30-06-2021 10:29
Μαζί μας είναι...
Πρόσφατες δημοσιεύσεις
Designed by: |
kou_vas under danemm ordering |
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ: Θέματα για συζήτηση σχετικά με την ενδυμασία και τη μόδα |
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Α΄) | |||||||
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού | |||||||
Πέμπτη, 25 Απρίλιος 2013 22:34 | |||||||
Θέματα για συζήτηση σχετικά με την ενδυμασία και τη μόδα Το νόημα ενός περιζώματος: ο Γκάντι, η ένδυση και ο ινδικός εθνικισμός Αφού διαβάσετε το κείμενο της Emma Tarlo στις σελ. 184-186 του σχολικού μας βιβλίου, να απαντήσετε στα ερωτήματα που ακολουθούν:
Σημ. Ο Μαχάτμα (=Μεγάλη Ψυχή) Γκάντι (1869-1948) υπήρξε κεντρική μορφή του εθνικού κινήματος για την ινδική ανεξαρτησία και εμπνευστής της παθητικής αντίστασης, χωρίς τη χρήση βίας έναντι των Άγγλων αποικιοκρατών. Αποφθέγματα Γκάντι
Απόπειρα μεταρρύθμισης της ελληνικής αστικής ενδυμασίας στα τέλη του 19ου αιώνα Η διάδοση της δυτικής ενδυμασίας στην Ελλάδα
Η προσπάθεια μεταρρύθμισης της γυναικείας ενδυμασίας στην Ευρώπη
Η επίδραση των ευρωπαϊκών μεταρρυθμιστικών ιδεών στην Ελλάδα
Η ελληνική παραδοσιακή φορεσιά Η Ελληνική παραδοσιακή φορεσιά είναι, όπως κάθε έκφραση λαϊκής δημιουργίας, χρηστικό είδος και σαν τέτοιο γεννιέται, ζει και εξελίσσεται με βάση τις πρακτικές ανάγκες που πρέπει να καλύψει. Οι ιεροί άγραφοι νόμοι ? τα έθιμα ? είναι δεσμευτικοί και προσδιοριστικοί για την αισθητική έκφραση των ατόμων. Για τις φορεσιές η αισθητική αντίληψη της ομάδας δίνει τη χρωματική κλίμακα μέσα στην οποία κινείται το άτομο, ενώ η έμφυτη τάση του ανθρώπου για διακόσμηση δίνει στην καθεμιά την ιδιαίτερη τοπική ? ομαδική έκφραση που τη χαρακτηρίζει. Οι παραδοσιακές φορεσιές φανερώνουν ένα σύμπλεγμα ανθρώπινης ζωής, ομαδικής ζωής, που υποτάσσεται στους δικούς της νόμους και φέρει τη σφραγίδα μιας μακρόχρονης εμπειρίας και πίστης, πίστης στη συνοχή της οικογένειας και της ομάδας στη σημασία της κοινωνικής ενότητας και της παράδοσης.
Ο άνθρωπος και το φόρεμα Να διαβάσετε τα αποσπάσματα από την «Πρακτική Φιλοσοφία» του Ε.Π. Παπανούτσου που παρατίθενται στις σελ.192-193 του σχολικού μας βιβλίου, και να απαντήσετε στους προβληματισμούς που θέτει. Να εξετάσετε ιδιαίτερα τη λειτουργία του ενδύματος ως πηγή εξουσίας και κύρους σε συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες αλλά και κοινωνικής προσφοράς.
http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/corpora/pi/content.html?t=3,6014,
Το ποίημα ανήκει στην κατηγορία των ψευδοϊστορικών ποιημάτων αφού ο Αριστομένης είναι ένα πλαστό πρόσωπο που εξυπηρετεί την ποιητική σύλληψη του Καβάφη. Αφού διαβάσετε το ποίημα, να απαντήσετε στα ερωτήματα που ακολουθούν:
Η λέξη υποκουλτούρα προέρχεται από την αγγλική λέξη subculture. Ετυμολογικά προέρχεται από την πρόθεση υπό και την λέξη κουλτούρα, δηλώνοντας την υποκατηγορία μιας γενικότερης κουλτούρας. Ήδη από το 1950, ο κοινωνιολόγος Ντέιβιντ Ρίσμαν, διέκρινε τη διαφορά ανάμεσα στην πλειοψηφία, η οποία αποδέχεται εμπορικά παρεχόμενα στυλ και σημασίες, και μια υποκουλτούρα η οποία υιοθετεί στυλ μειοψηφίας προσδίδοντάς του ανατρεπτικές αξίες. Το 1979 στο βιβλίο του Υποκουλτούρα το νόημα του στυλ, ο Ντικ Χέμπντιτζ υποστήριξε ότι η υποκουλτούρα είναι ανατροπή της ομαλότητας. Έγραψε ότι οι υποκουλτούρες μπορεί να εκληφθούν ως αρνητικές λόγω της φύσης τους και της κριτικής που ασκούν στο κυρίαρχο κοινωνικό πρότυπο. Ο Χέμπντιτζ υποστήριξε ότι οι υποκουλτούρες συγκεντρώνουν άτομα με παρόμοιες ιδέες και απόψεις που αισθάνονται παραμελημένα από τα κοινωνικά πρότυπα και τους επιτρέπεται, μέσω της ομάδας που δημιουργούν, να αναπτύξουν αίσθηση ταυτότητας.
