Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
30-06-2021 10:29

   

    ? Το Σχολείο:  timoni

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

ossf


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ: Θουκυδίδου Ιστορίαι Βιβλίο 3. Κεφ. 71 § 1-2 Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Α΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Σάββατο, 22 Μάρτιος 2014 07:39

Θουκυδίδου Ιστορίαι Βιβλίο 3. Κεφ. 71 § 1-2

 

Οι ολιγαρχικοί αποφασίζουν ουδετερότητα ?Αποστολή πρεσβείας στην Αθήνα

 

Διδακτικοί στόχοι

Να κατανοήσουμε τη νόθευση των δημοκρατικών διαδικασιών που επιχειρούν οι ολιγαρχικοί και την κλιμάκωση της αντιπαράθεσης ολιγαρχικών ?δημοκρατικών, που οδηγεί στο διχασμό την πόλη.


Λεξιλόγιο Γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις

ξυγκαλέσαντες: μτχ. Αορ., αρσεν. γέν.,ονομ. πληθ. του ξυγ(συγ)καλέω ??

ε?πον: γ΄πληθ. β΄Αορ. του ρ. λέγω

Εδώ πρέπει να προσέξουμε ότι στην πρώτη κύρια πρόταση το ρήμα είναι λεκτικό, ενώ στη δεύτερη κελευστικό. 

βέλτιστα: αιτ. πληθ., ουδ. γέν., υπερθ. βαθ. του επιθ. ? ?γαθός- ? ?γαθή- τό ?γαθόν

?κιστα: επίρρημα υπερθετ. βαθ. του επιθ. ?λίγος

?ν δουλωθε?εν: δυνητ. Ευκτ. Παθητ. Αορ., γ΄πληθ. του ρ. δουλόομαι ?ο?μαι

μηδετέρους: αιτ. πληθ., αρσεν. γέν. της  αόριστης επιμεριστικής αντωνυμίας μηδέτερος-μηδετέρα-μηδέτερον

δέχεσθαι: απαρ. Ενεστ. του ρ. δέχομαι, ?δεχόμην, δέξομαι και δεχθήσομαι,, ?δεξάμην  και ?δέχθην, δέδεγμαι,?δεδέγμην

?γε?σθαι: απαρ. Ενεστ. του ?γο?μαι +δύο αιτ. /+απαρ.=νομίζω/+γεν.=είμαι αρχηγός/ +δοτ.=οδηγώ

?πικυρ?σαι: απαρ. Αορ.του ρ. ?πικυρόω ??

ξυν(συν)έφερε: γ΄εν. Πρτ. του ξυμ(συμ)φέρω, συνήθως ως τριτοπρόσωπο

?νεπιτήδειον: αιτ. εν. ουδ. γέν. του τριγενούς και δικατάληκτου  επιθέτου  της β΄κλ. ?, ?  ?νεπιτήδειος, το ?νεπιτήδειον (=ακατάλληλος, επιβλαβής, δυσμενής)

?πιστροφή: ονομ. εν. του θηλ. ουσ. της α΄κλ. ? ?πιστροφή= η αντεκδίκηση

 

Λίγα πρόσθετα σχόλια στα σχόλια του βιβλίου

Η λειτουργία της κερκυραϊκής αλίας, μετά τη διάλυση της Βουλής, είναι εντελώς τυπική στην ενότητά μας, αφού δεν κατατίθενται προτάσεις προς ψήφιση, αλλά οι ολιγαρχικοί εξαναγκάζουν τους πολίτες να αποδεχθούν αποφάσεις που έχουν παρθεί εκ των προτέρων από αυτούς. Και ναι μεν, ως σκοπός της σύγκλησης προβάλλεται η εξαγγελία της ουδετερότητας, κύριος στόχος όμως είναι η επιβολή της ολιγαρχίας, μέσω της  απομάκρυνσης από την Αθήνα και της πρόσδεσης στην Πελοποννησιακή συμμαχία, όπως φαίνεται  με ευκρίνεια και στα σχόλια του βιβλίου μας.


