Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
30-06-2021 10:29

   

    ? Το Σχολείο:  timoni

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

ossf


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ: Ξενοφώντος «Ελληνικά» Βιβλίο 2. Κεφ. 3. § 54-55 Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Α΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Πέμπτη, 30 Ιανουάριος 2014 13:27

Ξενοφώντος «Ελληνικά» Βιβλίο 2. Κεφ. 3. §  54-55

Η εκτέλεση του Θηραμένη

 

Διδακτικοί στόχοι

Να διαπιστώσουμε άλλη μια φορά την αυθαιρεσία των τυραννικών καθεστώτων, που έχουν ως κύριο μέσο επιβολής τη βία, αγνοώντας τον θείο και τον ανθρώπινο νόμο.

Να συνειδητοποιήσουμε ότι σε τέτοια καθεστώτα όλα τα σκιάζει ο φόβος.

 

Λεξιλόγιο Γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις

? κ?ρυξ ?υκος: ουραν. γ΄κλ.αρσεν. γέν.

 το?ς ?πηρέταις: δοτ. πληθ. αρσεν. γέν. του ουσ. ? ?πηρέτης ?ου (?πό +?ρέσσω=κωπηλατώ)

?γουμένου: μτχ. Ενεστ., αρσεν. γέν. γεν. ενικ.του ?γέομαι-ο?μαι  (+τινος=είμαι αρχηγός), ?γούμην, ?γήσομαι, ?γησάμην & ?γήθην, ?γημαι, ?γήμην

θρασυτάτου: γεν. εν. αρσεν. γέν., υπερθετ. βαθ. του τριγενούς και τρικατάληκτου επιθ. ? θρασύς, ? θρασε?α, τό θρασύ

?ναιδεστάτου: γεν. εν. αρσεν. γέν., υπερθετ. βαθ. του τριγενούς και δικατάληκτου επιθ. ?, ? ?ναιδής, τό ?ναιδές

παραδίδομεν: α΄ πληθ. Οριστ. Ενεστ. του ρ. παραδίδωμι

κατακεκριμένον: μτχ. Πρκ. του ρ. κατακρίνομαι

λαβόντες και ?παγαγόντες: ονομ. πληθ. αρσεν. γέν. των μτχ. β΄Αορ. των ρ. λαμβάνω και ?πάγω

ε?λκε: γ΄εν. Πρτ. του ρ. ?λκω, ε?λκον, ?λξω και ?λκύσω, ε?λκυσα, ε?λκυκα,  ε?λκύκειν

?σπερ (?ς +περ) :αναφορικό παραβολικό επίρρημα του τρόπου

ε?κός ?στίν: απρόσωπη έκφραση (=είναι εύλογο, είναι φυσικό)

?πεκαλε?το: γ΄εν. Πρτ. του ρ. ?πικαλέομαι -ο?μαι ?πεκαλούμην, ?πικαλο?μαι (& ?πικαλέσομαι) & ?πικληθήσομαι, ?πεκαλεσάμην & ?πεκλήθην, ?πικέκλημαι, ?πεκεκλήμην, έπικεκλήσομαι

καθορ?ν: απαρ. Ενεστ. Ενεργ. φων. του ρ. καθοράω ??, καθεώρων, κατόψομαι, κατε?δον, καθεώρακα & καθεόρακα & κατόπωπα, καθεωράκειν & κατωπώπειν

?συχίαν ε?χεν: γ΄εν. Πρτ. της περίφρασης ?συχίαν ?χω (=μένω ήσυχος, παραμένω αδρανής, δεν αντιδρώ)

 

1
Αρχαίος βωμός στην Πλατεία Αγ. Ιωάννη Γέρακα

 

 

Λίγα πρόσθετα σχόλια στα σχόλια του βιβλίου

Στην ενότητά μας μνημονεύεται ο κήρυκας των Τριάντα. Οι κήρυκες θεωρούνταν ιερά και σεβαστά πρόσωπα, που μετέφεραν και κοινοποιούσαν  μηνύματα στην Εκκλησία του Δήμου, στις δίκες, σε αγώνες, γιορτές και κάποιες φορές και  εκτός πόλης. Φορούσαν συχνά στο κεφάλι τους στεφάνι από ελιά ή κρατούσαν κλαρί ελιάς («κλάδος ελαίας» ως σύμβολο ειρηνικών προθέσεων) και έφεραν κηρύκειο ως σύμβολο του λειτουργήματός τους

Οι «ένδεκα» ήταν αξιωματούχοι επιφορτισμένοι με τη διαχείριση της δημόσιας  φυλακής? ήταν προϊστάμενοι του δεσμωτηρίου και αρμόδιοι για τις θανατικές εκτελέσεις. Το σώμα των «ένδεκα» αποτελούνταν από έναν γραμματέα και δέκα άνδρες, που κληρώνονταν κάθε χρόνο και εκπροσωπούσαν τις δέκα φυλές της Αττικής.

2
Οι Δέκα Φυλές, σύμφωνα με τη μεταρρύθμιση του Κλεισθένη

Ο Κριτίας και πάλι χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό, χωρίς να αφήνει περιθώρια για αντιρρήσεις, επιρρίπτοντας στους βουλευτές το βάρος της απόφασης για τη θανατική καταδίκη του Θηραμένη.

Εκείνο επίσης που γίνεται αντιληπτό, είναι ότι δυστυχώς τέτοιοι ηγέτες βρίσκουν συνεργάτες και συνενόχους στα άνομα έργα τους. Αυτό τουλάχιστον διαπιστώνουμε από τη στάση των Ένδεκα, που είναι εκτελεστικά όργανα των Τριάντα.

