Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
30-06-2021 10:29

   

    ? Το Σχολείο:  timoni

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

ossf


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ "Φόντο ο Παρθενώνας ή φως;" Παντελή Μπουκάλα Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Γ΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Δευτέρα, 13 Μάρτιος 2017 18:01

"Φόντο ο Παρθενώνας ή φως;" Παντελή Μπουκάλα

1. Δεν είναι λίγες οι πληγές που άφησαν πάνω στον Παρθενώνα, και γενικότερα στα μνημεία της Ακρόπολης, η βία του χρόνου και η βία των ανθρώπων. Και από τους σεισμούς πάντως, και από τους ανέμους και τις καταιγίδες, πολύ χειρότερα τους φέρθηκαν οι άνθρωποι, από τον Μοροζίνι ώς τον Έλγιν, και από τους πρώτους χριστιανούς ώς τους Τούρκους κατακτητές. Τα στόχευσαν με τα βαριά τους όπλα, τα λαφυραγώγησαν, τους επιτέθηκαν βάναυσα αλλάζοντας τον λατρευτικό τους προορισμό. Κι ωστόσο ο Παρθενώνας άντεξε. Αναμετρήθηκε με την «κακιά σκουριά» και νίκησε.  

2. Τις τελευταίες δεκαετίες, οι επίβουλοι έρχονται ντυμένοι φίλοι. Οπλισμένοι με ποικίλα προσχήματα. Και με σταθερό δέλεαρ την «προβολή του Παρθενώνα και της χώρας σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης». Λες και χρειάζεται διαφήμιση, ακόμα περισσότερη διαφήμιση ο Παρθενώνας, ένα από τα πιο διάσημα μνημεία της οικουμένης. Ή λες και η αντοχή του τόπου συνολικά στην τουριστική πλημμύρα είναι απεριόριστη, και δεν τον φθείρει στο βάθος της ψυχής του ο φερτός πλούτος, που τον μετέτρεψε σταδιακά σε τεράστιο ρουμ του λετ.

3. Το τωρινό πρόσχημα για τη μετατροπή του Παρθενώνα σε ταπεινωμένο φόντο, προς διαφήμιση της νέας κολεξιόν του οίκου Γκούτσι, έχει το όνομα «ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης και προώθηση της καινοτόμου δημιουργικότητας». Αυτή η γλυκερή ρητορική, όμως, δεν εξηγεί γιατί η «ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης» προϋποθέτει την προσβλητική καθυπόταξη σε ιδιωτικούς εμπορικούς σχεδιασμούς ενός από τα κορυφαία σύμβολα της ανθρωπότητας ούτε το γιατί θα πρέπει οι Καρυάτιδες να καταντήσουν αχθοφόροι αλλοτρίων συμφερόντων. Κι ύστερα, ποια «καινοτόμος δημιουργικότητα»; Η εταιρεία που θέλει να στήσει πασαρέλα στον Παρθενώνα, να καπηλευτεί δηλαδή την τεράστια υπεραξία του, δεν πρωτοτυπεί. Ενστερνίζεται απλώς την αυτοδιαφημιστική μέθοδο της Λουφτχάνσα, της Κόκα Κόλα, της Βεράιζον (εταιρεία κινητής τηλεφωνίας που μεταμόρφωσε τους κίονες σε τηλέφωνα), της Τζένιφερ Λόπεζ, η οποία φωτογραφήθηκε το 2008 στον Βράχο, με την άδεια του τότε υπουργού Πολιτισμού, ο οποίος παρέκαμψε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Ακόμα κι αυτός άλλωστε, που υπούργευσε κληρονομίας ένεκεν, θα θυμόταν ότι δέκα χρόνια νωρίτερα το ΚΑΣ είχε αντιτεθεί στην πρόταση του τότε υπουργού Πολιτισμού, να εκχωρηθεί το Ηρώδειο στον οίκο μόδας Κάλβιν Κλάιν.

