30-06-2021 10:29
Μαζί μας είναι...
Πρόσφατες δημοσιεύσεις
Designed by: |
kou_vas under danemm ordering |
Έκθεση Γ' Λυκείου - ΠΕΙΘΩ |
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Γ΄) | |||
Συντάχθηκε απο τον/την Μουρατίδου Χριστίνα | |||
Τρίτη, 13 Μάρτιος 2012 16:49 | |||
Π Ε Ι Θ Ω
ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣ - ΕΠΑΓΩΓΙΚΟΣ - ΑΝΑΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ
μπορεί παραβαίνουν τους κανόνες του ορθού λόγου . ( από άγνοια ή συνειδητά = σόφισμα ) . π.χ το νερό σταματάει τη δίψα η θάλασσα είναι νερό Αρα η θάλασσα σταματάει τη δίψα
π.χ στο παλιό μου σχολείο υπάρχει κλειστό Γυμναστήριο Στο διπλανό σχολείο επίσης υπάρχει Στο σχολείο του φίλου μου , επίσης Αρα και στο νέο μου σχολείο θα υπάρχει γυμναστήριο
ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ : Όλοι οι Γάλλοι είναι αγενείς / Στο περσινό μου ταξίδι στο Παρίσι ένας Γάλλος τελωνειακός μου φέρθηκε αγενέστατα . ΑΝΑΛΟΓΙΑ : Η Αναλογία μπορεί να είναι μεταφορική και κυριολεκτική Η μεταφορική Αναλογία δεν οδηγεί σε τέλεια επαγωγή . π.χ Το ποδόσφαιρο είναι σαν τη ζωή ( μεταφορική ) Σύγκριση ενός δικαστή με τον Πόντιο Πιλάτο (κυριολεκτική )
ΑΙΤΙΟ - ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ : Μελέτησα πιο πολύ από τους άλλους Άρα θα πάρω πιο καλό βαθμό από όλους .
Όμως το αίτιο αυτό θα έχει γενική ισχύ και θα οδηγεί σε επί μέρους συμπέρασμα . π.χ στην κοινωνία κυριαρχεί ΕΝΑ αρνητικό πρότυπο : Υπερισχύει το ΕΓΩ του ΕΜΕΙΣ . Ετσι οι άνθρωποι γίνονται φιλοχρήματοι , δεν συμμετέχουν στα κοινά ,οδηγούνται στη βία
Όμως η γενίκευση θα στηρίζεται σε βέβαια δεδομένα π.χ όλοι οι ορθόδοξοι ιερείς φορούν στη λειτουργία ράσα Άρα και ο πατήρ Γεώργιος , που είναι ορθόδοξος , φοράει στη λειτουργία ράσα.
Α . όταν από ΕΙΔΙΚΕΣ θέσεις οδηγούμαστε σε μία Γενική
Β . όταν από μία ΓΕΝΙΚΗ αλλά ΠΙΘΑΝΗ / ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΗ θέση οδηγούμαστε σε μία ΕΙΔΙΚΗ π.χ σύμφωνα με την εμπειρία μου , όλες οι γυναίκες πολιτικοί στηρίζουν τις γυναίκες Άρα , είναι πιθανό , και η Μ . , που είναι γυναίκα υποψήφιος , να στηρίξει τις γυναίκες .
ΕΧΟΥΜΕ ΕΠΑΓΩΓΗ : γιατί η γενική θέση ξεκινάει από προσωπική (ειδική ) έρευνα ?. Θα είχαμε ΠΑΡΑΓΩΓΗ , αν λέγαμε : όλες οι γυναίκες πολιτικοί στηρίζουν τις γυναίκες άρα και η Μ??? θα στηρίξει τις γυναίκες ?..
Π.χ στο παράδειγμα με την αγένεια των Γάλλων , το αίτιο στο κείμενο είναι μετά το γενικό συμπέρασμα . Η λογική σειρά όμως είναι : επειδή ο Γάλλος τελωνειακός φέρθηκε με αγένεια (ΕΙΔΙΚΗ ), βγήκε το συμπέρασμα ότι όλοι οι Γάλλοι είναι αγενείς ( ΓΕΝΙΚΗ).
