30-06-2021 10:29
Μαζί μας είναι...
Πρόσφατες δημοσιεύσεις
Designed by: |
kou_vas under danemm ordering |
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ «Επίσκεψη Σπύρου Τσακνιά» |
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Γ΄) | |||
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού | |||
Σάββατο, 05 Οκτώβριος 2013 08:13 | |||
Επίσκεψη Σπύρου Τσακνιά Όλη μέρα πάστρευε το σπίτι σφουγγάριζε τα πατώματα γυάλιζε τα μπρούντζινα σκεύη κι ασβέστωνε τα πεζούλια. Προς το βράδυ απόκανε κι έκατσε στη γωνιά της να ξαποστάσει με μισό φλιτζάνι καφές και μισό παξιμάδι. Τότε ήρθε ο Άγγελος του Κυρίου και της χαμογέλασε γλυκά κι εκείνη ντράπηκε κι έλυσε την ποδιά της και την έκρυψε βιαστικά κάτω από το πανέρι με τ? ασπρόρουχα. Ύστερα τον κοίταξε στα μάτια ανήσυχα κι ο Άγγελος του Κυρίου κατάλαβε και πήρε ένα παλιό λαϊκό περιοδικό που βρισκόταν πάνω στο κομοδίνο και το ξεφύλλιζε κάνοντας πως διαβάζει.
Πετάχτηκε τότε στην κουζίνα και ζέστανε το φαΐ κι ύστερα βγήκε στην αυλή και μάζεψε τα σεντόνια που είχε απλώσει από το πρωί για να στεγνώσουν δίπλωσε βιαστικά τις κάλτσες κι έστρωσε το τραπέζι. Σαν τέλειωσε κι αυτό φόρεσε τη ζακέτα της και στάθηκε καρτερικά δίπλα στην πόρτα. Κι ο Άγγελος του Κυρίου παράτησε το περιοδικό πάνω στο κομοδίνο και βγήκανε μαζί στο δρόμο. Κι εκείνη κλείδωσε την πόρτα κι έβαλε όπως πάντα το κλειδί μέσα στη γλάστρα. Το ποίημα ανήκει στην ποιητική συλλογή « Ιστορίες για το Σέργιο» 1976
Σπύρος Τσακνιάς Ο Σπύρος Τσακνιάς γεννήθηκε το 1929 στη Λαμία. Φοίτησε στην Ανωτάτη Εμπορική και εργάστηκε για ένα διάστημα ως δημοσιογράφος. Στα γράμματα εμφανίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του ?50, εντάσσεται δηλαδή, στη δεύτερη μεταπολεμική γενιά. Παράλληλα με το ποιητικό του έργο ασχολήθηκε με την κριτική. Κατά καιρούς είχε τακτικές στήλες βιβλιοκρισίας στα περιοδικά «Λέξη» και «γράμματα και τέχνες» και στις εφημερίδες «Το Βήμα» και « Τα Νέα». Πλούσιο και το μεταφραστικό του έργο που καλύπτει ποίηση, πεζογραφία και δοκίμιο. Πέθανε στην Αθήνα τον Μάιο του 1999. Έργα του: 1976 Εν Αυλίδι (ποίηση) 1976 Ιστορίες για τον Σέργιο (ποίηση) 1979 Ο κύκλος (ποίηση) 1982 Πτέρυξ χρονίων παθήσεων (ποίηση) 1983 Η βαλίτσα του ξένου (πεζογραφία) 1983 Δακτυλικά αποτυπώματα ( δοκίμιο) 1984 Ονειροσκόπιο (ποίηση) 1987 Χαμηλό βαρομετρικό (ποίηση) 1987 Ετερώνυμα (δοκίμιο) 1990 Επί τα ίχνη (δοκίμιο) 1992 Ορατότης μηδέν (ποίηση) 1993 A propos - Αναστοχασμοί και σχόλια (δοκίμιο) 2000 Πρόσωπα και μάσκες (δοκίμιο)
Ερωτήσεις-Θέματα για συζήτηση
Μια κριτική ματιά στην ποίησή του Ο ρόλος της μνήμης γίνεται ολοένα και δραστικότερος· καθοριστικότερος της θολής ατμόσφαιρας που περιβάλλει τα ποιήματα του Σπύρου Τσακνιά. Μιας ατμόσφαιρας που, εν τέλει, αποδεικνύεται κατάλληλη για την αποτελεσματική ποιητική ενεργοποίηση της βαθύτατα εξομολογητικής και συνάμα νοσταλγικής -ακόμα και για τα δυσάρεστα περασμένα- διάθεσης και πρόθεσής του να καταθέσει κομμάτια-ψηφίδες του χθες, διαβρωμένες από τη συναισθηματική υγρασία τού σήμερα· με άκρα νηφαλιότητα, χωρίς μεγαλόσχημες χειρονομίες ή συναισθηματικές κορόνες, οδηγημένος από τη συνείδηση της ανάγκης να περιφρουρήσει και να διατηρήσει ανέπαφο από το μολυσματικό καθημερινό περιβάλλον το μόνο χώρο που πραγματικά του ανήκει: αυτόν της μνήμης. Αυτή εξάλλου -η μνήμη- αποτελεί και το μονιμότερο συνδετικό πυρήνα στην ποίησή του· ενώ το άμεσο παράγωγό της: η νοσταλγία, επιδρά άμεσα στη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας καταπραϋντικής του όποιου πάθους, κυρίως όμως των ενοχών, κάνοντας το φορέα τους -τον ποιητή- προσηνέστερο και συγκαταβατικότερο μπροστά στο παρόν[?]
