Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
30-06-2021 10:29

   

    ? Το Σχολείο:  timoni

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

ossf


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ "Ούτε έπιπλο ούτε πρίγκιπας ούτε σάκος του μποξ" Τασούλα Καραϊσκάκη Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Γ΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Παρασκευή, 13 Μάιος 2016 13:00

Ούτε έπιπλο ούτε πρίγκιπας ούτε σάκος του μποξ  Τασούλα Καραϊσκάκη

1.Κακοποιημένα ή παραμελημένα παιδιά, νήπια θύματα των ίδιων των γονιών τους. Δεκάδες δραματικές ιστορίες με πρωταγωνιστές 4χρονα ή 5χρονα μονοπωλούν για μέρες την επικαιρότητα εγείροντας πάντα το ίδιο αναπάντητο ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν η όποια συνθήκη να είναι ισχυρότερη από τη γονεϊκή αφοσίωση;


2. Εκατομμύρια άνθρωποι δεν επιλέγουν να γίνουν γονείς ? πάνω από 250.000 αμβλώσεις γίνονται επισήμως στη χώρα μας, είμαστε πρώτοι στην Ευρώπη και τρίτοι στον κόσμο. Εκατομμύρια άλλοι το επιλέγουν, με ανάμεικτα συναισθήματα. Πολλοί άνθρωποι φέρνουν στον κόσμο ένα παιδί, ελαφρά τη καρδία, χωρίς να νιώθουν την πυκνή πραγματικότητα της επιλογής τους. Γεννούν γιατί είναι απλώς στη φύση του ανθρώπου να γεννά, αλλά όχι πάντα και να ανατρέφει. Δεν είναι όλοι οι άνθρωποι έτοιμοι να αποδεχθούν τον ρόλο του γονέα. Δηλαδή του ανθρώπου που, μέχρι να κλείσει τα μάτια για πάντα, θα σκέφτεται, θα καρδιοχτυπά για εκείνη την άλλη ύπαρξη που ξεκίνησε το ταξίδι της ζωής, αρχικά απόλυτα εξαρτώμενη από αυτόν. Είναι μια ευθύνη χαρμόσυνη, γεμάτη με χίλιες χαρές, αλλά και χίλιες αγωνίες. Πρέπει να θέλεις να τη σηκώσεις. Να θέλεις να νοιάζεσαι.


3. Αλλά ακόμη κι αν επιθυμεί κανείς τα παραπάνω ?κι εδώ είναι το ζήτημα?, το να είσαι γονιός είναι μια τέχνη δύσκολη ν? ασκείς. Είναι μια διαρκής πορεία στην κόψη του ξυραφιού. Τα παιδιά δεν είναι «έπιπλα» ούτε αυτοκράτορες ούτε σάκος του μποξ, συναισθηματικό δεκανίκι ή κατοικίδιο. Πρέπει να γνωρίζει κανείς πόσο θα προχωρήσει στη ρύθμιση της ζωής τους και πότε θα σταματήσει.


4. Οι άνθρωποι κατανοούν τον εαυτό τους μέσα από τον καθρέφτη των σχέσεων. Μέσα από αυτές αποφεύγουν να γίνουν θύματα της υπερβολικής υποκειμενικότητας. Η σχέση με το παιδί είναι σχολείο. Ανατρέφοντας, ξεπερνάς την ομφαλοσκόπηση και τον υπαρξιακό φόβο κι ακολουθείς την αντικειμενική ροή των πραγμάτων.


5. Τα παιδιά υφίστανται, από γονείς που τα επιθυμούν, τρεις συνήθεις κακοποιήσεις. Η πρώτη είναι η υπερπροστασία. Η παγίδα τού να τους προσφέρονται όλα στο πιάτο, με αποτέλεσμα να νιώθουν ανίκανα να φέρουν σε πέρας κάτι μόνα, να ελέγξουν την ίδια τους τη ζωή. Και γίνονται άτομα με έλλειψη αυτοεκτίμησης που αναζητούν πάντα στήριγμα σε κάποιον. Η δεύτερη, η συναισθηματική κακοποίηση. Όταν ο γονιός τοποθετεί το παιδί στη θέση του συναισθηματικού του συντρόφου και αδράχνεται από αυτό. Στην περίπτωση αυτή δεν είναι ο γονιός που καλύπτει την ανάγκη του παιδιού, αλλά το αντίστροφο. Η τρίτη, η αμέλεια. Τα παιδιά δεν μπορούν να συλλάβουν ότι η φιλαυτία και η δίψα για ατομική επικράτηση είναι οι αιτίες για τις διαταραγμένες σχέσεις και τα ενδοοικογενειακά εγκλήματα, τις εντάσεις, τη βία, τον τρόμο. Δεν γνωρίζουν ακόμη ότι όταν ο άνθρωπος προβάλλει πάνω στην οικογένεια τη φλόγα της δικής του εμμονής, γεννιούνται εγκλήματα. Ωστόσο τα παιδιά βλέπουν ξεκάθαρα στο πρόσωπο του προβληματικού γονιού τον άνθρωπο που τους στερεί τη γαλήνη, την ξενοιασιά, την αγάπη, την ασφάλεια, το όνειρο.


