Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
30-06-2021 10:29

   

    ? Το Σχολείο:  timoni

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

ossf


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ: "Ο Αύγουστος της αρπαχτής" Περικλή Κοροβέση Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Γ΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Σάββατο, 22 Μάρτιος 2014 09:28

"Ο Αύγουστος της αρπαχτής"   Περικλή Κοροβέση

1. Ένας μπάρμπας, από αυτούς που φωτογραφίζουν οι τουρίστες ή γίνονται καρτ ποστάλ, στην προβλήτα ενός κυκλαδίτικου νησιού, εκεί όπου είναι στοιβαγμένοι χιλιάδες τουρίστες υπό καύσωνα, πουλάει λουκούμια και δίνει δώρο ένα μικρό μπουκάλι παγωμένο νερό. Κάποιος γλωσσομαθής Έλληνας ακούει την τιμή του λουκουμιού στα αγγλικά, εκατό ευρώ το ένα, και ρωτάει αν μπορεί να πουλήσει λουκούμια με τέτοια τιμή. «Είναι για τους τουρίστες», είπε, «και ένα να πουλήσω την ημέρα φτάνει, δεν πάμε για πολλά». 

2. Ο φίλος που μου είπε την ιστορία ισχυρίζεται πως υπήρξε αυτόπτης μάρτυς και μάλιστα μου είπε και το όνομα του νησιού και το όνομα του μπάρμπα. Επειδή δεν μπόρεσα να διασταυρώσω την πληροφορία και για να αποφύγω την αλληλογραφία με το δήμαρχο, όπως έγινε παλιότερα με την Κω - στα τουριστικά μέρη η όποια κριτική παρατήρηση εκλαμβάνεται ως δυσφήμηση του νησιού, που υπηρετεί σκοτεινούς σκοπούς - προτιμώ να αφηγηθώ το συμβάν σαν ιστορία και όχι ως  καταγγελία. 

3. Εξάλλου οι τρέχουσες τιμές που μπορεί να σου τύχουν, σε πραγματικά ασήμαντα μαγαζιά, μπορεί και να είναι δέκα ευρώ το ποτό ή τάλιρο ένας καπουτσίνο. Η τουριστική Ελλάδα αγωνίζεται για να πλουτίσει εδώ και τώρα. Με ένα μήνα δουλειά, άντε δύο, όχι μονάχα θέλει να ζήσει τους υπόλοιπους έντεκα, αλλά θέλει να πιάσει την καλή. Και δεν είναι λίγοι αυτοί που τα κατάφεραν. Όλοι μας έχουμε την εμπειρία «του καλού παιδιού» που είχε μια ψευτοπαράγκα, σ? ένα υπέροχο μέρος, όπου ο πατέρας ψάρευε, η μάνα μαγείρευε και η αδελφή στη λάντζα. Εμείς κατασκηνώναμε και είχαμε πρόσβαση στο φτωχό σε νερό, αυτοσχέδιο ντους, μ? αντάλλαγμα να τρώμε μονίμως εκεί. Την επόμενη χρονιά έκανε τα πρώτα υποτυπώδη δωμάτια και το αυτοκίνητο αντικατέστησε το τρακτέρ. Την τρίτη χρονιά πήρε ένα δάνειο, αναβάθμισε το μαγαζί και τα δωμάτια, τα φρέσκα ψάρια γίνηκαν κατεψυγμένα, όπως και ο μουσακάς, που ερχόταν από την Αθήνα, το αυτοκινητάκι ήταν πια τέσσερα επί τέσσερα κι η βαρκούλα έγινε φουσκωτό με βαριά μηχανή. Όταν πια τηλεφωνάς να κλείσεις δωμάτιο, δεν σε θυμάται και σε περίπτωση που θα σε  θυμηθεί, όταν σου δίνει δωμάτιο, σου κάνει τη χάρη. (Είναι κλεισμένα, αλλά για σένα...) 