Ερωτήσεις κατανόησης

1. Ποιο είναι το υποκείμενο των δύο πρώτων μετοχών στο κεφ. 71 και που αποσκοπεί η σύγκληση της κερκυραϊκής εκκλησίας του Δήμου, της  αλίας;

2. Γιατί οι ολιγαρχικοί επιμένουν στην ανάγκη τήρησης ουδετερότητας των Κερκυραίων; Τι συνέπειες θα είχε αυτή  για τους ίδιους και την Αθήνα;

3. Τι σήμαινε ιδιαίτερα η απόφαση να μην επιτραπεί η παραμονή περισσότερων από ένα μη κερκυραϊκών πλοίων στην Κέρκυρα;

4. ξυγκαλέσαντες  Κερκυραίους ??πικυρ?σαι ?νάγκασαν τ?ν γνώμην: Ποια αντίφαση διαπιστώνετε εδώ;

5. Γιατί οι ολιγαρχικοί στέλνουν πρέσβεις στην Αθήνα και όχι στη Σπάρτη; Ποιος είναι ο διπλός σκοπός αυτής της αποστολής;

 a

Ασκήσεις Γραμματικής

1.Να αναγνωρίσετε τους τύπους, βέλτιστα, ?κιστ?, τ? (δ?) πλέον και να γράψετε τα παραθετικά τους και στους τρεις βαθμούς.

2. Να συμπληρώσετε προσεκτικά τον πίνακα με τους τύπους που ζητούνται:

δράσαντες

β΄εν. Πρτ.

το?το

δοτ. πληθ. θηλ.γέν.

ε?πον

γ΄πληθ. Προστ. Ενεστ.

?ν δουλωθε?εν

β΄πληθ. Υποτ. Παθ. Αορ.

νη?

κλητ. εν.

?γε?σθαι

απαρ. Πρκ.

?νάγκασαν

γ΄εν. Μέλ. Ευκτ.

πρέσβεις

γεν. εν.

πράσσειν

α΄πληθ. Υπερσ.

τις

αιτ. πληθ. ουδ. γέν.


Ασκήσεις Συντακτικού

1. Να αναγνωρίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις που σας δίνονται, να δηλώσετε τον τρόπο εισαγωγής  και εκφοράς τους, δικαιολογώντας τον τελευταίο.

α. ?τι τα?τα κα? βέλτιστα ε?η κα? ?κιστ? ?ν δουλωθε?εν ?π? ?θηναίων

β. ?ς δ? ε?πον

γ. ?ς ξυνέφερε

δ. ?πως μή τις ?πιστροφ? γένηται.

2. Να αιτιολογήσετε τους συντακτικούς χαρακτηρισμούς που σας δίνονται:

α. το?το: είναι σύστοιχο αντικ. στη μτχ. Δράσαντες, γιατί ?????????

β. ?π??θηναίων: είναι εμπρόθετος προσδιορισμός του ποιητικού αιτίου, γιατί ???????????

γ. πολέμιον: είναι κατηγορούμενο στην αιτ. τό πλέον, γιατί ???????????..

δ. διδάξοντας: είναι τελική μετοχή, γιατί  ????..

ε. τούς καταπεφευγότας: είναι επιθετική μτχ. ,γιατί ????????????..

 

Λεξιλογικές ασκήσεις

1. Να βρείτε με ποιες λέξεις του κειμένου συνδέονται οι λέξεις της ΝΕΓ που σας δίνονται και να τις εντάξετε σε δικές σας προτάσεις: παράκληση, δεξαμενή, ακύρωση, δάσκαλος, στρόφιγγα.

2. Να δώσετε ένα απλό παράγωγο ουσιαστικό και επίθετο της ΝΕΓ  για καθεμιά από τις λέξεις του κειμένου: Δράσαντες, βέλτιστα, ?γε?σθαι, πεπραγμένων,γένηται.

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 22 Μάρτιος 2014 07:47
 
?? Επιστροφή


Writing