Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
30-06-2021 10:29

   

    ? Το Σχολείο:  timoni

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

ossf


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΝΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Γ΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Δευτέρα, 06 Φεβρουάριος 2012 23:04

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ  ΜΝΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
              Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΔΑΣΚΑΛΩΝ    Β. Βέμη  Σχολικό εγχειρίδιο σελ.145-147
Ποιο είναι το θέμα του κειμένου; Να δώσετε έναν άλλο τίτλο.
Ποια συλλογιστική πορεία ακολουθεί ο αρθρογράφος στο κείμενό του;
Ποιος είναι ο τρόπος ανάπτυξης της τρίτης παραγράφου του κειμένου;
 Να χαρακτηρίσετε το ύφος και τη γλώσσα του κειμένου και να αιτιολογήσετε τις επιλογές του αρθρογράφου.
Να εντοπίσετε τη λειτουργία  της διπλής παύλας στη δεύτερη παράγραφο και της παρένθεσης στην τρίτη παράγραφο του κειμένου.


Η διπλή παύλα είναι σημείο παυστικό και περισσότερο σχολιαστικό. Με την παρεμβολή της στη ροή του κειμένου ανακόπτει προσωρινά το ρυθμό και τον τόνο του λόγου μας, ενώ ταυτόχρονα σχολιάζει: επεξηγεί, εφιστά την προσοχή μας, προειδοποιεί να χαμηλώσουμε την ένταση. Οι παύλες όμως  δεν υποβιβάζουν την αξία όσων περικλείνουν? την αναδεικνύουν με ήπιο τρόπο.


Η παρένθεση είναι κυρίως σχολιαστικό σημείο στίξης και ό,τι περικλείεται σ?αυτήν πρέπει να θεωρείται πρόσθετο υλικό, δευτερεύον σχόλιο, που θα μπορούσε να έχει παραλειφθεί.


Να εντοπίσετε στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου, την περίοδο στην οποία καταγράφονται τα οφέλη από την επαφή των παιδιών με τα μνημεία.


Πως νομίζετε ότι μπορούν να βοηθηθούν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες από τέτοιου είδους επισκέψεις; Να κάνετε συγκεκριμένες προτάσεις.


   Σχετικά με τα παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες να λάβετε υπόψη ότι πολλά από αυτά εγκαταλείπουν το σχολείο γιατί απαξιώνονται. Είναι λοιπόν ανάγκη να εφαρμοστούν βιωματικές μέθοδοι διδασκαλίας για να συμμετέχουν  κι αυτά ενεργά στην παιδευτική πράξη. Αυτό προϋποθέτει σχεδιασμό δράσεων εκ των προτέρων από την πλευρά του εκπαιδευτικού, ώστε να ενθαρρύνει τ αδύνατα παιδιά  αναθέτοντας εργασίες, στις οποίες μπορούν να ανταπεξέλθουν. Η βιωματική διδασκαλία είναι ιδιαίτερα δύσκολη έως ανεφάρμοστη στα πλαίσια της  σχολικής τάξης, γι?αυτό είναι ανάγκη να εκμεταλλεύεται ο εκπαιδευτικός κάθε ευκαιρία ενθάρρυνσης των παιδιών αυτών σε περιπάτους και επισκέψεις, ώστε να τονωθεί η αυτοπεποίθησή τους
Να αναφέρετε ένα μνημείο της περιοχής μας και τα σχολικά μαθήματα με τα οποία μπορεί να συνδεθεί.


Να αναζητήσετε τη σημασία του όρου διαθεματικότητα στην εκπαίδευση διατυπώνοντας ένα πιο απλό ορισμό από αυτόν που σας δίνεται.


 Η διαθεματικότητα αποτελεί την πλέον παιδαγωγικώς ολοκληρωμένη και εξορθολογισμένη επιλογή που μπορεί να ενισχύσει το σχολείο, ώστε να ανταποκριθεί ολιστικά ( με πληρότητα) στη δυναμική των καιρών χωρίς ριζικές ανακατατάξεις στις δομές του     εκπαιδευτικού συστήματος.  Θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς ότι η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης είναι μια προσπάθεια συνδυασμού και συλλειτουργίας των γνωστικών πληροφοριών διαφόρων μαθημάτων, αξιοποίησης των εμπειριών που έχουν αποκτήσει οι μαθητές και σύνδεσής τους με τη νέα πραγματικότητα που βιώνουν.