4. Είναι εδώ και κάποια χρόνια που ο Αύγουστος, το κατ? εξοχήν καλοκαίρι, γίνεται κόλαση στα τουριστικά μέρη. Οι ντόπιοι που δεν έχουν τουριστικές επιχειρήσεις ή περιμένουν να περάσει αυτή η τουριστική κατοχή ή φεύγουν. Για ποιο λόγο να υποβάλεις εθελοντικά τον εαυτό σου σε μια ταλαιπωρία που θα σου στοιχίσει πανάκριβα και το μόνο που θα έχεις αποκομίσει από τις διακοπές σου θα είναι φριχτές ιστορίες αισχροκέρδειας; Γι? αυτό και πολλοί έχουν καθιερώσει ταξίδια στο εξωτερικό, που αν δεν στοιχίζουν φτηνότερα, τουλάχιστον δεν είναι κατά πολύ ακριβότερα από την οποιαδήποτε κατοικημένη βραχονησίδα που έγινε τουριστική. 

5. Φέτος κανένα τουριστικό μέρος δεν είχε πληρότητα και οι κρατήσεις ήταν μειωμένες κατά 15%. Δόθηκαν πολλές εξηγήσεις γι? αυτό και βρέθηκαν διάφορες αιτίες. Κανένας αρμόδιος δεν σκέφτηκε πως αρχίζουμε να πληρώνουμε αυτή τη μορφή τουριστικής ανάπτυξης που είχε ημερομηνία λήξης. Το ίδιο τερατώδες ξενοδοχείο υπάρχει και στην Τουρκία στη μισή τιμή. Και ο μέσος τουρίστας δεν κοιτάζει χώρα, ούτως ή άλλως δεν βγαίνει από το ξενοδοχείο του, κοιτάζει τιμή και θερμοκρασία θαλάσσης. Και αυτό νοικιάζει για μια εβδομάδα. Αυτό που θα μπορούσε να κάνει βιώσιμο τον τουρισμό θα ήταν μια άλλη αντίληψη ήπιας ανάπτυξης με σεβασμό στο περιβάλλον και στην υψηλή ποιότητα των υπηρεσιών που θα είχαν ένα καθαρό ελληνικό χρώμα, όπως αυτό θα έβγαινε από τις παραδόσεις και τον πολιτισμό αυτού του τόπου. Και αυτό χάθηκε σχεδόν οριστικά και θα συνεχίσουμε έτσι μέχρι την πλήρη καταστροφή.

6. Και για να μη φανεί πως είμαστε υπερβολικοί, ας δούμε τι γράφει για μας ο καλύτερος τουριστικός οδηγός του κόσμου, ο Lonely Planet: «Θα είμαστε πολύ ευτυχείς αν δεν είχαμε ποτέ ξανά την ευκαιρία στη ζωή μας να ξαναζήσουμε στην Ελλάδα: τα σκουπίδια της, την ατμοσφαιρική μόλυνση, τη δαιμονική οδήγηση, τους επιθετικούς εστιάτορες, την καταστροφή του περιβάλλοντος από την άναρχη δόμηση, την εξαφάνιση κάθε είδους παραδοσιακής ζωής και κάθε άνδρας, γυναίκα, παιδί θέλει να τα πιάσει γρήγορα από τους τουρίστες». Και αν αυτά τα γράφει ο πιο έγκυρος οδηγός, δεν χρειαζόμαστε άλλο καθρέφτη για το τι προσφέρουμε.  

                                                                                                                            Πηγή: Εφημερίδα Ελευθεροτυπία, 19/8/2002  Ελαφρώς διασκευασμένο

 

Προτεινόμενες ασκήσεις

1. Να εντάξετε το κείμενο στο είδος που ανήκει και να δώσετε τα χαρακτηριστικά του.

2. Να πληροφορήσετε τους συμμαθητές σας για το περιεχόμενο του δημοσιεύματος σε μία περίληψη 100-120 λέξεων.

3. Ποιο είναι το θέμα και η θέση του Περικλή Κοροβέση στο δημοσίευμα αυτό; Που εντοπίζετε την τελευταία;

4. Υποθέστε ότι έχετε  πέσει θύμα αισχροκέρδειας στη διάρκεια των θερινών σας διακοπών σ?ένα ελληνικό νησί και γράψτε μία επιστολή  διαμαρτυρίας (120-150 λέξεις) απευθυνόμενοι στην τοπική Διεύθυνση του ΕΟΤ.