έχουμε μέθοδο ανάλυσης , αλλά προκείμενες και συμπέρασμα. Αν έχουμε μεγάλο κείμενο , τότε δεν εξετάζουμε τι προηγείται χρονικά . Αν το αίτιο/ τα αίτια προηγούνται , έχουμε Επαγωγή (αν είναι Ειδικό / Ειδικά αίτια) Αν προηγούνται τα Γενικά αίτια , έχουμε Παραγωγή?? Αν τα Ειδικά αίτια έπονται , έχουμε Παραγωγή ( προηγείται η Γενική θέση )
ΤΕΛΕΙΑ - ΑΤΕΛΗΣ ΕΠΑΓΩΓΗ
Η ατελής επαγωγή είναι ΠΑΡΑΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΤΙ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΑΤΕΛΗ - ΤΕΛΕΙΑ ΕΠΑΓΩΓΗ : σελ. 23 ( 1-10 ) : Γ Λυκείου
αν είναι μεταφορική , είναι ΑΤΕΛΗΣ ( η ζωή είναι σαν το ποδόσφαιρο ) αν είναι κυριολεκτική : είναι ΤΕΛΕΙΑ , αν ανάμεσα στα συγκρινόμενα οι ομοιότητες είναι επαρκείς και σχετικές με το θέμα , αν η σύγκριση δεν ξεπερνάει τα επιτρεπόμενα λογικά όρια .
αν η γενίκευση είναι επιτρεπτή / αν στηρίζεται σε επαρκή στοιχεία , είναι ΤΕΛΕΙΑ.
έχουμε ΤΕΛΕΙΑ : αν η αιτία είναι αναγκαία και επαρκής : θερμοκρασία 100 και κανονικές συνθήκες έχουμε ΑΤΕΛΗ : αν η αιτία είναι αναγκαία αλλά όχι επαρκής : π.χ το κρύο - χιόνι : το κρύο δεν αρκεί για να χιονίσει ( όμως είναι αναγκαίο ) έχουμε ΑΤΕΛΗ : αν η αιτία είναι επαρκής , αλλά όχι αναγκαία π.χ κάπνισμα - καρκίνος : το κάπνισμα μπορεί να τον προκαλέσει , αλλά δεν είναι αναγκαίο?.
ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
Οταν ξεπερνάμε τα λογικά όρια οδηγούμαστε στην ΚΙΝΔΥΝΟΛΟΓΙΑ. Οταν ξεπερνάμε τα όρια του χιούμορ και της ειρωνίας : ο πομπός υφίσταται αρνητικές συνέπειες .
ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΗΘΟΣ : πομπού , δέκτη , αντιπάλου ? : 35 , 57 ( Γ. Λ )
α. χρησιμοποιώντας πειστικά επιχειρήματα / δείχνοντας ότι κατέχει την υπόθεση β. επικαλούμενος ιδέες /θέσεις / αποσπάσματα ΑΥΘΕΝΤΙΩΝ( ΚΙΝΔΥΝΟΣ ) γ. κάνοντας επίθεση στο ήθος του αντίπαλου/ στην ιδιωτική του ζωή ?. δ. αναφερόμενος στα δικά του προσόντα??? ε. κολακεύοντας τον δέκτη - ακροατή , αναγνώστη ??