 

Ερωτήσεις κατανόησης

1. Ποια επώνυμα και ανώνυμα πρόσωπα παρελαύνουν στην ενότητά μας και ποιος ο ρόλος και οι αρμοδιότητές τους;

2.Επαληθεύονται στην ενότητά μας οι χαρακτηρισμοί «θρασύτατος καί   ?ναιδέστατος», που αποδίδονται στον Σάτυρο;

3. Να χαρακτηρίσετε τον Κριτία από τα λόγια του, κατά τη διατύπωση της απόφασης για την παράδοση του Θηραμένη στους Ένδεκα και την εντολή θανάτωσής του.  Συμφωνείτε ότι ο Θηραμένης ήταν «κατακεκριμένος κατά τον νόμον»;

4. Ποιο γεγονός μαρτυρεί την καταπάτηση του σεβασμού στα ιερά και τα όσια των Αθηναίων; Πως αντιμετώπιζαν οι Αθηναίοι όσους δεν σέβονταν τους ικέτες;  Θυμηθείτε τα σχετικά με το Κυλώνειο άγος, αλλά και τις μεμονωμένες ικεσίες του Οδυσσέα στη βασίλισσα των Φαιάκων, Αρήτη και του Πριάμου στον Αχιλλέα.

5. Να ερμηνεύσετε  ψυχολογικά την αντίδραση του Θηραμένη.

6. Ποια ήταν η αντίδραση της Βουλής, μπρος στο θέαμα του συρόμενου Θηραμένη; Να τη συγκρίνετε με την πρώτη της αντίδραση μετά την απολογία του Θηραμένη και να αιτιολογήσετε την αλλαγή.

7. Γιατί ο Ξενοφώντας στην § 55 χρησιμοποιεί Παρατατικό; Τι θέλει να επιτύχει;

Ποιες είναι για σας οι γνωστές ποινές που επιβάλλονταν στην αρχαιότητα στους παραβάτες του νόμου;

8. http://www.pame.gr/istoria/neoteri-elliniki-istoria/diki-kolokotroni.html Αφού ανοίξετε τη διεύθυνση που σας δίνεται και διαβάσετε τα σχετικά με τη δίκη του Κολοκοτρώνη  και του Πλαπούτα στα 1834, να συγκρίνετε τη στάση των δικαστών, ιδιαίτερα του Τερτσέτη και του Πολυζωίδη, με αυτήν των βουλευτών στη δίκη του Θηραμένη.


Ασκήσεις Γραμματικής

1. Να αναγνωρίσετε γραμματικά και  να κλίνετε το ουσιαστικό ? κ?ρυξ.

2. Παραδίδομεν: Να αναγνωρίσετε γραμματικά τον τύπο και να τον αντικαταστήσετε χρονικά και εγκλιτικά.


Ασκήσεις Συντακτικού

1. Να δώσετε έναν πλήρη συντακτικό χαρακτηρισμό των μετοχών του κειμένου.

Μετοχές

Είδος

ε?σελθόντες

?γουμένου

κατακεκριμένον

λαβόντες

?παγαγόντες

τά γιγνόμενα

?ρ?σα

?γνοο?ντες

?χοντες

2. Να εντοπίσετε στην ενότητά μας μία επανάληψη, μία μετωνυμία, μία περίφραση και ένα σχήμα λιτότητας.


Λεξιλογικές ασκήσεις

1. Να δώσετε τις αντώνυμες των λέξεων στην αρχαία ελληνική:

ε?σελθόντες ?

παραδίδομεν ?

?μοίους ?

?μπροσθεν ?

πλ?ρες ?

2. Να βρείτε με ποιες λέξεις του κειμένου συνδέονται ετυμολογικά οι λέξεις της ΝΕΓ που σας δίνονται και να τις εντάξετε σε δικές σας φράσεις: καθέλκυση, κρίσιμος, απρόσκλητος, εξιτήριο, μονόπρακτο.

3. Στην άσκηση που ακολουθεί, να συμπληρώσετε τα κενά με λέξεις που συγγενεύουν ετυμολογικά με το ρηματικό τύπο ε?χον και  δεν σας δίνονται.

 

3
Το άγαλμα του   ?????  θεωρείται το πιο διάσημο αφιέρωμα στους Δελφούς.

 

4
Η θεωρία της  ???????.. διατυπώθηκε από τον Αϊνστάιν.

 

5
Τον Απρίλιο του 1941, παρά τη συνθηκολόγηση της Ελλάδας, οι στρατιώτες που υπηρετούσαν στο  ?????.. Ρούπελ, συνέχισαν την αντίστασή τους προκαλώντας το θαυμασμό και των ίδιων των Γερμανών.

 

6
Στα αγγεία των Γεωμετρικών  Χρόνων  συναντά κανείς πολλά γεωμετρικά ??????

 

7
Theodoor van Thulden (1609-1669)
Μπρος στη βούληση του Δία και στη σταθερή απόφαση του Οδυσσέα να γυρίσει στην πατρίδα του, η Καλυψώ τον βοηθά στην κατασκευή  της ?????. και τον προμηθεύει με τα απαραίτητα εφόδια.

 

8
Ο Αριστοτέλης υποστήριζε ότι η  ??? είναι δεύτερη φύση στον άνθρωπο.


8a
Η Μαρία Κιουρί, που με το σύζυγό της κατάφερε να απομονώσει το ράδιο και το πολώνιο, υπήρξε ????.  Βραβείων Νόμπελ Φυσικής και Χημείας.

 

9
Δημοτικό στους πρόποδες του Παγγαίου
Πρωταρχικός σκοπός του ?????  είναι να προσφέρει παιδεία και όχι να υπηρετεί τις αγορές εργασίας.

 

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 30 Ιανουάριος 2014 13:48
 
?? Επιστροφή


Writing