Να θυμάστε ότι σε μια τέτοια επιστολή χρησιμοποιούμε κυριολεκτική γλώσσα με διπλό στόχο: να αιτιολογήσουμε απ? τη μια τη δυσαρέσκειά μας κι απ? την άλλη να προκαλέσουμε το ενδιαφέρον του παραλήπτη ώστε να παρέμβει διορθωτικά. Υβριστικά και ειρωνικά σχόλια, υπαινιγμοί και γενικεύσεις  για ανικανότητα και ολιγωρία δεν έχουν θέση σε μια τέτοια επιστολή, που πρέπει να χαρακτηρίζεται από ευγένεια και διακριτικότητα.

Μια  επιστολή διαμαρτυρίας ακολουθεί ένα τυπικό σχήμα στη μορφή της, τα δομικά της μέρη. Προηγείται η ημερομηνία, κατόπιν η προσφώνηση, ανάλογα με τον αποδέκτη, το κύριο μέρος, η αποφώνηση και η υπογραφή μας. Το  κύριο μέρος περιλαμβάνει μια εισαγωγική παράγραφο, στην οποία δίνεται η ταυτότητα του αποστολέα και ο σκοπός για τον οποίο απευθύνει την επιστολή. Στην επόμενη παράγραφο, ακολουθεί η περιγραφή της κατάστασης, της συμπεριφοράς, του φαινομένου που προκάλεσε την ενόχληση και το σκεπτικό που οδήγησε  στη διαμαρτυρία. Η παράγραφος αυτή κλείνει συνήθως με επίκληση στο ήθος του αποδέκτη, στην ευαισθησία του, την υψηλή  αίσθηση  του καθήκοντος, το αίσθημα του δικαίου που τον διακρίνει, την επαγγελματική του  ευσυνειδησία  και κατάρτιση, την παιδεία του γενικότερα.

5. Να χαρακτηρίσετε το σχόλιο του τουριστικού οδηγού Lonely Planet από το περιεχόμενο και το ύφος του. Να καταθέσετε το δικό σας ?όσο γίνεται αντικειμενικό- σχόλιο για τον ελληνικό τουρισμό σε μία παράγραφο 100-120 λέξεων.

6. Τι εξυπηρετεί η παράθεση της γνώμης του τουριστικού οδηγού Lonely Planet στο τέλος του δημοσιεύματος;

7. Γράφει ο Μανόλης Ανδρόνικος στα «Τουριστικά»: Οι τουρίστες  και ο τουρισμός είναι ουσιαστικά μεταπολεμικό φαινόμενο και δεν αποτελούν ποσοτική διαφοροποίηση του παλαιού ταξιδιώτη, ούτε μπορούν να θεωρηθούν μεταγλωττισμός του «περιηγητής»και «περιήγηση», που έχουν εντελώς διαφορετικό νόημα. Με βάση αυτήν τη θέση και τη διατύπωση του Κοροβέση, Και ο μέσος τουρίστας δεν κοιτάζει χώρα, ούτως ή άλλως δεν βγαίνει από το ξενοδοχείο του, κοιτάζει τιμή και θερμοκρασία θαλάσσης, να γράψετε μία παράγραφο 100-120 λέξεων, με σύγκριση-αντίθεση αντιπαραθέτοντας τις έννοιες του περιηγητή και του τουρίστα.

8. Για ποιο λόγο να υποβάλεις εθελοντικά τον εαυτό σου σε μια ταλαιπωρία που θα σου στοιχίσει πανάκριβα και το μόνο που θα έχεις αποκομίσει από τις διακοπές σου θα είναι φριχτές ιστορίες αισχροκέρδειας; Πως λειτουργεί το ρητορικό ερώτημα και γιατί επιλέγει τη χρήση του β΄προσώπου ενικού σ?αυτήν την περίοδο ο δημοσιογράφο;

9. Να αναγνωρίσετε  τη συλλογιστική πορεία του γράφοντος και να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

10. Να εντοπίσετε τρεις τρόπους πειθούς στο κείμενο και να παραθέσετε από ένα παράδειγμα για τον καθένα.

11.  Να αναγνωρίσετε τον τρόπο ανάπτυξης της 3ης παραγράφου, παραπέμποντας στο κείμενο.