Γιατί και τι είναι η μόδα; Κάτι σαν έκθετο που το περιμαζεύεις, χωρίς να ξέρεις ποιος το γέννησε; Κάτι που δε ζει περισσότερο από ένα ή δύο χρόνια, που σώνεται σήμερα σα μυρουδιά που χτες είχες ρίξει στο μαντίλι σου; Κάτι που σαν περάσει περνάει τόσο και η χάρη του, ώστε να το θυμάσαι και να γελάς ή να ντρέπεσαι για λογαριασμό του και για λογαριασμό σου; Κάτι χωρίς νου και χωρίς καρδιά που σε κάνει κι εσένα άβουλο κι αναίσθητο; Κάτι δουλικό που σου δένει τα χέρια και χωρίς να το καταλάβεις, γίνεσαι σκλάβος του σκλάβου σου;? Η μόδα είναι η ψευτιά που παρουσιάζεται με τη δύναμη της αλήθειας, όπως του μύθου ο όνος ο «δοράν λέοντος περιβληθείς». Είναι η ασχήμια που μια στιγμή σε ξιπάζει με το μαγικό ραβδί της ομορφιάς. Δεν είναι μόνο των γυναικών αρχόντισσα η μόδα? είναι του κόσμου αρρώστια. Δεν περιορίζεται μόνο στη φορεσιά και σ? άλλα ανακατώνεται πολλά. Όπου δεν έχουμε δικές μας γνώμες κι αγάπες δικές μας, εκεί δε ντυνόμαστε μόνο, μα και συλλογιζόμαστε και μιλούμε και γράφουμε και ζούμε, όχι με το λόγο, αλλά με τη μόδα. Άπαντα Κωστή Παλαμά
Ο Πλάτων στο «Γοργία» μιλώντας για τη μόδα τη χαρακτηρίζει: «?θλιβερή, απατηλή, ανάρμοστη σ?ελεύθερους, γιατί εξαπατά με σχήματα και χρώματα, με στιλπνότητα, ενδύματα, ώστε κάνει τους ανθρώπους να παραμελούν το δια γυμναστικής αποκτημένο ιδανικό και να θέλουν ν?αποκτήσουν ένα ξένο ιδανικό». Καταλαβαίνουμε όλοι ότι ο λόγος του φιλοσόφου είναι πάντα επίκαιρος, αφού η μόδα είναι ένα πρόβλημα του σύγχρονου πολιτισμού και αποτελεί στοιχείο κοινωνικού και ψυχολογικού ολοκληρωτισμού, κομφορμισμού, μιμητισμού και αλλοτρίωσης.
Σκηνογραφία και ενδυματολογία στο Θέατρο Από την αρχαιότητα ακόμη, η όψη είναι ένα σημαντικό στοιχείο της τραγωδίας, που εξυπηρετεί τη θεατρική οικονομία, και ανήκει στα κατά ποιόν μέρη της. Ο όρος περιλαμβάνει το σκηνικό χώρο στο σύνολό του, ό,τι δηλαδή σήμερα ονομάζουμε σκηνογραφία και ενδυματολογία. Αυτός ο σκηνικός διάκοσμος ήταν πολύ απλός και είχε σκοπό να αποτελέσει το κατάλληλο πλαίσιο για την παράσταση. Υπήρχαν μάλιστα στο αρχαίο θέατρο δύο ξύλινοι πρισματικοί δοκοί με πίνακες στερεωμένους πάνω τους που περιστρέφονταν γύρω από άξονα και άλλαζαν, όταν χρειαζόταν, τη σκηνογραφία και ονομάζονταν περίακτοι. Ό,τι δε, φορούσε ή κρατούσε ο ηθοποιός την ώρα της παράστασης, προσωπείο, ενδυμασία, κόθορνοι, σύμβολα εξουσίας, αποτελούσαν όλα μαζί την σκευή.
|
|||||||
Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 25 Απρίλιος 2013 23:24 |
?? Επιστροφή