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
χρήση όλων των επικλήσεων : κυρίως του συναισθήματος
συνειρμός ιδεών ( η πιο όμορφη ξανθιά : διαφήμιση μπύρας ) λανθάνων αξιολογικός χαρακτηρισμός ( , αμάξι Ρενώ γιατί δεν είμαστε όλοι ίσοι ) ΟΙ 3 επικλήσεις
Α. με διάλογο - μονόλογο β. με αφήγηση γ. με άμεσο τρόπο δ. με επεξήγηση της εικόνας ε. με επιχειρήματα στ. με ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ
ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ( εξάσκηση από σχολικό βιβλίο και σελ 72 - 79 Ζ ) επανάληψη λέξης για έμφαση( ξυρίζεσαι μαλακά , μαλακά , μαλακά : μιλάει ο παπαγάλος ) πολυσημία λέξης( Μινιόν) φωνολογική επανάληψη ( αμάξι Χόντα - προσόντα) υποκοριστικά /ανατολίτικες ονομασίες / αποσιωπητικά ?. δεικτική αντωνυμία (αυτό ) παραδοξολογίες ( τα φουντούνια έχουν διπλό διαφορικό , αντέχουν στην ανηφόρα..) νεολογισμοί ( αφρότερος αφρός ) φράσεις που θυμίζουν παροιμίες ( κοντά στο νου και κρέμα) ταύτιση ποιότητας προιόντος με δεδομένες αξίες ( χρυσό φιλμ της Κόντακ ) ονομασία προιόντος με φωνολογική απόκλιση ( dicas . Tα dicas σας παπούτσια ) επίκληση όρων της επιστήμης ( π.χ σχετικά με την τερηδόνα?) αδόκητη ανατροπή των προσδοκιών του δέκτη ( θα την κρεμάσω : εννοεί τη ναφθαλίνη ) χρήση ρητορικών ερωτήσεων / με υπονοούμενα : είδες η ΔΕΗ ; ΛΑΝΘΑΝΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ : οι έξυπνοι οδηγούν Ρενώ . ΑΛΛΑ ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ / ΜΕΣΑ της διαφήμισης Έντονα χρώματα / μαρτυρίες ειδικών-αυθεντίας / λιτότητα μηνύματος για αμεσότητα /ηχητικές φράσεις / β ενικό για οικειότητα / αφήγηση για συγκίνηση ??
α) όταν το διαφημιστικό μήνυμα ασκεί υποσυνείδητη επίδραση στο άτομο , γιατί παρακάμπτει τους αμυντικούς μηχανισμούς της συνείδησης. Το ερέθισμα της διαφήμισης δεν ξεπερνάει τον ΟΥΔΟ , δηλαδή το ελάχιστο (χρονικό)όριο που απαιτείται για να γίνει αντιληπτό , από τη συνείδηση , το ερέθισμα αυτό . Ετσι δεχόμαστε παθητικά αυτό το ερέθισμα??..
β). όταν η διαφήμιση καλλιεργεί αισθήματα φόβου , πανικού , ώστε να γίνει ευάλωτος ο δέκτης και να ενδιαφερθεί για το διαφημιζόμενο προιόν .
γ.) όταν διεγείρονται τα ανθρώπινα ένστικτα , εκμεταλλεύονται την άγνοια του παιδιού και άλλων αδύναμων ομάδων , όταν αναπαράγονται κοινωνικά στερεότυπα - ασθενές φύλο ,?..
δ. )όταν αποδίδονται στον διαφημίζοντα ιδιότητες που δεν έχει π.χ όταν ένας ηθοποιός διαφημίζει , παίζοντας το ρόλο του γιατρού , μία οδοντόκρεμα ?.
ε ) όταν γίνεται εκμετάλλευση των αξιών : ειρήνης , αγάπης , ??
( Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ( δ ) ΕΊΝΑΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ )
Η ΠΕΙΘΩ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΛΟΓΟ : 61 ( Γ . Λ )
ΜΕΣΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: κολακεία, λαϊκισμός , κινδυνολογία , συνθήματα 2. ΜΟΡΦΗΣ : ασύνδετος λόγος , περιγραφή , αρηματικός λόγος , πολυσύνδετο ? πρώτο ενικό / πρώτο πληθυντικό πρόσωπο??.. Γενικά: ποιητική γλώσσα ?. Η πειθώ στον επιστημονικό λόγο
αναφορική λειτουργία γλώσσας αποδεικτικός , ερμηνευτικός , περιγραφικός λόγος
ορισμός - διευκρίνηση προυποθέσεις διαίρεση ιστορική αναφορά αιτιολόγηση μαρτυρία αποτέλεσμα - σκοπός αξιολόγηση αντίθεση συμπέρασμα ερώτημα - απάντηση
σημείωση : σε κάθε κείμενο υπάρχουν μερικές από τις παραπάνω μεθόδους . Με τις παραπάνω μεθόδους πετυχαίνεται η ΣΥΝΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ του κειμένου
α. δικές μας εκφράσεις ( εκτός από τις στερεότυπες που δεν αντικαθίστανται ) β. δεν σχολιάζουμε τις θέσεις του κειμένου γ. αντιστοιχεί στο 1/3 του κειμένου δ. εμπεριέχει όλα τα διαφορετικά επιχειρήματα του κειμένου ε. τα τεκμήρια συνοπτικά ( παραδείγματα ,?..) στ. η συνοπτική περίληψη με πλαγιότιτλους ζ. Γράφουμε φράσεις συνοχής : «στο κείμενο αυτό ο συγγραφέας » , «παράλληλα» , «αναφέρει» «προτρέπει» , «θεωρεί ότι» ?????
