30-06-2021 10:29
Μαζί μας είναι...
Πρόσφατες δημοσιεύσεις
Designed by: |
kou_vas under danemm ordering |
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ Ξενοφώντος «Ελληνικά» Βιβλίο 2. Κεφ. 1. &16-19 |
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Α΄) | |||
Συντάχθηκε απο τον/την Ομάδα φιλολόγων της Α΄ | |||
Τρίτη, 24 Σεπτέμβριος 2013 21:32 | |||
Ξενοφώντος «Ελληνικά» Βιβλίο 2. Κεφ. 1. &16-19 Διδακτικοί στόχοι Να διαφανούν τα στοιχεία της δομής του λόγου του Ξενοφώντα: α. απλή, κατανοητή αφήγηση β. απουσία δευτερευουσών προτάσεων ?μικρές κύριες προτάσεις γ. χρήση εμπρόθετων και επιρρηματικών προσδιορισμών-εποπτεία χώρου και χρόνου ε. χρήση μεταβατικού συνδέσμου δέ στ. χρήση κυρίως Παρατατικού, αλλά και Αορίστου και ιστορικού (δραματικού) Ενεστώτα ζ. ισομερής αφήγηση ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές Λεξιλόγιο-Γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις
α?ρο?μαι, ?ρούμην, α?ρήσομαι & α?ρεθήσομαι, ε?λόμην & ?ρέθην, ?ρημαι, ?ρήμην. Το ενεργητικό του ρήμα α?ρέω-?, ?ρουν, α?ρήσω, ε?λον (?λ-), ?ρηκα, ?ρήκειν, έχει τη σημασία του συλλαμβάνω, κυριεύω και παθητικό του είναι το ?λίσκομαι, ?λισκόμην, ?λώσομαι, ?άλων & ?λων, ?άλωκα & ?λωκα, ?λώκειν
Λίγα πρόσθετα σχόλια στα σχόλια του βιβλίου Η Σάμος είχε μια μακρά δημοκρατική παράδοση και παρέμεινε πιστή σύμμαχος των Αθηναίων. Η Χίος και η Έφεσος ήταν σταθμοί ανεφοδιασμού του σπαρτιατικού στόλου και πρώην σύμμαχες πόλεις των Αθηναίων. Η Άβυδος βρισκόταν στο στενότερο σημείο του Ελλησπόντου και αρχικά ανήκε στην αθηναϊκή συμμαχία , από την οποία αποστάτησε, προσφέροντας το λιμάνι της ως ναύσταθμο για τα πλοία των Λακεδαιμονίων. Η Λάμψακος είχε οχυρωθεί από τον Αλκιβιάδη νωρίτερα και διατηρούσε αθηναϊκή φρουρά. ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1.Να παρακολουθήσετε στο χάρτη τις κινήσεις των αντιπάλων, να εντοπίσετε τα ρήματα που αναφέρονται στις ενέργειές τους, να καταγράψετε τη σκοπιμότητά τους και να ελέγξετε την ορθότητά τους. Πιο συγκεκριμένα: α. Γιατί οι Αθηναίοι λεηλατούν τα εδάφη της Ασίας και κινούνται εναντίον της Χίου και της Εφέσου; β. Γιατί οι ίδιοι εξέλεξαν τρεις επιπλέον στρατηγούς; γ. Γιατί ο Λύσανδρος κατευθύνεται προς τον Ελλήσποντο; δ. Πως εξηγείται η στάση του Λυσάνδρου απέναντι στους πολίτες της Λαμψάκου; ε. Να χαρακτηρίσετε το Λύσανδρο στην ενότητά μας.
2. Να αναφερθείτε στη λειτουργία των ρηματικών χρόνων της ενότητας. 3. Γιατί ο Ξενοφών αναφέρει για τους Αθηναίους: «? γάρ ?σία πολεμία α?το?ς ?ν»; 4. Να ερμηνεύσετε την αναφορά του ονόματος του Λυσάνδρου αντί των Σπαρτιατών στην ενότητά μας. Τι υποψιάζεστε; 5. Ποια αναγκαία πρακτική σε καιρό πολέμου διαφαίνεται στη φράση: διήρπασαν ο? στρατι?ται ο?σαν πλουσίαν ο?νου καί σίτου καί τ?ν ?λλων ?πιτήδειων πλήρη; Πως οικονομείται σήμερα αυτή η ανάγκη; 6. Να επαληθεύσετε την κρίση ότι ο Ξενοφών είναι ένας ικανός ρεπόρτερ, που τον διακρίνει σαφήνεια και ακρίβεια στην περιγραφή των γεγονότων. 7. Να εντοπίσετε στην ενότητά μας ένα πολυσύνδετο, ένα ασύνδετο, ένα σχήμα κατά το νοούμενον και μία περίφραση. 8. Να συνδέσετε τις λέξεις της στήλης Α με το γραμματικό προσδιορισμό της στήλης Β που τους αντιστοιχεί. Ένα στοιχείο της στήλης Β περισσεύει. Α Β 1.κακ?ς α) πρόθεση 2.παρεσκευάζοντο β) μετοχή ενεστώτα 3.πρός γ) μετοχή αορίστου β΄ 4.ο?σαν δ) επίρρημα θετικού βαθμού 5.ναυμαχίαν ε) ουσιαστικό α΄ κλίσης 6.προσείλοντο στ) οριστική παρατατικού 7.δέ ζ) επίθετο γ΄ κλίσης 8.προσβαλόντες η) αντιθετικός σύνδεσμος 9.πλήρη θ) ουσιαστικό β΄ κλίσης 10. ι) οριστική αορίστου β΄ 9. Να εντοπίσετε τους εμπρόθετους προσδιορισμούς των παραγράφων 16 - 19 και να ονομάσετε την επιρρηματική σχέση που δηλώνουν. 10. Να συμπληρώσετε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις, ώστε να χαρακτηρίζεται η συντακτική θέση των όρων που δίνονται. α) τ?ν βασιλέως: είναι ................................ στο κακ?ς ?ποίουν β) τ?ν πλοίων: είναι γενική ................................ στο ?κπλουν γ) πολεμία: είναι ................................ στο ?Ασία δ) σύμμαχον: είναι ................................ στο Λάμψακον ε) ?πιτηδείων: είναι ................................ στο πλήρη 11. ?πέπλεον, παρεσκευάζοντο, προσείλοντο, ?φεστηκυίας, ?νήγοντο: Αφού αντικαταστήσετε το πρώτο συνθετικό των ρημάτων με άλλη πρόθεση, να σχηματίσετε σύνθετα ρήματα της νέας ελληνικής, με τα οποία θα γράψετε σύντομες προτάσεις. 12. Να συμπληρώσετε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις με τα σύνθετα ουσιαστικά που σας δίνονται και έχουν ως β΄συνθετικό το ρ. βάλλω. ( αντικαταβολή, περιβολή, έμβολο, αποβολή, εμβολή, καταβολή, διαβολή, παραβολή, υπερβολή, έμβλημα, αμφιβολία, παράβολο, συμβολή, αναβολή, μεταβολή)
|
|||
Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 07 Φεβρουάριος 2014 08:47 |
?? Επιστροφή