4. Δεν είναι Ηρώδειο ο Παρθενώνας. Ούτε Κολοσσαίο. Είναι τμήμα της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς όχι μόνο λόγω του κάλλους του αλλά, πρωτίστως, ως φαεινό σύμβολο της δημοκρατίας. Ο συμβολισμός αυτός επλήγη προ μηνών, όταν ο χώρος σφραγίστηκε για να απολαύσει ακίνδυνα τη μοναχική επίσκεψή του ο Μπαράκ Ομπάμα. Το πλήγμα θα είναι απείρως βαρύτερο εάν το μνημείο υποβαθμιστεί σε φόντο εμπορικής εκδήλωσης. Το επιχείρημα της οικονομικής αποζημίωσης ή της διαφημιστικής προβολής είναι απλώς η αποκριάτικη στολή του κυνισμού.

 420 λέξεις

http://www.kathimerini.gr/896314/opinion/epikairothta/politikh/fonto-o-par8enwnas-h-fws



Ασκήσεις

1. Να διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο και να συντάξετε την περίληψή του σε 100-120 λέξεις. 25 μον.

2. Να εξετάσετε τη σχέση του τίτλου με το περιεχόμενο του άρθρου και να σκεφτείτε γιατί του έδωσε ο αρθρογράφος ερωτηματική μορφή. 5 μον.

3. Να διακρίνετε την συμφωνία ή μη των παρακάτω προτάσεων με τα λεγόμενα του συντάκτη, σημειώνοντας Σ ή Λ. 10 μον.

α. Οι φθορές του Παρθενώνα δεν οφείλονται μόνο στις δυσμενείς καιρικές συνθήκες και τις φυσικές καταστροφές.

β. Ο Παρθενώνας έχει ανάγκη τη διαφήμιση σε κάθε εποχή.

γ. Το αίτημα του οίκου Γκούτσι είναι πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα.

δ. Ο οίκος Γκούτσι θέλει να χρησιμοποιήσει τον Παρθενώνα ως μέσο προώθησης των προϊόντων του, μεταλλάσσοντας το πολιτισμικό του βάρος σε οικονομική αξία.

ε. Ο Παρθενώνας αποτελεί ένα μνημείο της παγκόσμιας κληρονομιάς όπως τόσα άλλα του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού.

4. Να αναγνωρίσετε τον τρόπο και να παραθέσετε τα μέσα πειθούς  στην 1η παράγραφο του άρθρου. 5 μον.

5. Να κάνετε τις παρατηρήσεις σας σχετικά με τη νοηματική σύνδεση της 2ης με την 3η παρ. Πόσο αποτελεσματική την κρίνετε και γιατί; 5 μον.

6. Να δώσετε το νόημα των μεταφορικών εκφράσεων: 1η παρ. «κακιά σκουριά», 3η παρ., Το επιχείρημα της οικονομικής αποζημίωσης ή της διαφημιστικής προβολής είναι απλώς η αποκριάτικη στολή του κυνισμού.  5 μον.

Διαβάστε και τους στίχους:

Σε τούτα δω τα μάρμαρα κακιά σκουριά δεν πιάνει

μηδέ αλυσίδα στου ρωμιού και στου αγεριού το πόδι.

Εδώ το φως, Δεκαοχτώ λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας,

Γιάννης Ρίτσος,εκδ. Κέδρος

7. Να δώσετε τις συνώνυμες των λέξεων με τα έντονα γράμματα. 5μον.

 

akropoli
Γιάννης Ρέντζος Ακρόπολη

 

Παραγωγή λόγου

Αφού διαβάσετε και τις παρακάτω τοποθετήσεις για το ίδιο θέμα, να συνθέσετε ένα δικό σας άρθρο (500-600 λέξεις) στο οποίο α) να εξετάζετε τους παράγοντες που διαμορφώνουν  ως σήμερα τη σχέση μας με τα μνημεία  και β) να διατυπώσετε τεκμηριωμένα τη δική σας θέση για το ζήτημα της παραχώρησης και χρήσης τους από ιδιωτικούς φορείς.   

http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=862341&h1=true#commentForm

http://www.kathimerini.gr/896494/opinion/epikairothta/politikh/mh-moy-aptoy

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 13 Μάρτιος 2017 18:08
 
?? Επιστροφή


Writing