6. Οι μεγάλοι δεν το αντιλαμβάνονται.

 

                                                                                                      458 λέξεις

 

http://www.kathimerini.gr/858829/opinion/epikairothta/politikh/oyte-epiplo-oyte-prigkipas-oyte-sakos-toy-mpo3

 

 

 

55 

Οικογένεια Γιώργου Σικελιώτη

 

Ασκήσεις

 

1. Το κείμενο που σας δόθηκε είναι άρθρο και ως τέτοιο κινείται στο χώρο της ερμηνευτικής δημοσιογραφίας. Να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις αιτιολογώντας τις επιλογές σας.

α. Σε ποια κατηγορία θα το κατατάσσατε με βάση το περιεχόμενό του;

β. Ποιο είναι το θέμα που απασχολεί την αρθρογράφο και ποια είναι η θέση της;

γ. Θεωρείτε ότι το ζήτημα που πραγματεύεται συνδέεται με την τρέχουσα επικαιρότητα ή ξεπερνά το σήμερα με την έννοια του διαρκούς ενδιαφέροντος;

δ.  Να εξετάσετε τη σχέση  του τίτλου με το περιεχόμενο του άρθρου. Η γλώσσα του είναι κυριολεκτική ή μεταφορική; Τί ακριβώς εννοεί μ?αυτόν  η αρθρογράφος; Να τον εξηγήσετε τρεις περιόδους.

 

2. Να συνθέσετε την περίληψη του άρθρου σε 100-120 λέξεις.

 

3. Να εξετάσετε τη συμφωνία των παρακάτω προτάσεων με τα γραφόμενα της αρθρογράφου, σημειώνοντας Σ ή Λ και παραπέμποντας στα χωρία που επιβεβαιώνουν την επιλογή σας:

α. Η γονεϊκή αφοσίωση δεν αμφισβητείται από την αρθρογράφο.

β. Ο συνειδητός γονιός νοιάζεται για το παιδί του ως την έσχατη ώρα.

γ. Η επιθυμία απόκτησης παιδιών δεν εγγυάται από μόνη της την σωστή ανατροφή του παιδιού.

δ.  Η υπερπροστασία είναι η μοναδική αιτία που διαταράσσει τις σχέσεις γονιού και παιδιού.

ε. Το παιδί προσλαμβάνει τη νοσηρότητα της γονεϊκής σχέσης, πράγμα που δεν αντιλαμβάνονται οι ενήλικες.

 

4. Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη και τους τρόπους ανάπτυξης της 4ης παρ. καταγράφοντας τις λέξεις που τους δηλώνουν.

 

5. Να αναγνωρίσετε την ιδιαίτερη λειτουργία των υπογραμμισμένων δεικτών συνοχής στο κείμενο.

 

6. Να εντοπίσετε δύο μέσα πειθούς στο άρθρο που να συνδέονται με δύο διαφορετικούς τρόπους πειθούς και να τα ονομάσετε.

 

7. Να δικαιολογήσετε τη χρήση του β΄ ενικού προσώπου στη 2η και 3η παρ. και να δώσετε το κυριολεκτικό νόημα της μεταφορικής φράσης «στην κόψη του ξυραφιού»στην 3η παρ.

8. Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνδεσης στην περίοδο που ακολουθεί και να αναγνωρίσετε συντακτικά τις προτάσεις της, δηλώνοντας και τον τρόπο εισαγωγής τους: «Δεν γνωρίζουν ακόμη ότι όταν ο άνθρωπος προβάλλει πάνω στην οικογένεια τη φλόγα της δικής του εμμονής, γεννιούνται εγκλήματα». 5η παρ.

9. Να γράψετε από ένα επίθετο της ΝΕΓ  και στα τρία γένη, για καθένα από τα ουσιαστικά του κειμένου: την επικαιρότητα 1η παρ., χαρές 2η παρ., αγωνίες 2η παρ., των σχέσεων 4η παρ., τη γαλήνη 5η παρ.

10. Να δώσετε τις αντώνυμες των λέξεων με τα έντονα γράμματα.

 


Παραγωγή Λόγου

 

1. Με αφορμή την ημερίδα «Παιδιά μιας διαχρονικής κρίσης» που διεξάγεται αυτές τις μέρες στην πόλη μας, καλείσθε ως εκπρόσωποι της μαθητικής κοινότητας να μιλήσετε στο κοινό (500-600 λέξεις) για τα καίρια προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά σήμερα και να προτείνετε τρόπους για την αντιμετώπισή τους.

 

2.  Ο Δήμος μας και η τοπική Εκκλησία, απευθυνόμενοι στους νέους, οργανώνουν και σας καλούν σε κύκλους σεμιναρίων στοχεύοντας σε μια οικογενειακή και γονεϊκή αγωγή. Ποια θέματα θα θίγατε εσείς ως σημαντικά ώστε οι νέοι με ωριμότητα να ανταποκριθούν στον μελλοντικό τους γονεϊκό τους ρόλο; Με ποιους τρόπους  μπορούν να βοηθήσουν  οι παραπάνω φορείς στην ευόδωσή του; (500-600 λέξεις)

scroll back to top
 
?? Επιστροφή


Writing