  Πως αντιλαμβάνεσθε τη σύνδεση του μνημείου με τον περιβάλλοντα χώρο του; Να απαντήσετε έχοντας υπόψη έναν συγκεκριμένο αρχαιολογικό χώρο που έχετε επισκεφθεί.


Να αναφέρετε τρόπους και δράσεις με τους οποίους, κατά τη γνώμη σας, μπορούν οι μαθητές να προστατεύσουν τα μνημεία του τόπου τους.


 Να  θυμάστε ότι η  λέξη  μνημείο συνδέεται  ετυμολογικά με τη λέξη μνήμη. Μνημείο λοιπόν, είναι ό,τι εγείρει, ό,τι ξυπνά τη μνήμη και μάλιστα τη  συλλογική μνήμη, επειδή είναι συνδεδεμένο με την ιστορική πορεία ενός λαού και την κάθε είδους δημιουργία του. Η Μνήμη είναι ,  σύμφωνα με το λόγο ενός σύγχρονου διανοητή,  ο αγώνας του Πολιτισμού ενάντια στη Λήθη.

 


Λεξιλογικές ασκήσεις
α.Να δώσετε τα αντώνυμα των λέξεων: να τους επιτρέψει (α΄παρ.),παροχής(β΄παρ.), αμήχανης (β΄παρ.), αναμενόμενης (β΄παρ.) ,αυτονόητης (β΄παρ.)
β.Να δώσετε τις συνώνυμες των λέξεων:  να εθίσει (α΄παρ.),  να τονιστεί (β΄παρ.), περιδιάβασης (β΄παρ.),  άσκοπης(β΄παρ.), να υποδειχθούν ( γ΄παρ.)
γ.Να συμπληρώσετε τα κενά στις παρακάτω φράσεις με τις λέξεις που σας δίνονται: βιοτικός, αναβίωση, βιωματικός, επιβιώνω, βίωμα, δια βίου, «  διαβίωση.
Πολλά κατάλοιπα της αρχαίας λατρείας του Διόνυσου  ???? στις αποκριάτικες εκδηλώσεις του λαού μας.
Το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας μετονομάσθηκε  σε Υπουργείο  ?  ?.  Μάθησης.
Η ????.  των ασθενέστερων οικονομικά κοινωνικών ομάδων κατήντησε προβληματική στις μέρες μας.
Η κάλυψη των  ????  αναγκών είναι πρωταρχικό μέλημα κάθε οικογενειάρχη.
Πολλοί λογοτέχνες αποτυπώνουν στο έργο τους τα προσωπικά τους  ????..
Από την   ?????  λαϊκών δρώμενων  απουσιάζει κάθε είδους πρωτοτυπία.
Σε αρκετά εκπαιδευτικά σεμινάρια τονίζεται η σημασία της  ????? εκπαίδευσης.