ΑΝΑΛΥΣΗ ΜΕΡΙΚΩΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ / ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
λογική στερεότητα και αποδεικτικότητα Η δομή είναι σφικτή , λογική??
η δομή είναι χαλαρή , μεταφορές , προσωποποιήσεις??.. Ασύνδετο , πολυσύνδετο , συγκινησιακή φόρτιση , έμμεσος συνειρμός ???
Σημείωση : τα παραπάνω δεν συνυπάρχουν υποχρεωτικά??..
Α. χρονογράφημα : επίκαιρα θέματα , ανάλαφρο ύφος , χιούμορ , θέλει να προβληματίσει , να κρίνει , να ψυχαγωγήσει .Εν μέρει , και ποιητική γλώσσα - σύμβολα,?..
Β. πραγματεία : αναφορική γλώσσα , μεθοδική , λεπτομερής / ενδελεχής εξέταση ( ο τρόπος εξέτασης ταυτίζεται με τη διατριβή και μονογραφία )
Γ. στοχαστικό δοκίμιο : ποιητική λειτουργία γλώσσας , ελεύθερη περιδιάβαση στο χώρο των ιδεών
Δ. αποδεικτικό δοκίμιο : αναφορική, κυρίως, και ποιητική γλώσσα . Πληροφορεί κυρίως , δεν ενδιαφέρεται άμεσα για να πείσει Το θέμα , ακόμα και αν, σπάνια , είναι επίκαιρο , ΓΕΝΙΚΕΥΕΤΑΙ , καθολικοποιείται ?.. Αναλύει , ερμηνεύει , εκλαϊκεύει διάφορα θέματα ?..
Ε. Αρθρο : Ασχολείται με ΑΜΕΣΑ ΣΥΓΧΡΟΝΑ θέματα , που απασχολούν τον πολίτη στην καθημερινότητά του ( ένα καθημερινό γεγονός που συνέβη ή κάτι που ισχύει από παλιά, αλλά τώρα έγινε επίκαιρο : π.χ πυρηνική ενέργεια ?..) Το άρθρο μένει στο γεγονός , το σχολιάζει ??.. ( ΤΟ ΔΟΚΙΜΙΟ ΔΕΝ ΜΕΝΕΙ ΣΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ , ΤΟ ΠΑΙΡΝΕΙ ΣΑΝ ΑΦΟΡΜΗ )
ΣΤ. Επιφυλλίδα : είναι συγγενής με το άρθρο ???.. Καταπιάνεται με λιγότερο επίκαιρα , αλλά θέματα που απασχολούν τον πολίτη. Π.χ η δορυφορική τηλεόραση ( είναι λιγότερο επίκαιρο από την πυρηνική ενέργεια ) Κυρίως ασχολείται με θέματα πολιτισμού / κουλτούρας ?? π.χ το γυμνό στο θέατρο : είναι επίκαιρο , αλλά όχι άμεσα επίκαιρο ???.
Αποσιωπητικά , άνω και κάτω τελεία , παρενθέσεις , θαυμαστικό ????.
Αποσιωπητικά : Δηλώνουν αμηχανία , το αυτονόητο / λακωνικότητα , φόβο να εκφράσουμε τις θέσεις μας , συγκίνηση , ???.. Φυσικότητα λόγου ( σελ 151 , Α λυκείου) , αφού , όποιος τα χρησιμοποιεί , εκφράζεται φυσικά , αυθόρμητα , κάνει αυτό που αισθάνεται και δεν προσπαθεί να μιλήσει , να πει οτιδήποτε , μόνο και μόνο για να πει κάτι , να προσποιηθεί????
Παρενθέσεις : χρησιμοποιούνται : για επεξήγηση . για να κάνουμε κάποια παρέκβαση από τη φυσική σειρά?. για να συμπληρώσουν???.. π.χ η φύση ήταν πανέμορφη ( δεν μπορώ να την περιγράψω) και με συνεπήρε Δύο τελείες : για να μεταφέρουμε με ακρίβεια το λόγια κάποιου για να επεξηγήσουμε / να επιμερίσουμε ???..