12. Να αναφερθείτε στη λειτουργία των σημείων στίξης στις φράσεις της 3ης παρ.: «του καλού παιδιού», (Είναι κλεισμένα, αλλά για σένα...) 

13. Να εντοπίσετε δύο σημεία στα οποία έχουμε μεταφορική χρήση της γλώσσας.

14. Να δώσετε τις συνώνυμες των υπογραμμισμένων λέξεων.

15.Να δώσετε ένα παράγωγο ουσιαστικό και ένα  παράγωγο επίθετο από τα ρήματα: δίνει, προτιμώ, αντικατέστησε, να υποβάλεις, πληρώνουμε.

16. Να δώσετε τα συνθετικά μέρη των λέξεων: γλωσσομαθής, δυσφήμηση, εμπειρία, αποκομίσει, ανάπτυξης.

17. αυτόπτης μάρτυς, σκοτεινούς σκοπούς, τουριστικές επιχειρήσεις, ήπιας ανάπτυξης, άναρχη δόμηση: Να εντάξετε τα ονοματικά σύνολα σε δικές σας προτάσεις ή περιόδους.

18. Να χαρακτηρίσετε το ύφος του κειμένου, αιτιολογώντας την απάντησή σας.


Παραγωγή λόγου

 

Προτεινόμενα θέματα

1.Το σκίτσο που σας δίνεται, αποτυπώνει μια όψη της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. Να την παρουσιάσετε σύντομα και να καταγράψετε τις συνέπειές  της στο φυσικό περιβάλλον, στο κοινωνικό σώμα και στην οικονομία του τόπου μας, σ? ένα άρθρο (500-600 λέξεων) που θα δημοσιευτεί στο περιοδικό του σχολείου σας.

1
Γελοιογραφία Κώστα Μητρόπουλου

2. Θεωρώντας  ότι ο τουρισμός αποτελεί  ένα κύριο μέσο για την ιστορική και πολιτιστική προβολή της χώρας μας και ένα βασικό στήριγμα της ελληνικής οικονομίας, συχνά όμως παρατηρούνται εκφυλιστικά   φαινόμενα, να γράψετε ένα άρθρο (500-600 λέξεων),  που θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας, με  τις προτάσεις σας για  μία ήπια και υγιή τουριστική  ανάπτυξη, αναφερόμενοι και στις μορφές του εναλλακτικού τουρισμού.

2
Δασικό Χωριό στους πρόποδες του Παγγαίου

3. Ο Νομός Καβάλας θεωρείται από τους τουριστικούς νομούς της πατρίδας μας. Σε μια ημερίδα που οργανώνει η Περιφέρεια καλείσθε  ως εκπρόσωποι των μαθητικών κοινοτήτων να συντάξετε μία εισήγηση (500-600 λέξεων), στην οποία  να προτείνετε τρόπους ουσιαστικής και καθολικής ανάδειξης της περιοχής μας ώστε αυτή να αποκτήσει πιο ποιοτικό τουρισμό καθ?όλη τη διάρκεια του έτους.

3
Στα «Τέμπη» του Νέστου

4. Η Εγνατία οδός είναι ένας οδικός άξονας που ένωσε τις εσχατιές της Βορείου Ελλάδας - από τη Δωδώνη, τη Βεργίνα, την Πέλλα, τα Στάγειρα, το Άγιον Όρος, την Αμφίπολη, τους Φιλίππους, τη Μαρώνεια  μέχρι την Κοσμοσώτειρα. Με αυτά τα δεδομένα να εξετάσετε σ? ένα άρθρο (500-600 λέξεων) που θα δημοσιευθεί στον ημερήσιο Τύπο, τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να λειτουργήσει ως  δρόμος ιστορικής, πολιτιστικής,  αλλά και  παραγωγικής και γαστρονομικής διαδρομής για γηγενείς και ξένους.

4
     Ανασκαφικά ευρήματα στο Λιθοχώρι Καβάλας                                      Πεπόνι «Χρυσή Κεφαλή» Τυχερού Έβρου
         με αφορμή τη διάνοιξη της Εγνατίας οδού 

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 18 Μάρτιος 2015 22:08
 
?? Επιστροφή


Writing