Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
30-06-2021 10:29

   

    ? Το Σχολείο:  timoni

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

ossf


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ: Θουκυδίδου Ιστορίαι Βιβλίο 3. Κεφ. 81 § 3-5 Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Α΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Τετάρτη, 21 Μάιος 2014 23:03

Θουκυδίδου Ιστορίαι Βιβλίο 3. Κεφ. 81 § 3-5

 

Διδακτικοί στόχοι

 

Να αποδοθεί το κλίμα της απόγνωσης και  η ατμόσφαιρα της φρίκης και του θανάτου.

Να διαφανεί η στάση του Ευρυμέδοντα κατά τη διάρκεια των σφαγών στην πόλη και να αποδοθούν οι ευθύνες που ενδεχομένως του αποδίδει ο ιστορικός.

 

8135
Ν. Εγγονόπουλος Ο εμφύλιος

 

Λεξιλόγιο Γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις

?ώρων: γ΄ πληθ. Πρτ. του ρ. ?ράω-?, ?ώρων, ?ψομαι, ε?δον, ?ώρακα & ?όρακα & ?πωπα, ?ωράκειν & ?πώπειν

?πήγχοντο: γ΄πληθ. Πρτ. του ρ. ?πάγχομαι (απαγχονίζομαι), ?πηγχόμην, ?πηγξάμην

?δύναντο: γ΄πληθ. Πρτ. του ρ. δύναμαι, ?δυνάμην, δυνήσομαι & δυνηθήσομαι, ?δυνησάμην & ?δυνήθην, δεδύνημαι, ?δεδυνήμην

?νηλο?ντο: γ΄πληθ. Πρτ. του ρ. ?ναλόομαι ?ο?μαι και ?ναλίσκομαι, ?νηλούμην και ?νηλισκόμην, ?ναλωθήσομαι, ?νηλώθην, ?νήλωμαι, ?νηλώμην

σφ?ν α?τ?ν ή ?αυτ?ν: γεν. πληθ., αρσεν. γέν. της αυτοπαθ. αντων. γ΄ προσώπου ?μαυτο?-σεαυτο?-?αυτο?

δοκο?ντας: μτχ. Ενεστ., αιτ. πληθ., αρσεν. γέν. του ρ. δοκέω-?, ?δόκουν, δόξω & δοκήσω, ?δοξα & ?δόκησα, δεδόκηκα

?πιφέρω τινι: προσκομίζω, φέρω ως κατηγορία εναντίον κάποιου

?φειλομένων: μτχ. Ενεστ., αρσεν. γέν.,  γεν. πληθ. του ρ. ?φείλομαι

ο?ον: ονομ. εν., ουδετ. γέν. της αναφορ. αντωνυμίας ο?ος-ο?α- ο?ον

φιλε?: γ΄εν. Ενεστ. Οριστ. του φιλέω -?(αγαπώ, συνηθίζω εδώ)

?,τι: ονομ. εν., ουδετ. γέν. της αναφορ. αντωνυμίας ?στις, ?τις, ?,τι

ξυν(συν)έβη: γ΄εν. Αορ. β΄Οριστ. του ξυμβαίνω

?πεσπ?ντο: γ΄ πληθ. Πρτ. του ρ.?ποσπάομαι -?μαι, ?πεσπώμην, ?ποσπάσομαι και ?ποσπασθήσομαι, ?πεσπασάμην και ?πεσπάσθην, ?πέσπασμαι, ?πεσπάσμην

?κτείνοντο: γ΄πληθ. Πρτ. Το ρ. κτείνω έχει μόνο Παθ. Παρατατικό.

Λίγα πρόσθετα σχόλια στα σχόλια του βιβλίου

 

Στην ενότητά μας, ο Θουκυδίδης αφού παρουσιάσει  τις αιματηρές εξελίξεις στην Κέρκυρα, παραθέτει τη γνώμη του για τις ακρότητες του εμφυλίου πολέμου, δηλώνοντας ότι πρόκειται για συνηθισμένα γεγονότα, ομολογία που φαντάζει υπερβολική, ωστόσο επαληθεύσιμη. Οι αναφορές και τα παραδείγματα που φέρει γεννούν προβληματισμό  για τη φύση του ανθρώπου, που κατά τη ρήση του ιστορικού δεν αλλάζει.  

 

Ερωτήσεις κατανόησης

1. Να εντοπίσετε το θεματικό κέντρο κάθε παραγράφου και να δώσετε έναν πλαγιότιτλο.

2. ?ς ?ώρων τά γιγνόμενα: Ποια ήταν αυτά τα γιγνόμενα που καθόρισαν την απεγνωσμένη  αντίδραση των ολιγαρχικών;

3. Πολλοί ολιγαρχικοί, απεγνωσμένοι από την κατάσταση αυτοκτονούν με ποικίλους τρόπους. Να αξιολογήσετε αυτή τους την αντίδραση.