.
 Σχετικά με τη σύνδεση του μνημείου με τον περιβάλλοντα χώρο, διαβάστε το απόσπασμα από το κείμενο του Κώστα Γεωργουσόπουλου, που σας δίνεται:
«?Ένα θέατρο δεν είναι απλώς ένα αρχιτεκτονικό επίτευγμα. Όπως κάθε ανθρώπινο  έργο ενέχει ιδεολογία και ηθική. Το γεγονός ότι τα θέατρα είναι χτισμένα σε πανομοιότυπους κυρίως τόπους, έχει τη σημασία του. Το κοίλον μαζί με τη σκηνή αποτελεί το ήμισυ μιας σφαίρας, το έτερο ήμισυ της οποίας είναι ο ουράνιος θόλος. Σφηνωμένα τα θέατρα κυρίως στα πρανή των βουνών απέναντι συχνά από ανεστραμμένα τραπεζοειδή όρη ορίζουν το μέτρο της επέμβασης του ανθρώπου στη φύση. Κρυμμένα κι ανεστραμμένα αυτά κελύφη στους μυχούς των βουνών, σε πευκόφυτες περιοχές, απέναντι στη θάλασσα είναι σα να δηλώνουν ότι η φύση είναι το λίκνο της ζωής και η τέχνη έχει νόημα όσο προσπαθεί να ερμηνεύσει τη φύση και τα αινίγματά της, όχι βέβαια για να την υπονομεύσει αλλά για να την κατανοήσει, άρα για να κατανοήσει το βαθύ λόγο της ψυχής.
    Ο άνθρωπος, ως φύσει πολιτικόν ζώον κατά τον Αριστοτέλη, μέσα στα όρια της φύσης πολιτεύεται και μέσα στα όρια της πολιτικής πρακτικής η φύση σώζεται. Το θέατρο είναι μια κλειστή  συμβολική πόλις μέσα στην ανοικτή παλάμη της φύσης. Ο Δήμος προσέρχεται στο θέατρο συγκροτημένος θεσμικά. Η ιεραρχία που επικρατεί δεν είναι ταξική αλλά αξιοκρατική, αφού τα δημόσια αξιώματα ασκούνται περιοδικά από τους πολίτες κυρίως μετά από κλήρωση. Έτσι οι άρχοντες κάθονται στις κάτω θέσεις απέναντι από το χορό, που κυρίως αποτελείται από εφήβους της πόλεως και εκπροσωπεί τον κοινό λόγο.
  Το μέγα σώμα των πολιτών καταλαμβάνει το κυρίως κοίλον απέναντι από το Λογείον όπου πάσχουν και καθαίρονται οι ήρωες. Στα άνω καθίσματα παρακολουθούν το μύθο και την ποίηση οι γυναίκες και οι δούλοι Απέναντί τους όμως στο ίδιο ύψος, βρίσκεται το Θεολογείον απ?όπου ομιλούν όταν εμφανίζονται οι θεοί. Ιδού λοιπόν μια ισορροπία και μια δημοκρατική τάξη αξιοσημείωτη. Τα θέατρα είναι έτσι προσανατολισμένα  ώστε ο ανατέλλων ήλιος να λάμπει εν πρώτοις στη σκηνή. Έτσι ο φυσικός χρόνος ταυτιζόταν με το χρόνο του μύθου, όχι, βέβαια, για να δημιουργηθούν συνθήκες ψευδαίσθησης, αλλά κυρίως για να υπομνησθεί ότι ο μύθος και οι ήρωες μιμούνται πράξεις βίου που μας αφορούν και μας αντανακλούν.
 όταν πάλι οι τραγικές τετραλογίες τελείωναν, η έξοδος του τελευταίου σατυρικού δράματος συνέπιπτε με τη δύση του ηλίου. Γι?αυτό και στα σατυρικά δράματα και στις αριστοφανικές κωμωδίες το θέαμα έκλεινε με λαμπαδηφορίες και πυρσούς.
Το θέατρο μιμείται το χώρο αλλά περιέχει και το φυσικό χρόνο. Θεατές και θεώμενοι, ανατολή και δύση, ιδού οι άξονες που ορίζουν το θεατρικό αρχιτεκτόνημα?».

 

 

Ο εφιάλτης της Περσεφόνης    

Το ποίημα αναφέρεται στην περιοχή της Ελευσίνας, στην οποία λατρευόταν κατά την αρχαιότητα η θεά της γεωργίας, Δήμητρα και τελούνταν  τα Ελευσίνια Μυστήρια. Με την ποιητική του γραφή, ο Νίκος Γκάτσος εκφράζει την οδύνη του για την απώλεια της ιερότητας του χώρου και τη βεβήλωσή του, που δηλώνει και απώλεια μνήμης.


Εκεί που φύτρωνε φλισκούνι κι άγρια μέντα
κι έβγαζε η γη το πρώτο της κυκλάμινο...
τώρα χωριάτες παζαρεύουν τα τσιμέντα
και τα πουλιά πέφτουν νεκρά στην υψικάμινο!

Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης,
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς!

Εκεί που σμίγανε τα χέρια τους οι μύστες,
ευλαβικά πριν μπουν στο θυσιαστήριο...
τώρα πετάνε αποτσίγαρα οι τουρίστες
και το καινούργιο παν να δουν διϋλιστήριο.

Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης,
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς!

Εκεί που η θάλασσα γινόταν ευλογία
κι ήταν ευχή του κάμπου τα
βελάσματα...
τώρα καμιόνια κουβαλάν στα ναυπηγεία
άδεια κορμιά σιδερικά
παιδιά κι ελάσματα.

Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης,
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς!

Στίχοι: Νίκου Γκάτσου
Μουσική: Μάνου Χατζηδάκη
Ερμηνεία: Μαρία Φαραντούρη

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 18 Μάρτιος 2015 22:20
 
?? Επιστροφή


Writing