?πεμπον ?μφ?τεροι: Ποιος ήταν ο σκοπός αυτής της αποστολής και ποια αποτελέσματα έφερε;

3. Τι αποδεικνύει το γεγονός ότι και οι δύο παρατάξεις προσπαθούν να εξασφαλίσουν τη βοήθεια των δούλων;

4. Με ποια πρόταση επιδιώκουν να προσεγγίσουν τους δούλους οι δύο αντίπαλοι;

5. Για ποιους λόγους οι δούλοι συμμάχησαν με τους δημοκρατικούς;

6. Πως κάλυψαν την αριθμητική διαφορά στο στράτευμα οι ολιγαρχικοί;

7. Ποιοι κατά τη γνώμη σας θα πολεμήσουν με περισσότερη γενναιότητα; Οι δούλοι ή οι μισθοφόροι και γιατί;


Ασκήσεις Γραμματικής

1. ?λίγα: Να αναγνωρίσετε τον τύπο και να δώσετε τα παραθετικά του επιθέτου και του επιρρήματος.

2. ?μφότεροι, το?ς δ? ?τέροις: Να χαρακτηρίσετε τις αντωνυμίες και να δώσετε μία διαφορά τους.

 

Ασκήσεις Συντακτικού

1. Να αναγνωρίσετε συντακτικά τους όρους: τ? δ ? ?στεραί?, ?λίγα, παρακαλο?ντες, τ?ν ο?κετ?ν, ?κτακόσιοι.

2.  τ? μ?ν δήμ?, το?ς δ??τέροις: Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τους όρους και να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.


Λεξιλογικές ασκήσεις

1. Να καταγράψετε τις σύνθετες λέξεις του κεφ. 73 και να δώσετε τα συνθετικά τους μέρη.

2. Να  συμπληρώσετε τα κενά με τις λέξεις που σας δίνονται και να γράψετε με ποια λέξη του κειμένου συγγενεύουν ετυμολογικά: φωτοβολίδα, βαλλίστρα, βελόνα, ακροβολιστής, εμβόλιμος, γυροβολιά, καταβολάδα, βαλβίδα, βαλλάντιο, ανυπέρβλητος

α. Οι Βυζαντινοί χρησιμοποιούσαν  ??????? για την εκτόξευση του υγρού πυρός.

β. Η καρδιά μας έχει τέσσερις  ????.. που ρυθμίζουν την κυκλοφορία του αίματος.

γ. Στην «Αντιγόνη» του  Σοφοκλή εκτιμά κανείς το ??????.  ψυχικό μεγαλείο της ηρωίδας.

δ. Οι μοδίστρες κατατρυπούν τα δάχτυλά  τους με τη  ?????.

ε. Η  29η Φεβρουαρίου  είναι ?????. ημέρα στα δίσεκτα έτη.   

στ. Όσοι ασχολούνται με την αμπελουργία ξέρουν ότι τα κλήματα πολλαπλασιάζονται και με  ???????.

ζ. Στα πλοία υπάρχουν πάντα  ?????. ώστε σε περίπτωση ναυαγίου να είναι ορατή η θέση του πλοίου και τη νύχτα.

η. Με τη φαντασία μας μπορεί να φέρουμε τη γη  ????..

θ. Με τον όρο  ??????. ονομάστηκαν τα δέκα τάγματα που σχηματίστηκαν τον Μάρτιο του 1833 στο Ναύπλιο, από την Αντιβασιλεία και αποτελούνταν κατά κύριο λόγο από Βαυαρούς.

ι. Στην αγορά μπορεί να βρει κανείς προϊόντα για όλα τα ?????.

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 26 Μάρτιος 2014 09:56
 
?? Επιστροφή


Writing