4. Ποιες ευθύνες φαίνεται να αποδίδει ο ιστορικός στον Ευρυμέδοντα; Που αποδίδετε εσείς τη στάση του; Σε αδιαφορία, σκοπιμότητα ή ανικανότητα;

5. Γιατί, κατά τη γνώμη σας, δεν αναφέρει πουθενά το Νικόστρατο;

6. Ποιες αιτίες (φανερές και λανθάνουσες) οδήγησαν τους δημοκρατικούς σε δολοφονίες ολιγαρχικών, κατά τον Θουκυδίδη;

7. Ποια είναι για σας η φράση που αποδίδει στο μέγιστο βαθμό την αγριότητα του εμφυλίου πολέμου;

8. Πως θα χαρακτηρίζατε την κατάσταση στην Κέρκυρα; Ποιες σκέψεις και ποια συναισθήματα γεννά σε σας η 5η παράγραφος του κεφ. 81, με τη συσσώρευση των φόνων;

9. Ποια είναι η κυρίαρχη έννοια στην ενότητά μας; Να συγκεντρώσετε τους σχετικούς ρηματικούς τύπους και να τους κατατάξετε σ? αυτούς που αναφέρονται στους δράστες και στα θύματα. Σε ποιους ρηματικούς χρόνους απαντώνται και τι δηλώνουν  οι προσδιορισμοί  που τους  συνοδεύουν;

10. Στην 5η παρ. του κεφ. 81 δίνεται σε όλο της το μέγεθος η αγριότητα και ο αμοραλισμός του εμφυλίου πολέμου. Ποια είναι τα στοιχεία που συνηγορούν σε μια τέτοια άποψη και φανερώνουν τη διασάλευση της φυσικής και ηθικής τάξης; Διαφαίνεται στις αναφορές αυτές το ενδιαφέρον του ιστορικού για την ηθική πλευρά των ανθρωπίνων πράξεων;

11. Υποστηρίζεται από τους μελετητές ότι το κεφ. 81 λειτουργεί ως εισαγωγή στα κεφ. 82-83, που μιλούν για την παθολογία του πολέμου. Να επαληθεύσετε με παραπομπές αυτήν τη θέση.

12. Αφού διαβάσετε το απόσπασμα από την επιστολή του Αβραάμ Λίνκολν (1863), που παρατίθεται στη σελ. 349 του σχολικού μας βιβλίου και αναφέρεται στην έκρηξη βίας στην πολιτεία  του Μιζούρι (το 1861 ξεσπά ο αμερικανικός εμφύλιος πόλεμος),  να εντοπίσετε κοινά σημεία με το κεφ. 81 του Θουκυδίδη.

13. Να αξιολογήσετε την περιγραφική ικανότητα του Θουκυδίδη

14. Να ανατρέξετε στην Εισαγωγή του βιβλίου και ειδικά  στη σελ. 24, που γίνεται λόγος για τη μέθοδο του Θουκυδίδη. Κατόπιν, με βάση αυτά που ξαναείδατε, να εξετάσετε αν ο ιστορικός τηρεί τις μεθοδολογικές του αρχές στην εξιστόρηση της εμφύλιας σύρραξης στην Κέρκυρα.

 

Ασκήσεις Γραμματικής

1. ξυνέβη: Να αναγνωρίσετε τον ρηματικό τύπο και να τον κλίνετε στο χρόνο που βρίσκεται σε όλες τις εγκλίσεις.

2. το?ς καταλύουσιν, τους δοκο?ντας: Να αναγνωρίσετε γραμματικά τους τύπους και να τους αντικαταστήσετε χρονικά.

3. Να συγκεντρώσετε τους ρηματικούς τύπους που βρίσκονται στο γ΄ πληθ. προσ. και να τους μεταφέρετε στο γ΄ εν.

 

Ασκήσεις Συντακτικού

1. Να καταγράψετε τις δευτερεύουσες προτάσεις της ενότητας και να αναγνωρίσετε το είδος, την εισαγωγή, την εκφορά και τη συντακτική τους λειτουργία.

2. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τους όρους που σας δίνονται και να βρείτε τον όρο στον οποίο αναφέρονται:

§3 τ?ν ?κετ?ν:

§4 τα?ς ναυσί:

§4 το?ς καταλύουσιν:

§5 ο?ον:

§5 πρός α?το?ς:

3. Να αναλύσετε στις αντίστοιχες δευτερεύουσες προτάσεις τις μετοχές: ?φικόμενος και περιοικοδομηθέντες.

 

Λεξιλογικές ασκήσεις

1. Να βρείτε με ποιες λέξεις του κειμένου συνδέονται ετυμολογικά οι λέξεις της ΝΕΓ που σας δίνονται: κυνάγχη, απόλυση, παρανάλωμα, φονιάς, διάσπαση.

2. Να δώσετε ένα επίθετο της ΝΕΓ, παράγωγο (απλό) από τους ρηματικούς  τύπους:

?ώρων?

?πήγχοντο?

παρέμεινε?

καταλύουσιν?

περιοικοδομηθέντες?

3. Να δώσετε τα αντώνυμα των λέξεων:

?φικόμενος?

?χθρούς?

τ?ν λαβόντων?

π?σα?

?πέθανον?

 

Ακούστε κι ένα τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη για τον αδελφοκτόνο εμφύλιο πόλεμο (1946-1949) στην Ελλάδα.

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 12 Σεπτέμβριος 2014 07:07
 
?? Επιστροφή


Writing