Σημείωση : όλα , σχεδόν , τα σημεία στίξης λειτουργούν συμπληρωματικά , σταματούν τη ροή του λόγου ( του ποταμού του λόγου ) για να δώσουν έμφαση , να συμπληρώσουν , να δείξουμε θαυμασμό /λύπη / χαρά , να επεξηγήσουν . Κάνουν πιο πυκνό το λόγο , πιο πυκνή στη σκέψη ,?????..
Η παρένθεση και οι 2 τελείες μπορούν να αντικατασταθούν από την παύλα ( ή παύλες ). Είναι δεδομένο ότι στην έκθεση βάζουμε μόνο παύλα / παύλες
Την περίοδο του Εθνικού διχασμού στην Κρήτη, ένας επιθεωρητής δημοτικής εκπαίδευσης ανέβαινε μ? ένα μουλάρι σ? ένα ορεινό και δύσβατο χωριό, για να επιθεωρήσει τον εκεί δάσκαλο.
Στο δρόμο που επήγαινε συναντά έναν αγωγιάτη και τον ρωτά:
Την επομένη μπαίνει ο επιθεωρητής στην τάξη και ρωτά το δάσκαλο ποιο είναι το μάθημα της ημέρας.
Είπε μονολογώντας ο παππούς, καθισμένος στην πολυθρόνα του μπροστά στη τηλεόραση που ανακοίνωνε και νέες μειώσεις στις συντάξεις:
Έπρεπε να περάσουν εξήντα χρόνια για να καταλάβω τι εννοούσε. ) ΘΕΜΑΤΑ - ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΗΣ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΒΑΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
ή τρόποι τεκμηρίωσης : ορισμός , διαίρεση ,αντίθεση ,αιτιολόγηση , ερώτηση - απάντηση , ??
( μας ενδιαφέρει η σειρά που ακολουθείται στο κείμενο : όχι η χρονική σειρά )
Ισως και εκλαϊκευμένο ύφος , διδακτικό ?..
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Κρίνουμε το είδος της επαγωγής και το συλλογισμό γενικότερα?.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : μορφή συλλογισμού ( παγίδα )
ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΠΑΓΩΓΙΚΟΣ ( η αρχική θέση μπορεί να μας παγιδεύσει και να την θεωρήσουμε γενική που οδηγεί σε ΠΑΡΑΓΩΓΗ )
ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΕ ΤΥΠΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟ : Νέα Γ Λυκείου , σελ 262
1Ο ΠΑΡΆΔΕΙΓΜΑ
Οι γυναίκες είναι θύματα των ΜΜΕ που εκμεταλλεύονται τις διάφορες αδυναμίας τους Τα ΜΜΕ είναι όργανο του καπιταλιστικού συστήματος ΑΡΑ πρέπει να καταπολεμήσουμε το καπιταλιστικό σύστημα
( ΕΠΑΓΩΓΗ ) ΜΥΣΤΙΚΟ : Ξεκινάμε από το τέλος , το συμπέρασμα , και στη συνέχεια στις προκείμενες Η δεύτερη προκείμενη εμπεριέχει την ΠΡΩΤΗ και το ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
2Ο ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ , ΣΕΛ 246 - Γ Λυκείου
Η πολυκατοικία επεκτείνεται λόγω των νέων συνθηκών και έχει αλλάξει το νόημα του σπιτιού Αναφέρουμε ονομαστικά τις αλλαγές ?.. ( ΠΑΡΑΓΩΓΗ )
ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ ( ΣΕΛ 262 , 2η ) : ΕΠΑΓΩΓΗ
Τα ΜΜΕ στηρίζονται , οικονομικά, στη διαφήμιση Η ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ στηρίζεται στο καπιταλιστικό σύστημα
ΑΡΑ οι καπιταλιστές επιβάλλουν την ιδεολογία τους στα ΜΜΕ
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ( Υ.Ο )
Η ΑΥΘΕΝΤΙΑ είναι 1. Τεκμήριο ( άρα επίκληση στη ΛΟΓΙΚΗ )
1. η θεματική περίοδος
|
|||
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 18 Μάρτιος 2015 22:16 |
?? Επιστροφή