Από το « Κ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ» (τεύχος 19) Ιούλιος- Δεκέμβριος 2009 Παράλληλα κείμενα Να διαβάσετε τα ποιήματα του Νικηφόρου Βρεττάκου «Η μητέρα μου στην εκκλησία» και του Γιάννη Ρίτσου «Μητέρα» και να εντοπίσετε κοινά στοιχεία της μητέρας με την ηρωίδα του Σπ. Τσακνιά και κοινά συναισθήματα που γεννούν τα ποιήματα. Δείτε ακόμη με πόση τρυφερότητα και αγάπη μιλούν οι λογοτέχνες μας για το πρόσωπο της μητέρας. «Η μητέρα μου στην εκκλησία»Άλλαξε τη μπόλια της η μητέρα μου
«Μητέρα» ?Είχαμε τον κήπο στην άκρη της θάλασσας. Απ? τα παράθυρα γλιστρούσε ο ουρανός κι η μητέρα καθισμένη στο χαμηλό σκαμνί κεντούσε τους αγρούς της άνοιξης με τα ανοιχτά κατώφλια των άσπρων σπιτιών με τα όνειρα των πελαργών στην αχυρένια στέγη γραμμένη στη λευκή διαφάνεια? Η μητέρα μού κρατούσε τα χέρια. Μα εγώ πίσω απ? τον τρυφερό της ώμο πίσω απ? τα μαλλιά της τα χλωμά στρωτά μ? ένα άρωμα υπομονής και ευγένειας κοιτούσα σοβαρός τη θάλασσα? Μας πήραν το θαλασσινό τραγούδι Μας δέσαν τα θαλασσινά μας πόδια. Παιδάκια σιωπηλά κι απορημένα με τ? αλατισμένα ματόκλαδα με τα μεγάλα μάτια τα γαλάζια περνάμε φοβισμένα στις μεγάλες πολιτείες κάτω απ? τα νοσοκομεία που μυρίζουν ύπνο κι ιδρώτα κάτω απ? τα σπίτια με τους κόκκινους γλόμπους κάτω απ? τα μέγαρα που καπνίζουν αίμα νύχτα κι αρπαγή. Μητέρα, μητέρα πού αρνηθήκαμε την τρυφερή σοφία των δακρύων σου πού ?ναι το μακρόθυμο χέρι σου με την έκφραση της καρτερίας πού ?ναι το χέρι σου ν? ακούσουμε την αυγή και τη θάλασσα να ζεστάνουμε τη μοναξιά;
Ζωγραφική σε πέτρα Γιάννη Ρίτσου Ποια είναι τα κοινά χαρακτηριστικά της μητέρας του Νίκου Καζαντζάκη στο απόσπασμα, με την ηρωίδα του ποιήματός μας; Οι ώρες που περνούσα με τη μητέρα μου ήταν γεμάτες μυστήριο- καθόμασταν ο ένας αντίκρα στον άλλο, εκείνη σε καρέκλα πλάι στο παράθυρο, εγώ στο σκαμνάκι μου, κι ένιωθα, μέσα στη σιωπή, το στήθος μου να γεμίζει και να χορταίνει, σαν να 'ταν ο αγέρας ανάμεσα μας γάλα και βύζαινα. Από πάνω μας ήταν η γαζία, κι όταν ήταν ανθισμένη, η αυλή μοσκομύριζε. Αγαπούσα πολύ τα ευωδάτα κίτρινα λουλούδια της, τα 'βαζε η μητέρα μου στις κασέλες και τα σώρουχά μας, τα σεντόνια μας, όλη μου η παιδική ηλικία μύριζε γαζία. Ποτέ δεν είχα δει τη μητέρα μου να γελάει· χαμογελούσε μόνο, και τα βαθουλά μαύρα μάτια της κοίταζαν τους ανθρώπους γεμάτα υπομονή και καλοσύνη. Πηγαινοέρχονταν σαν πνέμα αγαθό μέσα στο σπίτι, κι όλα τα πρόφταινε ανέκοπα κι αθόρυβα, σαν να 'χαν τα χέρια της μιαν καλοπροαίρετη μαγική δύναμη, που κυβερνούσε με καλοσύνη την καθημερινήν ανάγκη.
Από την « Αναφορά στο Γκρέκο»
|
|||
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 18 Μάρτιος 2015 22:13 |
?? Επιστροφή